Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nordlandskvinne

Jeg har ikke noe erfaring bortsettfra at jeg så programmet som TVnorge sendte søndag kveld. Veldig interresant tema. Men jeg tror ikke det blir snakket mye om av en eller annen grunn. Synd at det skal koste så mye. For det er jo en løsning hvis man ønsker å få "egne biologiske " barn og ikke IVF hjelper. Men må innrømme at det er litt skummelt også, kanskje det er derfor så få snakker om det.

Hører at englang og Finland driver med det. Altså lovlig. Usa også selfølgelig, men ikke i alle stater.

Noen som vet hva det koster i england?

Jeg har ikke noe erfaring bortsettfra at jeg så programmet som TVnorge sendte søndag kveld. Veldig interresant tema. Men jeg tror ikke det blir snakket mye om av en eller annen grunn. Synd at det skal koste så mye. For det er jo en løsning hvis man ønsker å få "egne biologiske " barn og ikke IVF hjelper. Men må innrømme at det er litt skummelt også, kanskje det er derfor så få snakker om det.

Hører at englang og Finland driver med det. Altså lovlig. Usa også selfølgelig, men ikke i alle stater.

Noen som vet hva det koster i england?

Hei! Henger meg på her også jeg... Funderer litt på sjøl hvorfor det ikke er mer åpenhet om dette teamaet...sikkert for det er litt "nytt" samt "etikken" bak det hele. Men sånn var det vel når prøverørsforsøkene ble satt igang på 80-tallet og..Og fremdeles snakker vi jo ikke så høyt om DET temaet etter 20 år... Når en snakker med andre en kjenner om temaet med surrogat virker ikke folk så negative til det etter MIN erfaring. Det kan da ikke være verre enn andre metoder å anskaffe barn på??Egentlig?! For det bildet av rike ektepar som kjøper seg til et barn av en fattig surrogatmor tror jeg ikke er så reelt over linja. Tror det er nokså alminnelige folk som bare har et sterkt og inderlig ønske om egne barn. Penger blir jo videre benyttet ved adopsjon og.

Gjest løvemamma

Hei! Henger meg på her også jeg... Funderer litt på sjøl hvorfor det ikke er mer åpenhet om dette teamaet...sikkert for det er litt "nytt" samt "etikken" bak det hele. Men sånn var det vel når prøverørsforsøkene ble satt igang på 80-tallet og..Og fremdeles snakker vi jo ikke så høyt om DET temaet etter 20 år... Når en snakker med andre en kjenner om temaet med surrogat virker ikke folk så negative til det etter MIN erfaring. Det kan da ikke være verre enn andre metoder å anskaffe barn på??Egentlig?! For det bildet av rike ektepar som kjøper seg til et barn av en fattig surrogatmor tror jeg ikke er så reelt over linja. Tror det er nokså alminnelige folk som bare har et sterkt og inderlig ønske om egne barn. Penger blir jo videre benyttet ved adopsjon og.

"Penger blir jo videre benyttet ved adopsjon og."

Pengebruk ved surrogat og adopsjon kan _ikke_ sammenlignes.

Det er riktig at adopsjon også koster mye, men disse pengene går ikke til barnas fødemor, slik det gjøres ved surrogat. Dette er store etiske forskjeller på adopsjon og surrogat.

Hei, har samlet masse nyttige linker om surrogacy de siste årene. Legger dem ved her. Håper du kan finne noe som kan være til hjelp. Lykke til! http://www.surromomsonline.com/ http://www.proudparenting.com/page.cfm?sectionid=66&typeofsite=travel-packages http://www.cots.org.uk/ http://www.villhabarn.com/villhabarn/finland.html http://www.der.org/films/child-stork-brought.html http://www.bbc.co.uk/cgi-bin/search/results.pl?q=surrogacy&uri=%2Finsideout%2Fyorkslincs%2Fprog_08%2Findex.shtml http://www.findarticles.com/cf_0/PI/search.jhtml?magR=all+magazines&key=surrogacy http://www.everythingsurrogacy.com/ http://www.babycenter.com/refcap/4099.html http://www.opts.com/ http://www.surrogacy.com/ http://www.growinggenerations.com/index.html http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-url/ix=books&rank=%2Bpmrank&fqp=keywords%01surrogacy&nsp=score%01proj-unit-sales%02bin-fields%01none&sz=10&pg=1/ref=s_b_pp/103-1910656-4430223 http://humrep.oupjournals.org/cgi/search?FIRSTINDEX=10&SEARCHID=1064260026176_2780&hits=10&RESULTFORMAT=&TITLEABSTRACT=surrogacy&journalcode=humrep http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3037912.stm http://www.louisa-diamond.co.uk/index.html http://www.blackwell-synergy.com/servlet/useragent?func=synergy&synergyAction=showAbstract&doi=10.1034/j.1600-0412.2002.810811.x&abbrev=Acta%20Obstet%20Gynecol%20Scand&vol=81&page=747&goto=abstract

dlenger meg på her jeg og etter 5 sa og en ma lurer jeg på om kroppen min er i stand til og bære frem ett barn er det noen som vet om det er trygt noen som har gjort eventuelt brukt norske surrogater?? syns dette er noe som burde snakkes mere om, for hvis dette ikke går neste gang med full oppfølging fra sykehuset med blodprøver og ul hver 14 dag og full medisinering av progesteron og blodfortynnende så begynner jeg virklig og tenke i andre baner andre som gjør det??

min mann har også snakket om det for han er det uaktuelt og adoptere så lenge jeg har egg og han har sæd som fungerer.

Annonse

Pengebruk ved surrogat og adopsjon kan _ikke_ sammenlignes.

Det er riktig at adopsjon også koster mye, men disse pengene går ikke til barnas fødemor, slik det gjøres ved surrogat. Dette er store etiske forskjeller på adopsjon og surrogat.

Som respons på sistnevnt innlegg så var det ikke MENT slik du tolker siste setning...Med "adopsjon og", mener jeg OGSÅ IVF..såvel som surrogat...alt koster en del kronasjer! JEG setter ikke det ene alternativet opp mot det andre og påstår noe er "bedre" enn det andre. Men personlig må jeg få lov å ha den oppfatning at jeg ikke kan se at det er noe galt i å benytte surrogat når en har et inderlig ønske om barn og så lenge det er to voksne,"oppegående" parter inkludert som er enige i dette og ønsker dette! Selv må jeg si at jeg ble nokså beveget da jeg så programmet på tv om det barnløse franske paret som benyttet surrogat,en surrogat de faktisk hadde et nært og fint forhold til. Etikken kan vel diskuteres opp og i mente. Vi har alle likevel forskjellige meninger om ting...enkelte har jo t.o.m motforestillinger mot IVF og det er uansett vondt og få "slengt"etter seg at f.eks IVF er uetisk såvel som de som måtte velge å benytte nyere metoder å få barn på...som surrogat...Adopsjon syns jeg er en flott måte å få barn på! Jeg VET utmerket godt at de som adopterer IKKE betaler noe til barnas mødre og at Adopsjonsmyndighetene følger nøye med på at dette IKKE skjer (fordi det skal ikkkke forekomme).Defor ble også all formidling via en republikk i mellom-amerika stoppet fordi mødre fraskrev seg retten til barna mot betaling. MEN det viktigste må jo uansett at være: at barna er ØNSKET og elsket av sine foreldre, mener nå jeg!

Som respons på sistnevnt innlegg så var det ikke MENT slik du tolker siste setning...Med "adopsjon og", mener jeg OGSÅ IVF..såvel som surrogat...alt koster en del kronasjer! JEG setter ikke det ene alternativet opp mot det andre og påstår noe er "bedre" enn det andre. Men personlig må jeg få lov å ha den oppfatning at jeg ikke kan se at det er noe galt i å benytte surrogat når en har et inderlig ønske om barn og så lenge det er to voksne,"oppegående" parter inkludert som er enige i dette og ønsker dette! Selv må jeg si at jeg ble nokså beveget da jeg så programmet på tv om det barnløse franske paret som benyttet surrogat,en surrogat de faktisk hadde et nært og fint forhold til. Etikken kan vel diskuteres opp og i mente. Vi har alle likevel forskjellige meninger om ting...enkelte har jo t.o.m motforestillinger mot IVF og det er uansett vondt og få "slengt"etter seg at f.eks IVF er uetisk såvel som de som måtte velge å benytte nyere metoder å få barn på...som surrogat...Adopsjon syns jeg er en flott måte å få barn på! Jeg VET utmerket godt at de som adopterer IKKE betaler noe til barnas mødre og at Adopsjonsmyndighetene følger nøye med på at dette IKKE skjer (fordi det skal ikkkke forekomme).Defor ble også all formidling via en republikk i mellom-amerika stoppet fordi mødre fraskrev seg retten til barna mot betaling. MEN det viktigste må jo uansett at være: at barna er ØNSKET og elsket av sine foreldre, mener nå jeg!

...uansett om de er kommet til denne verden via surrogat,adopsjon (begge under forsvarlige juridiske og etiske retningslinjer selvfølgelig) eller ved IVF og vanlig "misjonær".................. Puhh! Nå skal jeg sove! God natt!

Bare en liten kommentar fra en som har barn fra privat barnehjem i Colombia:

Adopsjon derfra er IKKE blitt stoppet på grunn av at de biologiske mødrene får betaling. Dette var noe Vårt land diktet opp. For mer info, se:

http://www.adopsjonsforum.no

Ryktet om salg av barn er svært vondt for oss som har barn derfra, så jeg vil bare avkrefte ryktene :-))

Beste hilsen fra

Gjest Hvorfor går du ikke til kilden.

Bare en liten kommentar fra en som har barn fra privat barnehjem i Colombia:

Adopsjon derfra er IKKE blitt stoppet på grunn av at de biologiske mødrene får betaling. Dette var noe Vårt land diktet opp. For mer info, se:

http://www.adopsjonsforum.no

Ryktet om salg av barn er svært vondt for oss som har barn derfra, så jeg vil bare avkrefte ryktene :-))

Beste hilsen fra

Har tanken slått deg, og spørre BUFA om grunnen til stoppen. Det har jeg gjort, og før jeg får svar, ville jeg vært litt forsiktig med og utale deg. AF og Vårt Land er jo bare ord mot ord, det er vel BUFA som vet det best, vil jeg tro.

Har tanken slått deg, og spørre BUFA om grunnen til stoppen. Det har jeg gjort, og før jeg får svar, ville jeg vært litt forsiktig med og utale deg. AF og Vårt Land er jo bare ord mot ord, det er vel BUFA som vet det best, vil jeg tro.

Herregud...hva ER dette for noe???????????? Sånne der diskusjoner vil ikke jeg være med på. Har ingen erfaring med dette og det var alldeles ikke meningen og såre noen!!!! Jeg har bare lest det som stod på www.adopsjonsforum.no/landinformasjon fordi jeg sjøl har vært inne på tanken om evt adopsj. BUFA vet jeg ikke engang hva er...og at det skrives feil på teksttv. el i Vårt land har jeg ingen anelse om! Har ikke engang NEVNT det med Colombia.Det er vel heller ikke en republikk i mellom-amerika?! Det var Guatemala det stod om på "Adopsjonsforum". Men ikke kom hintende og si at de som ønsker surrogat er uetiske,heller. Det er jo litt krenkende det og!! Av teksten må dere jo FATTE at jeg mener norske adopsjonsforum er SERIØSE og det er godt at de sjekker ut ting nøyyye!!!!!! Jeg syns jeg påpekte det VELDIG siden de vil ha seg frabedt og samarbeide med land /barnehjem som ikke vil følge juridiske og etiske regler.FOR de samarbeider IKKE med slike land! Er jeg KLAR NOK nå?! Dette er jo bare tullball!!

Gjest gå til kilden

Herregud...hva ER dette for noe???????????? Sånne der diskusjoner vil ikke jeg være med på. Har ingen erfaring med dette og det var alldeles ikke meningen og såre noen!!!! Jeg har bare lest det som stod på www.adopsjonsforum.no/landinformasjon fordi jeg sjøl har vært inne på tanken om evt adopsj. BUFA vet jeg ikke engang hva er...og at det skrives feil på teksttv. el i Vårt land har jeg ingen anelse om! Har ikke engang NEVNT det med Colombia.Det er vel heller ikke en republikk i mellom-amerika?! Det var Guatemala det stod om på "Adopsjonsforum". Men ikke kom hintende og si at de som ønsker surrogat er uetiske,heller. Det er jo litt krenkende det og!! Av teksten må dere jo FATTE at jeg mener norske adopsjonsforum er SERIØSE og det er godt at de sjekker ut ting nøyyye!!!!!! Jeg syns jeg påpekte det VELDIG siden de vil ha seg frabedt og samarbeide med land /barnehjem som ikke vil følge juridiske og etiske regler.FOR de samarbeider IKKE med slike land! Er jeg KLAR NOK nå?! Dette er jo bare tullball!!

Jeg skrev innlegg til snø, og ikke deg heller. Bare så det er blitt skrevet altså. BUFA er ingen ting annet enn de som godkjenner norske par/single til og kunne adoptere. Og de som godkjenner i norge hvem som kan formidle barn, og hvilken giverlande. Det var snø jeg anbefalte og

Gjest løvemamma

"For det bildet av rike ektepar som kjøper seg til et barn av en fattig surrogatmor tror jeg ikke er så reelt over linja."

Det var rett og slett koblingen av disse uttalelsene jeg mått e nyansere.

Hva man betaler for gjennom surrogat og adopsjon er vesentlig forskjellig, selv om det er en stereotyp fremstilling med den fattig surrogatmoren du beskriver.

Som du selv er inne på er surrogat og adopsjon to felt som er etisk betente, det viktig å ta stilling til de etiske problemstillingene.

Jeg synes egentlig det er fint at også surrogat diskuteres her på dette forumet, alle som er ufb tenker nok gjennom de ulike alternativene frem mot ønskebarnet som man har. Jeg savner faktisk en konstruktiv, etisk debatt her inne, spesielt når det gjelder "spesielle" løsninger som sæd/eggdonasjon og surrogat.

Jeg ønkser ikke å gå inn i en diskusjon om surrogat, som du sikkert skjønner har jeg gjort et annet valg og argumenterer på bakgrunn av dette. Men min kommetar var _ikke_ ment for å sette de ulike alternativene opp mot hverandre.

Jeg ser lengre ned at du blir litt "sjokkert" over vendingen dine kommentarer har tatt. Jeg leser også støtte til adopsjon i ditt svar til meg, men snøs reaksjon er forståelig ut fra det som foregår på forum for adopsjon for tiden. Der blir vi nemlig plaget av en provokatør som er i ferd med å ødelegge hele forumet, han går bla. ut med lare personangrep mot snø i den saken som hun trodde du refererer til.

Det er også på bakgrunn av dette jeg følte trang til å klargjøre hva vi _ikke_ betaler for ved adopsjon.

Til snø, hvis du leser dette; prøv overse "mortens" personangrep mot deg, skjønner godt at du er på "hugget" for tiden. Forsøk å ikke ta det personlig; du er en sterk person, snø:-)

Annonse

Jeg skrev innlegg til snø, og ikke deg heller. Bare så det er blitt skrevet altså. BUFA er ingen ting annet enn de som godkjenner norske par/single til og kunne adoptere. Og de som godkjenner i norge hvem som kan formidle barn, og hvilken giverlande. Det var snø jeg anbefalte og

Dette er sakset fra AF sin hjemmeside. Og i følge den har da altså BUFA avkreftet det som stod i Vårt land

"Avisen Vårt Land trykket i går en artikkel om den varslede stoppen i adopsjonene fra de private barnehjemmene i Colombia. Vårt Land har rett i at Barne-, ungdoms- og familieforvaltningen (BUFA) har opprettholdt et tidligere vedtak om at adopsjoner fra disse barnehjemmene til norske adopsjonssøkere ikke skal tillates etter 01.01.04.

Avisen har derimot ingen grunn til å hevde at BUFA gjør dette fordi man mistenker at barnas biologiske mødre blir betalt for å gi fra seg barna. Seksjonssjef Morten Stephansen har benektet at dette er tilfelle, og Adopsjonsforum kan bekrefte at dette aldri har vært hevdet verken skriftlig eller muntlig fra BUFAs side.

Uenigheten mellom BUFA og Adopsjonsforum går i hovedsak på hvor mye av utgiftene til en barnevernsinstitusjon som kan inkluderes i den avgift som knyttes til hver enkelt adopsjon. BUFA ønsker et strengt skille mellom det man - uten nærmere definisjon - kaller "adopsjonsutgifter" og "utgifter til hjelpearbeid". Man mener at man har dekning for dette i Haag-konvensjonen om internasjonalt adopsjonssamarbeid. Utover dette overlater vi til BUFA å redegjøre for sine beveggrunner.

I Adopsjonsforum mener vi at det er rett og rimelig at utgifter godt utover det som trengs for å gi omsorg til det enkelte barn skal kunne inkluderes i adopsjonsavgiften, så lenge det dreier seg om utgifter som kommer utsatte barn til gode. Vi mener at en snever tolkning av Haag-konvensjonen på dette punkt kan få svært negativ virkning på mange livsviktige barnevernstiltak i fattige land. Man vil i praksis svekke det totale tilbudet til foreldreløse, forlatte og andre omsorgstrengende barn, stikk i strid med konvensjonens uttalte målsetting.

Vi har også påpekt at Colombia har ratifisert Haag-konvensjonen, og at disse barnehjemmene er godkjent av den sentrale adopsjonsmyndigheten i Colombia, ICBF. Etter vår mening er det like lite BUFAs oppgave å godkjenne colombianske institusjoners arbeid i Colombia, som det er ICBFs rolle å godkjenne Adopsjonsforums arbeid i Norge.

Vi forstår rette og slett ikke at Norge som (så vidt vi vet) eneste mottagerland i verden stopper adopsjonene fra disse barnehjemmene, som representerer noe av det ypperste av privat barne- og mødrevern i Latin-Amerika. Og hvorfor fatter man dette vedtaket nå? Det er nemlig bestemt at det blir et nytt oppfølgingsmøte i Haag neste høst, og at drøftelser om adopsjonskostnadene blir et hovedtema der. Hvorfor kan man ikke avvente resultatet av dette møtet?

De første adopsjonene fra de private barnehjemmene i Colombia til Norge fant sted på slutten av 70-tallet. Hele tiden har deres drift vært finansiert ved avgifter knyttet til den enkelte adopsjon - avgifter som har gjort det mulig for dem å gi et svært godt tilbud til mange kvinner i nød og til barn uten omsorg. Sett i forhold til kroneverdien og til øvrige adopsjonsutgifter, var avgiftene til disse barnehjemmene adskillig høytere på slutten av 80-tallet enn de er nå. Vårt samarbeid med de private barnehjemmene har vært godkjent av norske myndigheter annet hvert år helt siden 1978. Hvorfor er dette samarbeidet uakseptabelt nå?

Dersom det bak BUFAs vedtak ligger en idé om at man ved å stoppe adopsjonene fra de private barnehjemmene ivaretar norske adoptivsøkeres økonomiske interesser, er dette en feilslutning. Det er faktisk slik at for hver adopsjon fra disse institusjonene som kommer i tillegg til Adopsjonsforums øvrige adopsjoner går grunnbeløpet litt ned, fordi det da blir ytterligere én familie å fordel våre totale kostnader på.

Det er dypt urettferdig at de nærmere 1.000 norske ekteparene som gjennom årene har åpnet sine hjem og hjerter for disse barna nå får sine adopsjoner mistenkeliggjort gjennom et meningsløst vedtak fra BUFA. Enda verre er det at de adopterte som er gamle nok til å følge med i media, skal behøve å tvile på at de er i Norge nettopp fordi de ikke hadde mulighet for å vokse opp i sin biologiske familie eller i en annen familie i Colombia."

Forøvrig har jeg hatt kontakt med BUFA i denne saken tidligere, og de har ALDRI hevdet at det har vært mistanke om salg av barn. Dessverre er dette fri fantasi fra medias side, og det er vanvittig tragisk at noen går rundt og tror at det stemmer!!

Bste hilsen fra

Sorry, jeg trodde du mente Colombia, i og med at det nettopp har vært en avisartikkel som hevdet at BUFA hadde stoppet adopsjonene fra de private barnehjemmene pga mistanke om salg. Noe som altså er helt feil. Og en vond feil for oss som har barn fra de private barnehjemmene.

Beste hilsen

Sorry, jeg trodde du mente Colombia, i og med at det nettopp har vært en avisartikkel som hevdet at BUFA hadde stoppet adopsjonene fra de private barnehjemmene pga mistanke om salg. Noe som altså er helt feil. Og en vond feil for oss som har barn fra de private barnehjemmene.

Beste hilsen

Puh...var greitt å få dette avklart da..! Har grublet litt på dette i dag, lurt på om jeg hadde tråkket skikkelig i salaten! Gikk meg en luftetur i skogen og fant heldigvis innleggene fra dere her da jeg kom hjem...Godt at vi forstår hverandre, iallefall! Skjønner det må være tøft å ha disse personangrepene mot seg (på Adop.forum) og videre at media er med på å "forvirre" situasjonen med lite gjennomtenkte overskrifter.ang. Colombia. Skulle vel sagt GUATEMALA først som sist,og ikke bare _republikk i mellom-amerika_ men var redd noen som hadde adoptert derfra kunne føle seg såret da. Vet det er svært sensitive greier det snakkes om. Ble nå ikke så mye SURROGAT prat utav det hele, da. Men vi sees kanskje på det andre forumet etterhvert. Regner med det blir nytt IVF forsøk på oss snart. Og nytter ikke det er min mann og jeg fullt og helt klare for adopsjon! Jeg har STOR respekten for dere som adopterer - og mener det er en UTROLIG fin ting samtidig som en hjelper et annet lite menneske! Klem fra meg:)

Puh...var greitt å få dette avklart da..! Har grublet litt på dette i dag, lurt på om jeg hadde tråkket skikkelig i salaten! Gikk meg en luftetur i skogen og fant heldigvis innleggene fra dere her da jeg kom hjem...Godt at vi forstår hverandre, iallefall! Skjønner det må være tøft å ha disse personangrepene mot seg (på Adop.forum) og videre at media er med på å "forvirre" situasjonen med lite gjennomtenkte overskrifter.ang. Colombia. Skulle vel sagt GUATEMALA først som sist,og ikke bare _republikk i mellom-amerika_ men var redd noen som hadde adoptert derfra kunne føle seg såret da. Vet det er svært sensitive greier det snakkes om. Ble nå ikke så mye SURROGAT prat utav det hele, da. Men vi sees kanskje på det andre forumet etterhvert. Regner med det blir nytt IVF forsøk på oss snart. Og nytter ikke det er min mann og jeg fullt og helt klare for adopsjon! Jeg har STOR respekten for dere som adopterer - og mener det er en UTROLIG fin ting samtidig som en hjelper et annet lite menneske! Klem fra meg:)

No hard feelings :-))

Tvi-tvi med prøverrørsforsøket, Majja, håper dere lykkes!

Beste hilsen fra

• 7 måneder senere...
Gjest søker surrogat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...