Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Min kone er gravid i 37nde uke og i fin form, men hun får beskjed på klinikken at babyen er liten i forhold til normalen, uttallelsen kommer etter 2 ultralyd undersøkelser med 1 ukes mellomrom.

Hun har vært frisk og opplagt gjennom hele svangerskapet, og har hverken røket eller drukket.

Hun har lagt på seg ca 9kg (Hun var 160cm og 51Kg ved svangerskapets start)

De måler babyen til ca 2280gram nå og vi lurer på:

1. Er der noe vi kan gjøre for å få babyen til å vokse mer de siste ukene?

2. Er dette unormalt lite og dermed grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126736-lavf%C3%B8dselsvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Er der noe vi kan gjøre for å få babyen til å vokse mer de siste ukene?

Nei, det er ikke noe dere kan gjøre. Men din kone bør jo ta det med ro og ikke stresse. Dette gjelder uansett når man har kommet så langt i svangerskapet.

Ellers skal du vite at ultralydundersøkelse av størrelsen på babyen kan være veldig feil. Sist jeg var gravid og kom i fødsel ble det tatt UL dagen før fødselen. Babyen ble målt til å veie 2,3 kg. Da hun kom ut var hun 3370 g. Flere av mine venninner har samme erfaring. De har fått målt dem til å være 0,5-1kg tyngre eller lettere enn de var.

Så ikke bekymre dere.

2. Er dette unormalt lite og dermed grunn til bekymring?

Og skulle størrelsen stemme, så skal babyen være i magen i 3 uker til, og det er i de ukene de legger mest på seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126736-lavf%C3%B8dselsvekt/#findComment-770615
Del på andre sider

Nei til begge deler.

Så lenge SF-målet hennes følger en grei kurve, vokser nok fosteret slik det skal. SF-målet tas på hver kontroll, og det skal øke fra gang til gang.

UL-estimatet kan være feil, det er mange som har erfart det. Med tre uker til termin kan hun gå gravid i fem uker til uten at det er noe unormalt, og mye av veksten til fosteret mot slutten er "flesk". F.eks. kan er en baby som blir født en mnd for tidlig, være helt frisk og ferdig, men tynn.

Og skulle babyen være bare rundt 2,5 kg når den kommer, så er det ingen grunn til panikk for det. Naturen er mangfoldig. Mange i helsevesenet er utrolig opphengt i tall og gjennomsnitt, det kommer dere (kanskje) til å merke når babyen skal på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126736-lavf%C3%B8dselsvekt/#findComment-770638
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg antar at legen ville fortalt det hvis det var grunn til bekymring rundt svangerskapet og barnets vekstforhold i livmoren. Den vekten du nevner er ikke så lav. Gjennomsnittsvekten på dette stadiet (36 ukers fullgått svangerskap)er 2900 gram. Ved god morkakefunksjon og optimale forhold vil barnet kunne legge på seg ca 200 gram i uken fram mot termin. Altså vil deres barn kunne ende på overkant av 3000 gram, noe som er helt greit. Nedre normalområdet for fullbårne barn er ca 2500 gram, avhengig av hvor stor foreldrene er; altså den genetiske arv. Hvis barnet har ligget an til å bli mye større enn det nå er, men har avflatet sin vekstkurve er det grunn til bekymring, men jeg er sikker på at dere ville fått klar beskjed fra lege/jordmor hvis dette var tilfelle. Siden det ble utført 2 ultralydundersøkelser med 1 ukes mellomrom, antar jeg at dette ble gjort for å sjekke veksten i denne perioden, noe som bl.a. kan si noe om morkakefunksjonen. Iblant ser man at morkaken jobber litt redusert mot slutten og iblant velger man å avslutte svangerskapet fordi man antar at barnet får det bedre utenfor livmoren.

Du spør om hva din kone kan gjøre for å gi barnet optimale vekstvilkår. Hun har ikke lagt på seg mye i svangerskapet, så jeg vil nok anbefale henne å ta det med ro, spise bra, både mye, sunt og variert. Hun kan godt ta tran eller omega 3, noe som hevdes å bære bra for sirkulasjonen, også i morkaken. Hvis hun er i stor aktivitet, jobber ennå, trener, stresser med det ene eller andre, er det lurt nå mot slutten å legge lista lavere for hva man skal ha gjort. Denne perioden kaller vi jordmødre for rugeperioden, og det er ikke uten grunn. Nå må det prioriteres å ta det med ro, begrense fokuset til de nære ting og forberede seg til det som skal skje. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126736-lavf%C3%B8dselsvekt/#findComment-772944
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...