Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Umiddelbart tenker jeg på den som selger sex. Er det noe hun eller han gjør av fri vilje? Er det noe den som selger kroppen gjør på grunn av en vanskelig livssituasjon reagerer jeg negativt på kjøp av sex.

Men jeg har også truffet godt voksne prostituerte som har et fordomsfritt og ukomplisert forhold til jobben de gjør. Gjennom dybdeintervju med en prostituert har jeg avdekket at hennes eneste negative opplevelse av å selge kroppen sin var andres reaksjon på yrket hennes. De fleste kundene hennes var fysisk bevegelseshemmede som hadde store problemer med å finne en partner. Mange hadde også problemer med å tilfredstille seg selv. Hun så derfor på jobben som terapautisk virksomhet.

Det etiske råd i den femte verdenskongress for sexologer vedtok i sin tid et dekret som inneholder ti punkter. Flere av punktene, særlig punkt 8, går på at alle mennesker har rett til å leve ut sin seksualitet. Så lenge prostitusjon skjer i en sikker, sunn og samtykkende ramme er jeg enig med rådet.

Punktene er som følger:

1. Frihet for alle seksuelle tanker, fantasier eller begjær.

2. Rett til fritt tilgjengelig seksuell underholdning, inkludert materiale ment for alle typer seksuell atferd.

3. Rett til ikke å bli utsatt for seksuelt materiale eller seksualisert atferd.

4. Rett til seksuell selvbestemmelse.

5. Rett til å søke og engasjere seg i samtykkende seksuell aktivitet.

6. Rett til å engasjere seg i seksuelle handlinger eller aktiviteter av alle slag, dersom de ikke involverer ikke-samtykkende handlinger, vold, tvang eller svindel.

7. Rett til ikke å bli utsatt for forfølgelse, fordømmelse, diskriminering eller sosial inngripen i privat seksuell atferd.

8. Samfunnets anerkjennelse av at alle mennesker, enslige eller par, har rett til å strebe etter et tilfredstillende samtykkende seksualliv uten politisk, rettslig, eller religiøs inngripen. Det trengs mekanismer i samfunnet der mulighetene til sosioseksuelle aktiviteter er tilgjengelig for; handikappede, kronisk syke, innsatte i fengsler, de som er innlagt på sykehus eller er i institusjoner, eldre, de som mangler fysisk tiltrekningsevne eller mangler sosiale ferdigheter, de fattige og de ensomme.

9. Grunnleggende rettighet til alle mennesker som ikke fungerer seksuelt til å ha tilgjengelig ikkefordømmende seksuell helsetjeneste.

10. Retten til selv å kontrollere prevensjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127642-kj%C3%B8pe-sex/#findComment-780276
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...