Gå til innhold

Tannkjøttbehandling

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed av min tannlege at jeg må til spesialist for å få behandling for tannkjøttbetennelse. Husker ikke hva det heter, men graden er såpass alvorlig at det har gått ut over festene til endel tenner (flere milimeter) . Jeg har alltid vært plaget med tannstein og denne gangen har det rukket godt under tannkjøttet på flere tenner.

Tannlegen mente at problemet absolutt kunne stoppes, men jeg måtte søkes inn hos spesialist - ellers kunne jeg miste tennene mine. Fryktelig tragisk, jeg er jo bare 37 år.

Nå er det jo bare worst case senario, behandlingen hjelper sikkert slik at betennelsen stopper. Mitt spørsmål er som følger:

Hva går en slit behandling/opprenskning ut på?

Jeg vet at det er kommet nye regler i forhold til slik behandling slik at man får dekket en god del, men er det fryktelig kostbart? Blir jeg ruinert av dette?

Jeg ble forespeilet at denne behandlingen kunne spenne over tid. Er det deres erfaring også? Er klar over at det kommer ann på hvor mange tenner det gjelder, man la oss ta en tann, hvor lang tid tar det å behandle en tann? En behandling?

Er det vondt? (jeg er dritredd for å gå til tannlegen)

Er det vanskelig å holde dette under kontroll for ettertiden?

Mange spørsmål, men jeg håper tannlegen (og gjerne andre også) kan svare. Jeg er både litt redd og deppa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126058-tannkj%C3%B8ttbehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Beklager at svare kommer litt sent. Sykdommen kalles periodontitt og er en kronisk betennelse i tennenes feste,

i tannkjøttet som omkranser tannen og det dypere festet nedover langs tannroten.

Det er munnhulebakteriene som er synderne her. De er en del av den vanlige munnhuleflora, men hos mange pasienter kan de ødelegge tennenes feste.

Disse bakteriene danner et belegg (plakk) som fester seg til tannoverflaten og som invaderer lommen mellom tann og tannkjøtt. Ensymer fra bakteriene ødelegger tannens feste.

Behandlingen er først og fremst å fjerne bakteriebelegget. Man kan gjøre mye selv med grundig, regelmessig renhold. Der man ikke kommer til i dype lommer og på vanskelige steder, kan en tannpleier eller tannlege rense godt opp. Enkel tannkjøttskirurgi kan optimalisere forholdene for selvhjelp.

Behandlingen av periodontitt er for mange en daglig kamp mot sykdommen, der grundig renhold i alle kriker og kroker og overflater hver dag er den beste behandling.

Nært samarbeid med tannlege og/eller tannpleier er med på å gi et godt resultat.

Den som har en kronisk periodontitt må kunne regne med å sloss mot sykdommen resten av livet.

Behandlingen er ikke smertefull. Dersom noe må gjøres kirurgisk skjer dette i vanlig lokalbedøvelse.

Det er nå etablert refusjonsordninger ved systematisk behandling av periodontitt. Selv om du må betale noen kroner, er de sikkert en fornuftig bruk av penger for å bevare din viktige tannhelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...