Gjest Lei av hodepine/blødninger Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hei. Jeg er en jente på 33år som har lyst å fjerne livmoren min. Jeg kan mest sannsynlig ikke få barn (etter 3ivf og operasjoner av livmoren), så dette er et tilbakelagt stadie, er inneforstått med at jeg ikke kan føde barn. Men, saken er den at jeg er veldig plaget av menstruasjonssmerter og store, hyppige blødninger. Tar nå p-sprøyta, men denne får jeg mye hodepine av (har også migrene som blir værre ved bruk av p-pille og p-sprøyte) Dette går veldig ut over jobb og livet ellers, mye sliten av enten hodepinen eller smertene ved mens. Lurer på hva fagpersoner sier om at unge "damer" fjerner livmoren. Hva er kosekvensene av dette? Vet at man kan få en tidlig overgangsalder, men hva annet kan komme/skje? Er det enkelt å få en slik operasjon, og er den omfattende? Må man vente til man er nådd en spesiell alder før operasjonen utføres? Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127689-fjerning-av-livmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Det skal mye til at man fjerner livmoren hos en så ung kvinne som deg. Først vil man prøve andre metoder. Jeg ville ha foreslått hormonspiral fremfor p-sprøyte, det er i all fall lettere å avslutte behandlingen om den ikke virker enn med p-sprøyte som sitter veldig lenge i kroppen etter siste injeksjon. Hvis du meget sterkt ønsker å få fjernet livmoren, vil jeg tro at legene går med på det, uansett din alder. Det anses ikke å være en spesielt stor operasjon, men du må regne med ca 5 dager på sykehus og fra 3-5 ukers sykmelding. Man vil selvsagt ikke fjerne dine eggstokker, om de ser normale ut. Noen ganger lar man livmorhalsen stå igjen, men det kommer litt an på metoden man velger for operasjon. Uansett blir seksualliv og sekresjon i skjeden som før. Overgangsalderen kan komme litt tidligere, men det er enklere å bruke hormoner, når livmoren er fjernet (om du ønsker hormonbehandling). Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127689-fjerning-av-livmor/#findComment-776983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brasilmamma.. Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Det skal mye til at man fjerner livmoren hos en så ung kvinne som deg. Først vil man prøve andre metoder. Jeg ville ha foreslått hormonspiral fremfor p-sprøyte, det er i all fall lettere å avslutte behandlingen om den ikke virker enn med p-sprøyte som sitter veldig lenge i kroppen etter siste injeksjon. Hvis du meget sterkt ønsker å få fjernet livmoren, vil jeg tro at legene går med på det, uansett din alder. Det anses ikke å være en spesielt stor operasjon, men du må regne med ca 5 dager på sykehus og fra 3-5 ukers sykmelding. Man vil selvsagt ikke fjerne dine eggstokker, om de ser normale ut. Noen ganger lar man livmorhalsen stå igjen, men det kommer litt an på metoden man velger for operasjon. Uansett blir seksualliv og sekresjon i skjeden som før. Overgangsalderen kan komme litt tidligere, men det er enklere å bruke hormoner, når livmoren er fjernet (om du ønsker hormonbehandling). Vennlig hilsen Mette H Moen Takker for svar. Jeg kan ikke bruke h.spiral, da livmoren min er litt "unormal", jeg har to livmoråpninger.Hadde en skillevegg som tidligere delte livmoren min i to helt ned i skjeden, denne er nå operert bort (i to omganger) men de kunne ikke fjerne den helt ned til livm.åpningen, da ville åpningen bli for stor. De tenkte da på et evnt. svangerskap. Evnt. hvor lang ventetid er det for en slik operasjon? Bor i en stor by. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127689-fjerning-av-livmor/#findComment-776995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Takker for svar. Jeg kan ikke bruke h.spiral, da livmoren min er litt "unormal", jeg har to livmoråpninger.Hadde en skillevegg som tidligere delte livmoren min i to helt ned i skjeden, denne er nå operert bort (i to omganger) men de kunne ikke fjerne den helt ned til livm.åpningen, da ville åpningen bli for stor. De tenkte da på et evnt. svangerskap. Evnt. hvor lang ventetid er det for en slik operasjon? Bor i en stor by. Det stiller saken i et annet lys, det du nå forteller, om feilutviklingen av livmoren. Da kan det være større grunn til å fjerne den. Ventetider er ulike, men du kan sikkert finne ventetidene på internett for det lokale sykehus og du kan evt søke til annet sykehus med kortere ventetid. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/127689-fjerning-av-livmor/#findComment-777011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.