Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 30 år gammel og har hatt tidlig overgangsalder siden jeg var 26. Jeg bruker østrogener, har forsøkt Trisekvens, Cyclabil (som gav meg hetetokter i den pillefrie uken) og nå går jeg på Climodien siden jeg ikke vil/behøver å ha mensen. Har brukt Climodien siden sommeren 2002, men har i det siste begynt å få småblødninger. For tre uker siden hadde jeg menssymptomer og blødninger (men ikke så sterke som vanlig mens), og nå den siste uken har jeg fått småblødninger igjen. Jeg er også plaget med nattesvette, dyna er klissvåt.. Tidligere hadde jeg bare nattesvette et par dager før jeg fikk mensen. Det er ikke samme svette som da jeg hadde hetetokter, jeg føler meg ikke varm nå, blir bare klam og våt på kroppen. Hva bør jeg (eller legen, som ikke kan noe om dette...) gjøre? Climodien er de pillene som har fungert aller best for meg, så jeg har ikke så lyst til å bytte. Jeg vet ikke om jeg tør å slutte med østrogener siden jeg blir så dårlig av det, får sterke hetetokter, får ikke sove og blir veldig deprimert.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En slik bloedning krever en undersoekelse, og mon ikke du burde komme til en gynekolog som kan undersoeke deg med ultralyd og evt ta proeve av livmorslimhinnen. Du kan evt forsoeke et sterkere preparat, evt faa en hormonspiral og saa bruke oestrogen, evt som plaster, ved siden av. da kan du lettere oeke dosen av oestrogen, hvis det i en periode er behov. Med saa tidlige overgangsalder vil jeg absolutt anbefale deg fortsatt oestrogennbruk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

En slik bloedning krever en undersoekelse, og mon ikke du burde komme til en gynekolog som kan undersoeke deg med ultralyd og evt ta proeve av livmorslimhinnen. Du kan evt forsoeke et sterkere preparat, evt faa en hormonspiral og saa bruke oestrogen, evt som plaster, ved siden av. da kan du lettere oeke dosen av oestrogen, hvis det i en periode er behov. Med saa tidlige overgangsalder vil jeg absolutt anbefale deg fortsatt oestrogennbruk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Kanskje Naturlig Progesteron krem kan være noe for deg?

Den fåes kjøpt på helsekost forretninger. Verdt å undersøke kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...