Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,hei.

Jeg er 39 aar, kom i overgangsalderen da jeg var 35, etter en stor ulykke, sepsis etc.Har brukt hormoner i 4 aar, lurer naa paa om det er lurt aa stanse.

Jeg bor i midtoesten, det er daarlig med gode gynekologer her saa jeg maa vite omtrent hvilke proever jeg skal ta, de er ikke oppdaterte. Siste nytt om hormonbeh. er ikke saa flott som vi trodde, etter hva jeg har forstaatt. Jeg er fra en familie med hjertelidelser/hoeyt BT. Spiser sundt, trener regelmessig, ikke roeyker, men kom altsaa i overgangsalderen pga en stor ulykke da jeg var 29 aar.

Var paa et foredrag om hormonbeh. her (en soerafrikansk gynekolog) da fikk jeg inntrykk av at jeg virkelig er i faresonen for en rekke sykdommer. Jeg oensker gode raad om hva jeg boer gjoere, evt hvilke undersoekelser jeg boer ta, boer jeg spise hormoner. Har hoert mye positivt om nattlysolje, boer jeg ta kalsium. Jeg har vaert mye plaget av kramper, tok en Magnesium kur nettopp, den har hjulpet. Haaper du kan gi meg noen gode raad, saa jeg fortsatt kan vaere en sprek mamma, kone noen aar fremover.

Paa forhaand, tusen takk JB

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127225-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Din situasjon med en meget tidlig overgangsalder setter deg i en spesiell situasjon som ikke kan sammenlignes med en ’naturlig’ overgangsalder i 50-årene. Ved å gi deg hormoner blir du som andre kvinner på din alder.

Uten hormon vil du ha økt risiko for både benskjørhet og hjertekarsykdommer, med hormon elimineres denne økte risiko.

Uten østrogenproduksjon vil din risiko for brystkreft –i forhold til jevngamle- reduseres, med hormon blir den som for andre kvinner i samme alder.

Uten hormon vil dine slimhinner i skjede og urinveier bli som hos en eldre kvinne med risiko for urinveisinfeksjoner og problemer ved samleie (smerte og evt blødning).

Det mest merkbare vil sannsynligvis bli hetetokter og søvnproblem.

Jeg ville ha anbefalt deg hormon til du er ca 50 år, og så kan du vurdere det på lik linje med andre kvinner.

Med hensyn til kontroll, så skal du følge det vi anbefaler alle kvinner: celleprøve (’papsmear’ på engelsk) hvert 3.år og fra 50 år mammografi hvert 2.år.

Hvis du ikke får ca 1.200 mg calcium daglig, bør du tenke på tilskudd. D-vitamin er også viktig, men hvis du er under sydlige himmelstrøk med mye sol, er det sannsynligvis tilstrekkelig (solstråling produseer D-vitamin i huden). Det er ikke vitenskapelig vist at nattlysolje har effekt på klimakterielle plager.

Med hensyn til de undersøkelser som har skremt deg, så er det studier som er utført på eldre kvinner (godt opp i 60-årene) som har en annen risiko for både brystkreft og hjertekarsykdommer enn yngre kvinner. Mye tyder på at østrogen har en gunstig effekt hvis det gis til yngre kvinner (tidlig etter overgangsalderen) hvor blodkarene enda ikke er alderspreget.

Jeg er litt nysgjerrig etter å høre hvordan man diagnostiserte at det var overgangsalder hos deg. Det er litt rart at det skulle komme så mange år etter ulykken. Ble det operert på dine eggstokker? Ble det tatt blodprøver for å stille diagnose om overgangsalder? Hva bruker du av hormon? Hvis du legger inn disse opplysninger, skal jeg gi tilleggssvar uten at det koster ekstra, men det tar litt tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127225-overgangsalder/#findComment-773974
Del på andre sider

Din situasjon med en meget tidlig overgangsalder setter deg i en spesiell situasjon som ikke kan sammenlignes med en ’naturlig’ overgangsalder i 50-årene. Ved å gi deg hormoner blir du som andre kvinner på din alder.

Uten hormon vil du ha økt risiko for både benskjørhet og hjertekarsykdommer, med hormon elimineres denne økte risiko.

Uten østrogenproduksjon vil din risiko for brystkreft –i forhold til jevngamle- reduseres, med hormon blir den som for andre kvinner i samme alder.

Uten hormon vil dine slimhinner i skjede og urinveier bli som hos en eldre kvinne med risiko for urinveisinfeksjoner og problemer ved samleie (smerte og evt blødning).

Jeg ville ha anbefalt deg hormon til du er ca 50 år, og så kan du vurdere det på lik linje med andre kvinner.

Med hensyn til kontroll, så skal du følge det vi anbefaler alle kvinner: celleprøve (’papsmear’ på engelsk) hvert 3.år og fra 50 år mammografi hvert 2.år.

Hvis du ikke får ca 1.200 mg calcium daglig, bør du tenke på tilskudd. D-vitamin er også viktig, men hvis du er under sydlige himmelstrøk med mye sol, er det sannsynligvis tilstrekkelig (solstråling produseer D-vitamin i huden). Det er ikke vitenskapelig vist at nattlysolje har effekt på klimakterielle plager.

Med hensyn til de undersøkelser som har skremt deg, så er det studier som er utført på eldre kvinner (godt opp i 60-årene) som har en annen risiko for både brystkreft og hjertekarsykdommer enn yngre kvinner. Mye tyder på at østrogen har en gunstig effekt hvis det gis til yngre kvinner (tidlig etter overgangsalderen) hvor blodkarene enda ikke er alderspreget.

Jeg er litt nysgjerrig etter å høre hvordan man diagnostiserte at det var overgangsalder hos deg. Det er litt rart at det skulle komme så mange år etter ulykken. Ble det operert på dine eggstokker? Ble det tatt blodprøver for å stille diagnose om overgangsalder? Hva bruker du av hormon? Hvis du legger inn disse opplysninger, skal jeg gi tilleggssvar uten at det koster ekstra, men det tar litt tid.

Tusen takk for raskt svar. Jeg tok blodproever hos min faste lege i Norge, det var ikke noen tvil om at jeg var i overgangsalderen.

Ulykken var alvorlig, sykkelulykke, jeg fikk sykkelstyret inn i magen, bristet lever, galle, punkterte venstre lunge, kom rett inn i mottakelsen paa sykehuset og fikk tatt roentgen av lungene og ultralyd av magen, begge proevene var ganske OK da jeg kom inn. Jeg ble lagt paa en vanlig sengepost til obs., midt paa sommeren, med masse kandidater paa jobb. Etter en uke til obs. hadde jeg peritonitt, saa hoeygravid ut, lungestuvning (en tilstand de kalte adult RDS) hjertsvikt og begynnende nyresvikt, dette ble en alvorlig sepsis. Jeg ble lagt paa respirator, operert i hu og hast midt paa natten, suturerte nesten hele leveren, men for aa lage en laaang historie kort, jeg har forstaatt at eggstokkene er noen svaert utsatte organ og at en slik svaer sepsis kan ta knekken paa mesteparten av "eggene". I alle fall kom jeg tidlig i overgangsalderen og har blitt forklart at ulykken mest sannsynlig er aarsaken (ingen i min fam. har kommet i tidlig overg.ald.) Jeg er i grunnen veldig glad jeg kom ut av det hele med livet i behold, men saa vil jeg jo naa gjoere det "beste ut av det"

Hormonene jeg tar heter Premarin 0,625mg Oestrogen, i tillegg tar jeg 12 dager i maaneden Provera 5 mg Progesteron. Har tatt dette i et aar, tok Trisekvens tidligere. Begynte med nattlysolje fordi jeg har faatt litt hetetokter,litt soevnproblemer og er litt mer svingenede i humoeret, akkurat som om kroppen vender seg til hormonene. Er det noedvendig med den kunstige bloedningsperioden, tror du kanskje jeg trenger litt stoerre dose oestrogener og kanskje kan kutte ut Progesteron. Har ogsaa lest om soyaprodukter som skal ha en gunstig virkning paa overgangsalderen, har du noen nettsider aa anbefale for meg ang. tidlig overgangsalder.

Tusen takk igjen for raskt svar, JB

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127225-overgangsalder/#findComment-774114
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilleggsinformasjon. Det lyder som du har vært utfor en forferdelig ulykke hvor tidlig menopause er en mild senfølge.

Du kan gjerne doble dosen av premarin, evt be din lege om østrogen-plaster, hos noen virker det bedre, dosen er 50-100 mikrogram østradiol per dag. Premarin 0.625 mg er relativ liten dose.

Det er helt nødvendig med gestagen for at det ikke utvikler seg kreft i livmorslimhinnen, den tåler ikke langvarig østrogen uten progesteron. Det er ikke noe i veien for at du kan ta Provera hver 3.-4 måned så lenge du ikke blør i utide. Du bør da ta det i 14 dager.

Med hensyn til hetetokter kan du nok ha en viss effekt av soja, men ikke for de andre problemene. Jeg fant denne siden:

http://www.drdonnica.com/display.asp?article=387

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127225-overgangsalder/#findComment-774169
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...