bekymret77 Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Jeg er en jente på 27 år som i ca. 3 år har hatt 2 sprekker ved skjedåpningen (1/2 til 1 cm). De er på samme sted hele tiden De svir litt når jeg vasker meg eller har sex. Jeg er veldig bekymret på hva det kan være, for de gror ikke helt, men blir litt bedre et par dager for så å komme tilbake. De blør ikke. Hva kan det være? Jeg har prøvd canesten (hjelper ikke) og Kenacutan (som hjelper litt, men jeg tør ikke bruke for mye av det). Jeg er fryktelig bekyret for at det kan være herpes, men det er jo ikke blemmer. Jeg har vært hos gynekolog som sa det var relativt vanlig hos jenter som ikke har født barn og som har et aktivt sexliv. Jeg har hatt samme kjæreste i 5 måneder, han har ingen sprekker. De forsvinner jo aldri og jeg blir redd for at det kan være noe farlig. Jeg har atopisk eksem på hendene og litt i ansiktet noen ganger. Kan det skyldes dette? Håper på svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127276-sprekker-ved-skjed%C3%A5pning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Det du beskriver betegnes som ’fissurer’ og er en liten sprekk i det ytterste lag av huden. Noen kvinner har tendens til å få slikt uten at vi kjenner årsaken. Det har ikke relasjon til ditt eksem. Det er ikke så mye man kan gjøre, men en hemorroidesalve som f.eks. Alcosanal eller Scheriproct kan forsøkes. Hos de fleste går det over med tiden. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127276-sprekker-ved-skjed%C3%A5pning/#findComment-774162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Jeg har et forslag du kan prøve. Jeg tror nemlig at disse sprekkene kan forårsakes av en kombinasjon av syntetsiske materialer i sanitetsbindene du bruker, samt undertøyet. Sørg for at begge deler er i 100% bomull. Bruk f.eks. Saba bind, ingen andre slike "plastbind". Unngå også truseinnlegg med samme plastbelegg og tetthet. Undertøyet ditt skal være ren bomull, og kunne kokevaskes. Greit nok at du må ofre litt på utseendet og gå glipp av de lekreste silketrusene da, men det får vel være i en periode. Dersom du kan, sov uten undertøy om natten. Luft musa, for å si det rett ut:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127276-sprekker-ved-skjed%C3%A5pning/#findComment-774165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rashaga Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Det du beskriver betegnes som ’fissurer’ og er en liten sprekk i det ytterste lag av huden. Noen kvinner har tendens til å få slikt uten at vi kjenner årsaken. Det har ikke relasjon til ditt eksem. Det er ikke så mye man kan gjøre, men en hemorroidesalve som f.eks. Alcosanal eller Scheriproct kan forsøkes. Hos de fleste går det over med tiden. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei, jeg er også plaget med slike "sprekker" i huden. Disse sitter ikke i skjedeåpningen, men litt lenger bake mot rumpen dvs i det glatte partiet mellom skjeden og rumpen og av og til i en liten fold ved endetarmsåpningen. Kan dette også være "fissurer"? Jeg har hatt slike "sprekker" med jevne mellomrom i snart 9 mnd nå. Jeg har hatt et herpes 1 utbrudd nedentil, men det var for to år og 9mnd siden. Jeg har vært livredd for at disse sprekkene som jo er små sår, har vært nye herpesutbrudd. Jeg gikk til lege og spurte om det men hun trodde ikke at det var det, men hun nevnte ikke noe om fissurer. Jeg hadde ikke slike sprekker akkurat da, så hun anbefalte meg såklart å komme tilbake når de kom igjen så jeg skal gjøre det. Men kan slike fissurer komme på de plassene som beskrevet ovenfor også? hilsen bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127276-sprekker-ved-skjed%C3%A5pning/#findComment-774913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.