Gå til innhold

gravid med bulimi

Anbefalte innlegg

Er ei jente på 25 år,som har hatt bulimi siden jeg var 15 år.Nå er jeg gravid.Må si først at iløpet av det siste året så har jeg spontanabortert 3 ganger.Har vært til omfattende underlivs/ultralydundersøkelser på kvinneklinikken,alt var bra.Men...jeg har aldri fortalt noen om bulimien min.Ikke engang min samboer som jeg har vært sammen med i 3 år aner noenting...Jeg er så redd for at bulimien er skyld i mine aborter,og er selvfølgelig livredd denne gangen også.Er gravid i 6.uke nå.Prøver å skjerpe meg,spyr ca 3 ganger om dagen,etter inntak av SÅ mye mat at jeg ser høygravid ut og nesten"sprekker"Jeg lurer på:Er denne overspisinga og oppkastinga farlig for fosteret?Jeg er bare nødt til å spørre dere her jeg,fordi jeg har vært hos flere leger og psykiatere med dette probl.og det har IKKE hjulpet.Vær så snill å svar meg....,jeg er så redd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12650-gravid-med-bulimi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Jogeir

Dette er nok ikke noe du kan gå rundt med helt alene.

Nå som du er gravid ,må du oppsøke hjelp.

Det kan også være en sjanse for deg å komme ut av noe som holder på å ødelegge livet ditt.

Det er ikke sikkert at abortene dine har hatt noe med bulimien å gjøre ,men om du skal gå igjennom et svangerskap ,og barnet ditt skal få det det trenger ,må du få hjelp.

Det finnes utrolig mange flinke og varme mennesker i helsesektoren,som kan hjelpe deg.

Kanskje kunne du ta kontakt med jordmoren på stedet der du bor ,og prate med henne først.

Jeg vet jo ikke hvor lenge du har vært syk (for dette er en sykdom som det finnes hjelp for)men dette virker veldig alvorlig.

Jeg ønsker deg alt godt ,og håper du er sterk nok til å ta kontakt med profesjonelle.

Det finnes en vei ut av det helvete du er i nå,Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12650-gravid-med-bulimi/#findComment-62461
Del på andre sider

Lissy,

Hvor i landet bor du?

Jeg vet at det finnes mange ressurser på dette, håper noen fra IKS vil svare deg.

På Ullevål har de en egen avdeling der mange kvinner med forskjellige problemer kan gå til svangerskapskontroller og samtaler, og være etter fødselen i barselperioden, de har kanskje slike tilbud andre steder i landet også.

Hvis jeg var deg ville jeg satse på et tilbud der de er kjent med denne type utfordringer - og jeg ville bli overrasket hvis du kunne få et slikt tilbud på den lokale helsestasjonen.

mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12650-gravid-med-bulimi/#findComment-62464
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Du har et stort problem, som du helt klart bør jobbe med nå som du er gravid. Først vil jeg fortelle deg at det er et utmerket forum for spiseforstyrrelser her på Dol. Noen av de fremste på området svarer på spørsmål der. Når det gjelder gravide med spiseforstyrrelser, har jeg erfaring med at noen blir dårligere, mens andre blir bedre. Det er helt klart gode forutsetninger for å bli bedre, med tanke på hvilket potensiale som ligger i et svangerskap. Mange med psykiske problemer ser en god mulighet til å jobbe med problemene siden man helt klart er åpen for endring, bearbeiding og endring av fokus.

Når det gjelder ditt direkte spørsmål, er det ikke så lett å svare entydig på det. Spyr du så mye at du ikke får i deg nok næringsstoffer eller at du får elektrolyttforstyrrelser, noe som er vanlig ved bulimi, er det klart at barnet kan ta skade av det. Jeg vet ikke om dette kan være årsaken til dine aborter, men jeg tviler nesten på det. Du har uansett ikke godt av å belemre deg selv med mer dårlig samvittighet enn du sikkert allerede har. Jeg skjønner at du er redd, men som sagt, har du veldig gode muligheter til å komme deg videre med problemene nå. Jeg synes helt klart at du bør starte med å snakke med din samboer. Han kan bli en viktig alliert i kampen mot do-skålen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12650-gravid-med-bulimi/#findComment-62479
Del på andre sider

Etter at jeg fikk mitt første barn som 18 åring hadde jeg en periode som jeg spiste minimalt og kastet opp.

Levde på youghurt og solo light.

Veide litt over 40 kg. og det var ikke så mye.

Da jeg ble gravid igjen var jeg fremdeles i denne fasen, men plutselig bare få uker etter at jeg fikk positiv graviditets test så sluttet jeg.

vet ikke hvordan jeg klarte det, men jeg er glad for det.

Etter det har jeg alltid vært redd for å legge på meg, men har et avslappet forhold tl kroppen min i motsetning til hva jeg hadde før.

jeg håper du får hjelp hvis dette blir vanskelig.

Det finnes jo som Lissy(eller var et en mamma?) skrev mange fine organisjoner som kan hjelpe deg.

Jeg håper også at det går bra denne gangen, og at barnet får vokse seg stor og sterk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12650-gravid-med-bulimi/#findComment-62572
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei Jogeir

Jeg har selv slitt med spseforsyrrelser i flere år og går nå til selvhjelspgruppe sammen med andre kvinner i interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser.

Ved å ringe til de (www.iks.no)kan de gi deg en pekepinn på ting du lurer på. Alt er veldig anonymt og foregår på dine premisser.

Lykke til ...izzy

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12650-gravid-med-bulimi/#findComment-70437
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...