Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er sannelig ikke lett å vite når man skal bli urolig og når man skal ta det med ro! Saken er den at etter å ha menstruert imange, mange år, ble jeg sterilisert for 4 år siden, og siden den gang har menstruasjonen gått fra å være helt forutsigbar og regelmessig til å bli uregelmessig. I tillegg har jeg oppdaget svære hudflak i mensvæsken, noe jeg ikke har lagt merke til at jeg har hatt før. Det er snakk om skikkelige hudfiller, 1x1 cm og deromkring som er elastiske og etpar millimeter tykke. Er det vanlig? Har jeg bare ikke oppdaget det før? Var hos gynekolog nylig, og han konstaterte en stor (7x6 cm) ovariesvulst. 2 uker seinere, og 2 dager før forventet mens - var denne forsvunnet og to andre dukket opp på den andre eggstokken. Ganske riktig, jeg fikk ingen mens på forventet tid, men 13 dager etter undersøkelsen. Med andre ord flere eggløsninger pr. periode? Bør jeg engste meg? Til sist, i forrige nummer av Allers (44/2003) sto det om en progesteronkrem (Balderklinikken, Oslo) som påvirker hormonstatus og retter opp ubalanse. Denne har jeg hørt om før også, men min gynekolog vet ikke noe om den. Gjør du? Jeg har nemlig følelsen av at det er hormonbalansen som svinger. Merker det på at jeg er litt "lavere" i humøret måneden igjennom og ikke merker særlig til det vante oppsvinget rundt eggløsningen. Lav sexlyst - forøvring ingen partner nå. Er 45, men blodprøver viste ikke noe - så jeg tror ikke det er overgangsalderen, ennå. Har derimot lagt på meg og har et noe ujevnt søvnmønster og er mye oppe om natta, sover for lite. Tyroxinprøver viser ikke noe unormalt nivå. Lever veldig travelt, mye ansvar hjemme og ute. Får du noe fornuftig ut av dette? Det er altså særlig den uregelmessige mensen, de store hudfillene og ovariecystene som tilsammen gjør at jeg ikke er sikker på om jeg skal bli hysterisk eller ta det hele med ro! Takk for svar! PS - har forsøkt å få til avsnitt her, men de rettes opp hver gang - beklager tett skrift!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125150-utrygghet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke sterliseringen, men din alder som gir uregelmessig menstruasjon. Mon ikke de flak du snakker om er blodlevrer?

Ang progesteronkrem har jeg gaatt gjennom den faglige dokumentasjon og har funnet at kremen er stort sett uvirksom, den har i allfall ikke evnen til aa rette opp paa hormonbalanse. I en enkelt studie har den vist seg aa ha effekt paa hetetokter, men ellers paavirker den ikke noe som helst.

Jeg synes du skal snakke med en gynekolog om dine problemer, du er nok paa vei inn i overgangsalderen. Hormonproever sier ikke noe da det svinger sterkt fra dag til dag. Det er mulig at du skulle proeve et preparat med smaa mengder oestrogen og relativ hoy dose av gestagen (som likner paa progesteron) for aa regulere bloedningen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125150-utrygghet/#findComment-760985
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...