Gå til innhold

Hvordan få det godt igjen?

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 37 år som har vært gift med den samme deilige jenta 17 år.

Problemet er at jeg sliter med sjalusi. Dette var også et problem vi hadde for mange år siden, men nå i disse julebordtider er den kommet tilbake. Jeg er så fortvila!

For å gjøre en lang historie kort. Da vi kom hjem fra julebord for vel 14 dager siden ble vi med på en etterfest. Det var en skikkelig rotblaute. Min kjære kone satt i sofaen med en annen mann og han holdt hånden rundt henn og det så ut som de hadde det veldig koselig. Da dette var en fest hvor alt var lov, valgte jeg å gå hjem og jeg sa til min kone at nå går jeg hjem. Desverre valgte hun å bli igjen og jeg kjente hvor forbanna jeg var når jeg dro. Etter vel 10 minutter valgte jeg å gå tilbake, full av sinne og hadde bestemt meg for å lage skikkelig bråk på den festen. Min kone ble advart av min svigerinne om at jeg var på vei og at hun måtte skynde seg hjem. Midt på veien møtte jeg henne og vi kranglet så jeg i skyvde henne så kraftig at hun fallt. Siden har alt vært et helvete! Hun stoler ikke på meg lengre, for som hun sier hva gjør du neste gang! Hun sier at hun vil prøve å stole på meg igjen, men at jeg må være tålmodig. Jeg vil gjøre alt for å få henne tilbake. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12732-hvordan-f%C3%A5-det-godt-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siromor29

Jeg skjønner godt at kona di ikke føler seg trygg på deg. Neste gang kan det hende at hun rett og slett får juling. Du har trådt over en terskel når du har dyttet henne så kraftig at hun falt. Du har et sjalusiproblem og bør absolutt søke hjelp for dette. Det er ikke normalt å bli så sjalu som du ble på denne festen. Det er du som har et problem, ikke din kone.

Jeg har selv en samboer som er det jeg vil kalle psykelig sjalu. Og det har ødelagt forholdet. Vi bor fortsatt sammen, men det går på siste verset.

Så, hvis du ikke vil at ekteskapet skal ende, søk hjelp!!!

Jeg tror følelser forsterkes når man drikker. Og drikker man mye forsterkes de enda mer.

Kanksje du kan love din kone at du ikke drikker mer enn toppen 2 glass øl eller vin på et halvt års tid. Tilogmed Nyttårsaften. Klarer du det?

I edru tilstand har du større mulighet for å kontrollere sjalusien din, (og selvom du er edru og holder på det, behøver ikke kona di følge opplegget, i og med at det ikke var hun som gjorde noe galt).

Dette var et velmenende tips fra en kone, som har en mann som ikke rører alkohol, men som begge er feststemt likevel.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei Marius!

Jeg ser at din partner sier at hun vil prøve å stole på deg igjen nå etter julebordsaffæren, men det vil ta tid. Klarer du å ta henne på ordet?

Det høres ut som om du har slitt med sjalusi tidligere, men at det har vært borte inntil nå?

Er du motivert for terapi, og jobbe for å få innsikt i sjalusifølelsene du sliter med? Jeg vil anbefale deg å kontakte Familiekontoret for hjelp og råd.

• 2 uker senere...
Gjest (Anonymous)

Hei Marius!

Jeg ser at din partner sier at hun vil prøve å stole på deg igjen nå etter julebordsaffæren, men det vil ta tid. Klarer du å ta henne på ordet?

Det høres ut som om du har slitt med sjalusi tidligere, men at det har vært borte inntil nå?

Er du motivert for terapi, og jobbe for å få innsikt i sjalusifølelsene du sliter med? Jeg vil anbefale deg å kontakte Familiekontoret for hjelp og råd.

Takk for svaret, Solveig.

Ser at du stiller meg noen spørsmål, og de vil jeg gjerne svare på, så har jeg noen spørsmål som jeg håper å få en forklaring på.

Jo, jeg har slitt med sjalusi tidligere, men "vant" over dette, inntil nå. Vi har slitt litt i ekteskapet siden i sommer. Det gjør at jeg nå er mistenksom og redd for at hun ser etter en annen. Jeg prøver virkelig å få kontroll, men når hun ikke vil la meg få holde omkring henne og ikke viser at hun er glad i meg så gjør det dette arbeidet veldig vanskelig. Vi har ikke elsket på over en mnd. Hun sier at hun ikke vil det før hun får igjen følelsene i hjertet sitt. Jeg er nå veldig lei meg for at hun kanskje onanerer og tenker på andre, og har følelsen av at jeg ikke er tiltrekkende på noe vis ovenfor henne. I natt hadde vi en ny krangel, jeg trodde at hun ville, men hun er "steinhard". Kommer ikke inn på henne, hun vil ikke høre på hvordan jeg har det. Full av skyld og anger, føler at hun har stemplet meg for en konemishandler, og at hun spekulerer i å få en annen å dele livet med. Vi går til samtaler på fam.vern.ktr. Sist konkluderte vår samtaleterapeut at jeg er skyld i alt, og at jeg må jobbe med meg selv. Det er også en fryktelig følelse. Jeg sliter med depresjon og føler ikke glede over noen ting. Har også bestillt meg tim hos psykiater, men i følge min lege kan det være vanskelig å komme inn, for dette kan defineres som et samlivsproblem og hører hjemme hos fam.vern.ktr. Hvor lang tid behøver hun før hun vil ta i meg igjen? Det har nå gått en md. siden sist, og jeg blir bare mer og mer mistenksom. Hva gjør hun, hvordan tilfredsstiller hun seg, hva og hvordan skal jeg oppføre meg for å få henne til å "få lyst" på meg igjen? Livet er vanskelig for tiden og jeg tenker på å gjøre det slutt. Kan du være så snill og si meg hvordan en kvinne tenker. Jeg føler så sterkt behov for å få snakket ut, men når jeg prøver blir hun sint og det ender med en krangel. Jeg er muligens unormal og har kanskje et alt for stort behov for nærhet. Under normale tilstander hadde vi sex to-tre ganger i mnd. Det synes jeg er for lite, mens hun sier hun er fornøyd med det. Jeg mistenker henne for å tilfredsstille seg selv fremfor å la meg gjøre det. Hun sier at hun aldri gjør det selv, men jeg tror det ikke. Er jeg sexfiksert, og i ferd med å bli sprø? Jeg elsker denne jenta, og vil gjøre alt for å få henne tilbake, men nå begynner jeg å bli utålmodig. Hvor lenge skal hun "straffe" meg? Jeg føler dette som en "straff" , og jeg mener bestemt at også hun bør prøve litt sterkere enn det hun gjør. Hjelp meg, Solveig, hva kan jeg gjøre? Si hvordan en kvinne tenker i slike situasjoner og gi meg et råd om hvordan jeg skal gå frem for å få henne tilbake.

Marius

Jeg skjønner godt at kona di ikke føler seg trygg på deg. Neste gang kan det hende at hun rett og slett får juling. Du har trådt over en terskel når du har dyttet henne så kraftig at hun falt. Du har et sjalusiproblem og bør absolutt søke hjelp for dette. Det er ikke normalt å bli så sjalu som du ble på denne festen. Det er du som har et problem, ikke din kone.

Jeg har selv en samboer som er det jeg vil kalle psykelig sjalu. Og det har ødelagt forholdet. Vi bor fortsatt sammen, men det går på siste verset.

Så, hvis du ikke vil at ekteskapet skal ende, søk hjelp!!!

Hei.

Takk for ditt svar. Jeg lurte på om du, som kjenner sjalusiproblematikken fra den andre siden kan gi meg noen råd på hva du tror hun vil at jeg skal gjøre. Jeg har søkt hjelp, og vi går til samtaler hos fam.vernktr. Du kan sikkert mene noe om hvordan jeg bør være ovenfor henne nå?

Annonse

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Takk for svaret, Solveig.

Ser at du stiller meg noen spørsmål, og de vil jeg gjerne svare på, så har jeg noen spørsmål som jeg håper å få en forklaring på.

Jo, jeg har slitt med sjalusi tidligere, men "vant" over dette, inntil nå. Vi har slitt litt i ekteskapet siden i sommer. Det gjør at jeg nå er mistenksom og redd for at hun ser etter en annen. Jeg prøver virkelig å få kontroll, men når hun ikke vil la meg få holde omkring henne og ikke viser at hun er glad i meg så gjør det dette arbeidet veldig vanskelig. Vi har ikke elsket på over en mnd. Hun sier at hun ikke vil det før hun får igjen følelsene i hjertet sitt. Jeg er nå veldig lei meg for at hun kanskje onanerer og tenker på andre, og har følelsen av at jeg ikke er tiltrekkende på noe vis ovenfor henne. I natt hadde vi en ny krangel, jeg trodde at hun ville, men hun er "steinhard". Kommer ikke inn på henne, hun vil ikke høre på hvordan jeg har det. Full av skyld og anger, føler at hun har stemplet meg for en konemishandler, og at hun spekulerer i å få en annen å dele livet med. Vi går til samtaler på fam.vern.ktr. Sist konkluderte vår samtaleterapeut at jeg er skyld i alt, og at jeg må jobbe med meg selv. Det er også en fryktelig følelse. Jeg sliter med depresjon og føler ikke glede over noen ting. Har også bestillt meg tim hos psykiater, men i følge min lege kan det være vanskelig å komme inn, for dette kan defineres som et samlivsproblem og hører hjemme hos fam.vern.ktr. Hvor lang tid behøver hun før hun vil ta i meg igjen? Det har nå gått en md. siden sist, og jeg blir bare mer og mer mistenksom. Hva gjør hun, hvordan tilfredsstiller hun seg, hva og hvordan skal jeg oppføre meg for å få henne til å "få lyst" på meg igjen? Livet er vanskelig for tiden og jeg tenker på å gjøre det slutt. Kan du være så snill og si meg hvordan en kvinne tenker. Jeg føler så sterkt behov for å få snakket ut, men når jeg prøver blir hun sint og det ender med en krangel. Jeg er muligens unormal og har kanskje et alt for stort behov for nærhet. Under normale tilstander hadde vi sex to-tre ganger i mnd. Det synes jeg er for lite, mens hun sier hun er fornøyd med det. Jeg mistenker henne for å tilfredsstille seg selv fremfor å la meg gjøre det. Hun sier at hun aldri gjør det selv, men jeg tror det ikke. Er jeg sexfiksert, og i ferd med å bli sprø? Jeg elsker denne jenta, og vil gjøre alt for å få henne tilbake, men nå begynner jeg å bli utålmodig. Hvor lenge skal hun "straffe" meg? Jeg føler dette som en "straff" , og jeg mener bestemt at også hun bør prøve litt sterkere enn det hun gjør. Hjelp meg, Solveig, hva kan jeg gjøre? Si hvordan en kvinne tenker i slike situasjoner og gi meg et råd om hvordan jeg skal gå frem for å få henne tilbake.

Marius

Hei Marius!

Her kommer en tilbakemelding fra meg.

Så leit at du hos terapeuten fikk følelsen av at alt er din skyld. Jeg pleier å si at i samliv er det alltid to som er bidragsytere til problemene. Men ingen kan forandre andre enn seg selv.

Jeg forstår at du har behov for å snakke ut om det som bekymrer deg. Kan du spørre om en individualsamtale hos terapeuten. Gjør det i åpenhet med din partner. Det behøver ikke bety noe for parsamtalene.

Jeg kjenner ikke saken din, men drøft det med terapeuten.

Ut fra det du skriver, høres det ut for meg som din partner er mer enn klar for en pause fra deg. Jo mer du "maser" (håper og ønsker) intimitet, jo mer avviser hun deg.

Jeg tror ikke hun vil straffe deg, slik du antyder, men heller vise deg tydelig at hun bestemmer selv hva hun vil ha og når.

Det kan vel også hende at din sjalusifølelse speiler holdningen din, og det gjør det nok ikke bedre.

Når et samliv skranter for en jente, er lysten til sex liten. Hva hun gjør på egenhånd, tror jeg du må se bort fra en stund. I alle fall bør du ikke anklage henne henne for det du tror.

Jeg forstår at du elsker denne kvinnen, men du kan bare få kjærlighet fra henne som en gave.

Kvinner liker dårlig å bli presset til å gi intitmet. Du er kanskje for iherdig og samtidig redd for å miste henne.

Mitt råd er at du snakker ut med terapeuten om dette. Og ligg lavt nå en stund i forhold til partneren din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...