Gjest Mvh. jente83 Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Hei Jeg er en jente på 20 år som har vært plaget med altfor mye nedentil det siste året. Jeg har hatt fast partner i nesten 2 år. I februar i år tok jeg klamydiatest, som var positiv. Ved en "glipp" fikk jeg ikke beskjed om dette før neste gang jeg var hos legen. Har siden det vært plaget å i underlivet, og trodd det har vært sopp. Utallige legebesøk, som etter en tid anviste meg til gynekolog. Der ble det påvist streptokokk i skjeden (betahemolytisk streptokokk). Nå har jeg gått på penicillinkur i 5 dager, å det virker som det har blitt bedre. Har også hatt noen små prikker/klumper i skjedeåpningen, som forsvant under penc.kuren. Hva er grunnen til denne streptokokken? Kan det være en sammenheng mellom klamydia og strept? Smitter dette over på typen min? Siden det var han som smittet meg med klamydia er jeg nå livredd for at kanskje han kan ha fått noe som kan smitte meg. (Han har vært trofast). Tror du at han bør gå til legen for å få en ny sjekk? Har ikke hatt bra sex siden klamydiaen ble påvist. Svie å kløe i nesten et år, stortsett. Spesielt under og etter samleie. Tror du at det kan være streptokokken som har vært grunnen til alt dette? Håper at penicillinen nå har tatt knekken på alle de ubudne bakteriene. Takk for en fin og hjelpsom side. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/126694-streptokokk-i-skjeden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Det var jo litt dumt at du ikke fikk fortere behandling for chlamydia, men det er nok mange som går lenge med en slik infeksjon uten at det betyr noe. Det kan ikke forklare den svie du nå har. Jeg kan ikke fortelle hva prikkene/klumpene ved skjedeinngangen var. Snakket du med din lege om dem? Med hensyn til streptokokker, så er det ingen sammenhang mellom dem og chlamydia. Streptokokker finnes hos mer enn 10% av alle kvinner og regnes som noe normalt man ikke skal behandle. Du kan være ganske sikker på at de kommer tilbake noen tid etter behandlingen med penicillin. Med hensyn til svie ved samleie, så synes jeg du skal få en sjekk hos en gynekolog. Det kan foreligge den tilstand man betegner vestibulitt hvor det ved skjedeinngangen er en unormal følsomhet. Din partner bør selvsagt undersøkes for chlamydia. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/126694-streptokokk-i-skjeden/#findComment-770877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.