Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Det er kansje litt uvanlig at en mann spør om dette temaet men jeg kaster meg nå ut i det likevel.

Min samboer er plaget med gjentatte soppinfeksjoner i skjeden og vi plages lit tav det.

Vi har forsøkt Canesten kur på en og seks dager i kombinasjon med salve. Videre har vi prøvd noen melkesyrepiller som skal forebygge.

Dette uten særlig hell.

Vi har vært sammen i ca ett år nå og første infeksjon dukket opp i juni. Hun har aldri tidligere hatt soppinfeksjon.

Hun er 34 år og som prevansjon bruker vi spiral.

Nå lurer vi på om jeg kan være "bærer" av soppen? Jeg har vært i et samliv for mange år siden hvor hun hadde en del soppinfeksjoner.

Jeg har selvfølgelig også brukt salve i rikelige mengder samtidig som hun tok kurene.

Videre har vi bittelitt problemer med spiralen. Når vi har samleie kommer jeg så dypt inn i henne at jeg kjenner spiralen og vi opplever av og til at hun blir øm og blør litt.

Kan dette være en medvirkende årsak til sopp, og hva slags alternativ kan vi ha til prevansjon?

Hvis det kan ha noen sammenheng eller medvirkende årsak så har jeg tidligere hatt en prostatabetennelse og har nå litt seboreisk eksem og en mindre soppinfeksjon i en tånegl.

Takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126194-soppinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man anser ikke sopp for aa vaere en seksuelt overfoert sykdom, men selvsagt kan begge parter ha en saa vanlig tilstand. Mannen skal bare behandles ved symptomer.

I skjeden finne melkesyrebakterier som holder sopp og andre mikrober borte. Tilfoersel av melkesyrebakterier som tabletter er ikke effektivt, det maa vaere kroppens eget forsvar som ordner opp. Dessverre har noen kvinner daarligere forsvar (f.eks. ved graviditet og sukkersyke), og da maa man behandle ved symptomer, evt ha langtidsbehandling lokalt i skjeden eller generelt med tabletter. Spiralen, saarhet og bloedning har neppe sammenhang med sopp-problemet. Andre muligheter for prevensjon er p-pille (om hun ikke roeker og er frisk), evt prevensjon som inneholder hormonet gestagen (minipille, prevensjonssproyte eller implantat).

Snakk med legen om det.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS De plager du beskriver har ingen betydning for din partners problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126194-soppinfeksjon/#findComment-767215
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...