Gå til innhold

Endometriose og overgangsalder

Anbefalte innlegg

hurtigruta1365380612

Hei,

Jeg er en kvinne på 40 år som nettopp har fått vite at jeg er kommet i overgangsalder og er innkalt til samtale med lege for å vurdere eventuell hormonbehandling i den forbindelse. Jeg er tidligere operert for endometriose, men har ikke tatt medikamenter i den sammenheng. Mine spørsmål er: Vil østrogentilskudd i fbm overgangsalder være uheldig for kvinner med endometriose? Og har min lave alder noe å si for valget om hormonbehandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128691-endometriose-og-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Din lave alder for klimakteriet tilsier at du bør bruke hormon, i all fall til du når ’naturlig overgangsalder’ ved ca 50-52 år. Østrogen er på mange måter godt for din kropp og ditt velvære. Mange års bruk av østrogen etter overgangsalderen –altså når man forlenger perioden hvor kroppen får østrogen- øker risiko for brystkreft, men det gjelder ikke for kvinner som bruker østrogen i forbindelse med unaturlig tidlig overgangsalder.

Med hensyn til endometriosen, så har vi som regel ingen motforestillinger ved å gi disse kvinner hormon etter overgangsalderen. Noen kan få en oppblussing av symptomer, men da er det enkelt å stoppe behandlingen. Nå vet jeg ikke hvor lengde det er siden du hadde siste menstruasjon, men er det gått ett år eller mer, kan du bruke Livial eller Activelle som muligens er bedre ved endometriose enn f.eks. Novofem eller Trisekvens (uten at vi 100% vet det).

Drøft disse muligheter med din lege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...