Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Problemet mitt er at samboeren min ikke vil gifte seg med meg! For å gjøre en lang historie kort har jeg i mange år gått og ventet på at han skal fri men har nå innsett at han ikke vil - hva gjør jeg da? Og hvorfor vil han ikke? Vi har to barn på 1,5 og 3,5 år og vi har det stort sett bra sammen. Et annet problem er at vi ikke kan bli enige om hva vi skal hete til etternavn hvis vi en gang gifter oss. Jeg vil at vi alle skal ha samme navn - begge våre etternavn som etternavn men han nekter tvert. Han vil at jeg skal ta hans og at det blir alles etternavn. Er ikke det litt gammeldags? Han er ni år eldre enn meg, vi har samme utdannelse, han har gjort karriere mens jeg står i starten av min. Hvordan skal jeg gå frem og hvor mye bør jeg bøye meg for hva han ønsker og ikke ønsker? For meg betyr det mye at han viser at han er glad i meg ved at vi gifter oss....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127785-giftem%C3%A5l-og-navnebytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mener jeg altså

Jeg synes ikke du skal presse han til å gifte seg, vil han ikke forplikte seg på den måten må du respektere det. Skilsmissestatistikken går ikke ned akkurat om folk skal presses til giftemål.

Også synes jeg at folk skal få lov til å hete det samme hele livet.

Du kan såklart fri selv?

Det med etternavn er vanskelig. Noen velger jo å sette sammen navnene med bindestrek, slik at begge blir like viktige.

Ellers kan jo du ta hans navn, men likevel beholde ditt eget som mellomnavn?

Eller dere kan finne et annet etternavn som dere kan ha sammen. Et gammelt slektsnavn eksempel...

Annonse

Gjest aldri utro

hvis du virkelig vil gifte deg med han....og han og etter hvert, burde ikke navnet ha noe og si! med mindre det er snakk om etternavn som er sjeldne.....

det er egentlig bare ett navn!

Hvis du vil gifte deg med ham, og han aldri frir, så kan du jo fri selv! Det er skuddårsdag snart (29/2/04) og "jentenes dag til å fri" fra gammelt av. Du kan jo benytte deg av det! Angående navnebytte eller ei: Ett godt alternativ er at du beholder ditt navn som mellomnavn og tar hans som etternavn. Barna har begges etternavn. Fint kompromiss det vel? Har du foreslått det for han?

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg håper ikke grunnen til at samboeren din ikke vil gifte seg med deg, er at du ikke vil ta hans etternavn. Det høres nesten ut som at bare du går med på noe, så vil han gå med på noe også.

Å gifte seg er vel en såpass alvorlig beslutning at det ikke bør handle om å gi etter, eller å forhandle om

hva dere kan godta.

Ta intiativ overfor samboeren din for å avklare om dere skal gifte dere eller ikke. Få tak i begrunnelsene for deres standpunkter.

Det er ikke positivt å gå med en sånn uklarhet mellom dere i lengre tid.

Nå bruker folk alle mulige løsninger på navn. Noen har hvert sitt navn og lar fellesbarna ha begge etternavnene. Men det er fortsatt mange som velger ett felles etternavn for alle i familien, mens mange også bærer hvert sitt navn. Forsøk å ikke gjøre navnesaken til et realsjonsproblem.

Jeg kan ikke tro de svarene som er gitt til dette innlegget!! Ser man faktisk ikke at dette ikke er et spørsmål om navn?

Jeg kjenner naturligvis ikke til hele baci's situasjon, og forholdet til samboeren, men jeg syns det er på tide å gjøre opp en status over dette. Det er som regel grunner til at mennesker ikke ønsker å gå lenger inn i en forpliktelse. Om begge er enige om en annen løsning enn det tradisjonelle giftermålet, er dette naturligvis ikke et problem. Men, det er grunnleggende kritisk når partene ikke ser saken på samme måte.

Hva er grunnen til at han ikke vil gifte seg, hvis dette er viktig for baci? Han kan naturligvis ha gode grunner, men baci fortjener å kjenne disse, slik at hun kan vurdere hvordan hun skal håndtere disse grunnene. Det kan være alt fra at han slett ikke er sikker på at han er forpliktet til forholdet, eller det kan rett og slett være at han, av en eller annen grunn, tror at det er større sjanse for at forholdet ikke skal vare om de gifter seg enn om de forblir samboere.. Uansett åpenhet er helt nødvendig for at denne situasjonen ikke skal kvele forholdet ved roten.

Lykke til med prosessen baci. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...