Gå til innhold

Det gikk ikke denne gangen heller...

Anbefalte innlegg

Hei! Takk for tidligere svar, tröst og oppmuntring. Er lykkelig mamma til en liten en på 1,5 år. Han satt på 3 forsöket, så da vi bestemte oss for å forsöke igjen trodde vi at det skulle gå like fort - men akk nei... Etter 7 måneder forsök oppsökte jeg hjelp i form av en undersökelse. Om en måned har vi forsökt i ett år. Jeg er i bra form, trener og röyker ikke. Så her har det gått til: August: Ultralyd = alt ser bra ut Pergotime = ikke gravid September: Pergotime igjen = ikke gravid - men UL viser egglösning, samt blodpröve viser at alt er ok Får til svar etter det siste legebesöket at nå må du slappe av, alt ser bra ut, begynn å lev normalt og legg dette bak deg. Skjer det så skjer det... Jeg gikk fra det siste legebesöket med et stort smil. UL viser egglösning, blodpröve viser at alt er bra med mine egg og hun tok til og med ut litt sperm og viste at her ser kvaliteten bra ut... Hjem gikk jeg og elsket gjorde vi, kveld etter kveld i 3-4 dager... For 6 dager siden fikk jeg mensen. Först tenkte jeg - hun sa - legg det bak deg - skjer det så skjer det.. MEN - det er så vanskelig å akseptere det svaret. Hvordan kan det väre ok med meg når jeg ikke blir gravid?? Det kan vel ikke väre psykisk? For en som önsker seg barn, hvordan er det mulig å ikke tenke på det hver dag og hver gang du elsker? Hva er det som spiller inn?? - jeg har det siste året hatt uregemessig mens fra 28-33 dager? Er det der probelemet ligger? Skal jeg ligge med spermen eller kan jeg vaske meg etter samleiet? Etter förste graviditet begynte vi å bruke glidemiddel noe som vi begge trives bra med - kan det väre det som gjöre at det ikke sitter - isåfall slutter vi å bruke det direkte? Jeg fikk beskjed om å slippe dette her å leve normalt. Vil det si at det er ok å ta et glass vin eller to i helgen. Ja, for jeg har faktisk ikke drukket på 4 måneder i håp om at det skulle hjelpe. Om jeg skal begynne å leve normalt - så betyr det - ikke stresse med sex hver annen dag og kose meg med et glass vin i helgen...Hvordan skal jeg klare det?? Hjelp! Jeg ser fram til ditt svar og all oppmutring som jeg kan få! Takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125341-det-gikk-ikke-denne-gangen-heller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hei, igjen! Hyggelig å høre at du har hatt glede av forumet tidligere og søker deg tilbake til gamle trakter. Jeg har full forståelse for at du er litt frustrert, men du er selv inne på veldig mye vesentlig her. Det fine er at det ser ut som om du har regelmessige eggløsninger. At menssyklus varierer mellom 28-33 dager er helt normalt og i seg selv ikke tegn på at noe er galt. Iblant ser man at kvinner som har svært lange sykluser, ikke alltid har eggløsning som normalt, men 33 dager er greit. Når du får vite av din lege at du skal prøve å leve som normalt, ikke tenke for mye på å bli gravid og prøve å legge problemene bak deg, så er ikke dette en dum ide, men slettes ikke enkelt å etterleve. Man vet i dag at sjansene for å bli gravid er aller best i de perioder hvor kvinnens kropp er i harmoni, gjerne i den betydningen som alternative behandlere forholder seg til. Derfor er det også mange som tyr til den type behandling, f.eks. akupunktur eller homeopati i sine forsøk på å bli gravid. Det er faktisk overveldende mange som har opplevd å lykkes, kanskje fordi troen har vært sterk, men det er vel uinteressant så lenge resultatet er vellykket. En lege jeg kjenner sier at han tror på alt, så lenge det virker. Ingen dum innstilling. Når det gjelder livsstil, så er det kjempebra at du trener, er røykfri og rimelig alkoholfri, men jeg synes absolutt at du må huske på å kose deg. Hvis det innebærer noen glass vin i helgen, så synes jeg helt klart at du skal unne deg det. Den dagen du oppdager at du er gravid, kutter du ut alkoholen, noe som de aller fleste gravide velger å gjøre. Det er ingen vits i å bekymre seg for de få glassene man tok i de dagene før man oppdaget de lykkelige omstendighetene. Man har ikke noen tall å forholde seg til her, men det er liten grunn til å tro at små alkoholmengder svært tidlig i svangerskapet verken er skyld i aborter eller alvorlige fosterskader. Å hygge seg og ha det bra kan også innebære at du driver med ting du trives med, reiser, tar turer eller annet som gir livsglede. Jeg kjenner personlig noen som etter 10 års forsøk endelig ble gravide da de flyttet, fikk ny jobb og fikk fokus over på noe helt annet. Har også hørt om de som lyktes etter at de ble "foreldre" til en liten valp.

Du lurer på å glidemiddelet dere bruker kan være til hinder for sædcellene. Det tror jeg ikke det er grunnlag for å tro. Det er ikke noe prevensjonsmiddel. Det er heller ingen vits i å stresse med mer sex enn du strengt tatt har lyst til, men i perioden rundt eggløsning (ca 6 dager) bør dere intensivere samleiefrekvensen.

Ønsker dere lykke til med forsøkene.

Jeg vet så alt for godt hvordan du har det.

Det blir litt som å be noen om ikke å tenke på en rosa elefant - gjett om man tenker på en rosa elefant da!

Men, prøv å se det positive. Det er ikke noe fysisk i veien for at dere kan få barn, og det er jo bra.

Du kan godt ta deg et glass vin i ny og ne. Det skader over hodet ikke.

Ikke elsk annenhver dag, med mindre dere virkelig har lyst. Men når det nærmer seg eggløsningstid - så kan dere jo intensivere litt...

Bare glem det med å ikke tenke på det - det går ikke likevel. Men du kan jo prøve å ikke legge opp livet ditt slik at alt dreier seg om å bli gravid.

Som jeg nevnte - drikk litt vin, vær aktiv, treff venner og snakk om andre ting. Kos deg på jobben, og slapp av. Sress i alle former kan være negativt.

Spis sunt - få i deg nok næringsstoffer (og det får du ikke i deg gjennom den vanlige norske maten!). Få nok søvn - men unn deg en fest om du har lyst til det.

For å oppsummere - prøv å få fokus i livet bort fra det å lage barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...