Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg er en frustrert kvinne på 29.Har gjennom de siste 2 til 3 årene hatt sopp i skjeden opptill flere ganger i måneden...Er en sunn person,spiser regelmessig,trener 3-4 ganger i uken,hygienen er som det er blitt meg anbefalt av legen.Nå sitter jeg her igjen med sopp,nettopp tatt kur nummer 4 denne måneden November/desember..Må også veldig ofte ta to hestekurer før det forsvinner for så og dukke opp igjen uken før mens og rett etter...

Er virkelig frustrert..

Bruker Yasmin p piller Brukte tideligere hormonspiral men den måtte fjernes da jeg hadde sopp ustanselig...

Hva skal jeg gjøre???Kan det være kreft eller noe??

:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128775-soppinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FORTVILET selv...

Jeg har nettopp skrevet et fortvilt innlegg selv... konstant sopp!!! Jeg er 26 år,og sunn og frisk - akkurat som du!!:) Har forresten slutta med p pillen (trionetta), skal se om det kan hjelpe. Men legen min tror ikke p-pillen spiller noen rolle. Vi får se om noen har noen gode råd på lager... Men ikke vær bekymret! Legen min har sagt at det IKKE er farlig! - Bare ubehagelig...Så ikke tenkt på kreft i denne sammenheng...!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128775-soppinfeksjon/#findComment-785661
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer. (Sopp regnes ikke som smittsomt)

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128775-soppinfeksjon/#findComment-787627
Del på andre sider

Jeg har nettopp skrevet et fortvilt innlegg selv... konstant sopp!!! Jeg er 26 år,og sunn og frisk - akkurat som du!!:) Har forresten slutta med p pillen (trionetta), skal se om det kan hjelpe. Men legen min tror ikke p-pillen spiller noen rolle. Vi får se om noen har noen gode råd på lager... Men ikke vær bekymret! Legen min har sagt at det IKKE er farlig! - Bare ubehagelig...Så ikke tenkt på kreft i denne sammenheng...!!!

Hei, vil gi noen tips jeg selv har benytt meg av etter lange perioder med hyppig sopp i underlivet. Har hatt opphold på flere år nå og periodene når jeg var plaget av dette fikk jeg Diflucan av legen og ikke stikkpillene. Stikkpillene er jo noe stort svineri og personlig mener jeg at en pille som virker fra innsiden og som ikke gir underlivet den fuktigheten og sølet som stikkpillen gir også hjelper bra. Ellers så bruker jeg aldri skyllemiddel på undertøy, bommullstruser, minst mulig truseinnlegg, vasker med shampo (ikke såpe) i underlivet og spiser joghurt daglig til frokost.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128775-soppinfeksjon/#findComment-791657
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...