Gå til innhold

Drømmebabys navn opptatt?

Anbefalte innlegg

Gjest Esparadisa

Jeg holder på med 2.forsøk IVF, og gravide mager har struttet i lang tid overalt i min omkrets. Venner, bekjente, kollegaer, og for ikke å snakke om forskjellige familiemedlemmer har fått barn den siste tiden. Jeg føler at jeg har taklet det bra. Jeg har forsøkt å holde følelsene i sjakk. For det er selvsagt ikke det at jeg ikke unner folk å få barn, men savnet etter et eget barn blir stadig større ettersom tida går.

Men i dag er jeg litt lei meg.

Tidlig søndag morgen fikk jeg telefon om at min mors lillebror (som er på min alder) har fått en datter. De har en sønn fra før.

Nå har jeg vært litt dum og planlagt hva min egen drømmebaby skal hete, hvis jeg får ei jente eller om jeg får en gutt.

Så viser det seg at jenten til mors lillebror nettopp skal få "min drømmebabys navn" dersom jeg noensinne får ei jente.

Jeg vet ikke helt om noen skjønner meg, men å planlegge navn og enkelte andre ting har vært en god trøst for å holde motet oppe.

Men hva skal jeg gjøre nå da, nå som navnet er "tatt"?

Hvis jeg skulle bli gravid ved dette IVF-forsøket og få en jente, kan jeg fortsatt bruke navnet, eller vil mors lillebror og resten av familien føle at jeg gjør noe feil? Eller at jeg har dårlig fantasi?

Navnet er ikke oppkalling i familien, og det var attpåtil "Årets navn" for et par år tilbake.

Min nye kusine har fått et annet mellomnavn (oppkalling i familien til kona til mors lillebror). Min drømmebaby skulle ha fått et annet mellomnavn.

Vi har heller ikke god kontakt med mors lillebror. De bor i Sverige og vi ser dem kanskje annenhver sommer.

Snakk om å bli lei seg over småting... :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129079-dr%C3%B8mmebabys-navn-opptatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Esparadisa

Bruk navnet, du. Kanskje ta det opp med onkelen din og kona hans på forhånd, og forklar hvorfor. Med ulike mellomnavn og lite kontakt blir det vel ikke praktiske problemer.

Takk for det! Når jeg tenker meg om, blir uttalen også litt annerledes siden de bor i Sverige i forhold til hvor vi bor.

Eksempel: Ida Anna blir her uttalt som "I'danna". Deres jente blir kanskje hetende bare Ida, mens min drømmejentes dobbeltnavn er i bruk i våre trakter og uttales med en vokal som forsvinner og trykket på første bokstav.

Nå er ikke navnet Ida Anna, da, det var bare et eksempel.

Hvordan tar en opp slike ting med mors lillebror? Jeg føler ikke at jeg kjenner han, så det blir som om å ta dette opp med en fremmed.

Vel, det ligger kanskje litt inn i framtiden, men det kan jo være at jeg får en jente i 2004 dersom vi lykkes med dette IVF-forsøket.

Gjest skjønner deg godt

Takk for det! Når jeg tenker meg om, blir uttalen også litt annerledes siden de bor i Sverige i forhold til hvor vi bor.

Eksempel: Ida Anna blir her uttalt som "I'danna". Deres jente blir kanskje hetende bare Ida, mens min drømmejentes dobbeltnavn er i bruk i våre trakter og uttales med en vokal som forsvinner og trykket på første bokstav.

Hvordan tar en opp slike ting med mors lillebror? Jeg føler ikke at jeg kjenner han, så det blir som om å ta dette opp med en fremmed.

Vel, det ligger kanskje litt inn i framtiden, men det kan jo være at jeg får en jente i 2004 dersom vi lykkes med dette IVF-forsøket.

Lykke til med drømmebabyen! :)

Trenger du å ta det opp med ham da? Om barnet ditt har en tremenning (eller hva det blir) som heter det samme som henne tror jeg ikkenoen tenker på det i det hele tatt. I familien min er det flere enn en som har både det ene og det andre navnet, og jeg kan aldri tenke meg at noen har rådført deg med hverandre nei.

Uansett blir navn anderledes md en gang det blir i et dobbeltnavn.

Hold på navnet ditt du! Kanskje onkelen din vil ta det som et komplement også: ros for at du liker navnet de har funnet. Det betyr mye for noen!

Gjest Esparadisa

Trenger du å ta det opp med ham da? Om barnet ditt har en tremenning (eller hva det blir) som heter det samme som henne tror jeg ikkenoen tenker på det i det hele tatt. I familien min er det flere enn en som har både det ene og det andre navnet, og jeg kan aldri tenke meg at noen har rådført deg med hverandre nei.

Uansett blir navn anderledes md en gang det blir i et dobbeltnavn.

Hold på navnet ditt du! Kanskje onkelen din vil ta det som et komplement også: ros for at du liker navnet de har funnet. Det betyr mye for noen!

At mitt forhåpentlige drømmebarns navne-"herming" blir som ros til min onkels navnevalg.. Det har jeg ikke tenkt på før. Tusen takk for innspillet. Nå får jeg sove godt i natt :-)

Annonse

Jeg har en gutt etter prøverør som vi fikk etter ett forsøk! I mange mange år har jeg hatt et drømmenavn hvis jeg skulle få en gutt. Et navn jeg alltid har likt godt og som var en slags oppkalling av familie på begge sider. Jeg ble gravid, fikk vite at det var en gutt og alt var klart. Men så var det først en venninne som "tok" navnet så var det plutselig to til som også hadde planer om å bruke dette navnet. Da ville det bli mange med dette navnet rundt oss fant vi ut og begynte å tenke.

Vi lagde lister og prioriterte, leste navnebøker og diskuterte. Men svaret var faktisk veldig lett når det kom til stykket. Vi valgte et helt annet navn - også oppkalling på begge sider. Det er ikke like populært som mitt "drømmenavn", men er stigende. Og gutten vår kler så godt det navnet han har fått. Det er så mye mer riktig for han enn det vi drømte om. Så får han ha navnet sitt alene og kjenne tre koselige gutter som heter det samme som han egentlig skulle hete.

Litt langt og klønete kanskje, men jeg ville bare si at selv om drømmen er sterk og man er sikker på navnet så kan det endre seg helt uten "forvarsel" som det gjorde for oss!

Klem fra

Gjest Esparadisa

Jeg har en gutt etter prøverør som vi fikk etter ett forsøk! I mange mange år har jeg hatt et drømmenavn hvis jeg skulle få en gutt. Et navn jeg alltid har likt godt og som var en slags oppkalling av familie på begge sider. Jeg ble gravid, fikk vite at det var en gutt og alt var klart. Men så var det først en venninne som "tok" navnet så var det plutselig to til som også hadde planer om å bruke dette navnet. Da ville det bli mange med dette navnet rundt oss fant vi ut og begynte å tenke.

Vi lagde lister og prioriterte, leste navnebøker og diskuterte. Men svaret var faktisk veldig lett når det kom til stykket. Vi valgte et helt annet navn - også oppkalling på begge sider. Det er ikke like populært som mitt "drømmenavn", men er stigende. Og gutten vår kler så godt det navnet han har fått. Det er så mye mer riktig for han enn det vi drømte om. Så får han ha navnet sitt alene og kjenne tre koselige gutter som heter det samme som han egentlig skulle hete.

Litt langt og klønete kanskje, men jeg ville bare si at selv om drømmen er sterk og man er sikker på navnet så kan det endre seg helt uten "forvarsel" som det gjorde for oss!

Klem fra

Tusen takk for innspillet, siwdi! Jeg har inntatt "roen" nå. Drømmen er god å ha, men man kan jo endre mening underveis. Vi får se. Tusen takk for at du delte din erfaring med meg!

Når du føler du ikke kjenner han, og at det blir som å ta det opp med en fremmed å snakke med han om det, så skal du iallfall ikke tenke på det at han har kalt jenta si det samme. Sannsynligheten for at det skulle oppstå noen misforståelser eller "kruseduller" pga det, er ganske så minimale tror jeg

Kall jenta di det du har tenkt og drømt om så lenge du, den dagen dere er så heldig å få ho.

Ønsker det lykke, lykke til. Håper det går bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...