Gjest virtious Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Jeg er en jente på 24 år. For ca 2-3 år siden hadde jeg en utro kjæreste som ga meg klamydia. Jeg hadde denne infeksjonen i 3-4 måneder uten å vite noe før jeg oppdaget det og tok acitromycin-tabletter. Nå har jeg et desperat ønske om å få vite om dette har skadet meg på noen måte. Jeg vet jo at en slik infeksjon kan tette egglederne og føre til sterilitet. Jeg har nå ny samboer og vi er veldig lykkelige. Vi er ferdig med lang utdannelse begge to og er SNART i fasen hvor vi kan tenke oss å få barn (1-2 år) Det jeg ønsker å vite er altså om jeg på NÅVÆRENDE tidspunkt kan få vite om denne klamydia-infeksjonen har skadet meg/tettet mine eggledere? Kan en ultralydundersøkelse hos vanlig gynekolog vise det? Er det mulig å få tatt en slik undersøkelse selv om vi ennå ikke har virkelig begynt å prøve å få barn? Jeg har i så fall veldig lyst til å få tatt en slik undersøkelse for jeg bekymrer meg så utrolig mye for dette!! Det finnes jo også visse eggløsningstester; hvis jeg på en slik test får beskjed om at jeg har eggløsning i en viss periode, betyr det da at mine eggledere ikke kan være tette?? Jeg har også alltid hatt regelmessig menstruasjon, er dette et tegn på at alt er i orden og at egglederne høyst sannsynlig ikke er tette? Jeg ønsker virkelig å få vite dette så tidlig som mulig. Hvis denne klamydia-infeksjonen har skadet meg, vil vi jo begynne å prøve å få barn med en gang mens jeg ennå er veldig ung. Hvis derimot alt er i skjønneste orden, venter vi jo gjerne 1-2 år til leilighet, økonomi + diverse er litt mer på plass.. Håper dere vil prøve å svare meg på alle mine spørsmål..:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127547-klamydiagraviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lora Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Sakset dette svaret fra en professor. Har lest mye om klamydia, men jeg synes dette er et av de beste og mest klare svarene jeg har sett: Årlig får omkring 6.500 norske kvinner påvist klamydia, men kun ti prosent av dem som blir smittet får symptomer. De vanligste symptomene er småblødninger, utflod eller smerter. De resterende nitti prosent er ikke klar over at de har en infeksjon og mikroben blir ofte påvist i forbindelse med en rutineundersøkelse hos lege. Hos fem prosent av dem som har hatt klamydiainfeksjon blir egglederene skadet og fruktbarheten nedsatt. Dersom en kvinne får symptomer på egglederbetennelse, øker sannsynligheten for at hun blir steril til femten prosent. Det finnes dessverre ingen enkel undersøkelse som er egnet til å påvise om egglederene er tette. Du må derfor leve med den usikkerheten inntil videre. Det er imidlertid omkring nittifem prosent sannsynlighet for at din fruktbarhet er upåvirket av infeksjonen du hadde. Generelt øker risikoen for egglederbetennelse med varigheten av infeksjonen. Det er derfor en god regel å oppsøke lege for en undersøkelse etter hvert skifte av partner. Dette gjelder særlig personer under 25-års alder, ettersom forekomsten av klamydia er spesielt stor i denne aldersgruppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127547-klamydiagraviditet/#findComment-775903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.