Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en mann på rundt 30 og har vært sammen med min kjære i 7 år. Fra første gangen vi hadde sex har det vært vanskelig for henne. Etter det har vi hatt noen "bedre" perioder men totalen er "ikke bra".

Hun ble seksuelt misbrukt som liten og det er grunnen til at hun ikke har lyst - og føler det vondt inne i seg - nesten alltid når det er snakk om sex. Hun sier at det ikke har noe med meg å gjøre, men at det har med mitt kjønn, dvs mannfolk generelt å gjøre. Akkurat her blir det for meg litt vanskelig å skille - jeg er jo mann. Så selv om hun ikke mener at jeg personlig er problemet så blir det jo likevel det.

Så lurer jeg på: har kvinner lyst på sex? I det hele tatt? Gjør jeg noe galt? Eller må jeg bare vente til hun forhåpentligvis en gang i fremtiden blir "bra"?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om kvinner generelt har lyst på sex? Mener du å spørre om det finnes noen av det kvinnelige kjønn som kunne tenke seg å boltre seg litt i sengen?

Idiotisk spørsmål!!!!!!!

Håper kjæresten klarer å arbeide seg gjennom dette traumet. Seksuelt misbruk er fryktelig og burde straffes mye hardere enn i dag!

Men til deg, UTop, slutt med slike dumme spørsmål. De viser din ignoranse for det motsatte kjønn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788040
Del på andre sider

Om kvinner generelt har lyst på sex? Mener du å spørre om det finnes noen av det kvinnelige kjønn som kunne tenke seg å boltre seg litt i sengen?

Idiotisk spørsmål!!!!!!!

Håper kjæresten klarer å arbeide seg gjennom dette traumet. Seksuelt misbruk er fryktelig og burde straffes mye hardere enn i dag!

Men til deg, UTop, slutt med slike dumme spørsmål. De viser din ignoranse for det motsatte kjønn.

Hei Cecily,

Beklager at jeg ordla meg på en måte som virket sårende for deg. Det var et ærlgi spørsmål om enn hvor dumt det virket. Jeg har kun hatt sex med min kjære, valgte å vente til jeg traff den rette (hadde mange kjærester men ventet med samleie).

Beklager hvis jeg virket arrogant, det var ikke meningen. Det var et spørsmål fra en som er blitt konstant avvist i 7 år.

Jeg er overhode ikke arrogant overfor kvinner, men kvinners sexlyst er ikke et tema jeg diskuterer med kvinner jeg kjenner - synes det faktisk er privat. Dermed så er det eneste stedet man får informasjon fra blader. Kvinneblader gir et bilde, manneblader et annet bilde. Har prøvd å lese begge.

Jeg trenger bare en bekreftelse på at det er ikke meg det er noe galt med når min kjære ikke vil ha sex - og har vondt inne i seg bare av å tenke på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788047
Del på andre sider

Hei Cecily,

Beklager at jeg ordla meg på en måte som virket sårende for deg. Det var et ærlgi spørsmål om enn hvor dumt det virket. Jeg har kun hatt sex med min kjære, valgte å vente til jeg traff den rette (hadde mange kjærester men ventet med samleie).

Beklager hvis jeg virket arrogant, det var ikke meningen. Det var et spørsmål fra en som er blitt konstant avvist i 7 år.

Jeg er overhode ikke arrogant overfor kvinner, men kvinners sexlyst er ikke et tema jeg diskuterer med kvinner jeg kjenner - synes det faktisk er privat. Dermed så er det eneste stedet man får informasjon fra blader. Kvinneblader gir et bilde, manneblader et annet bilde. Har prøvd å lese begge.

Jeg trenger bare en bekreftelse på at det er ikke meg det er noe galt med når min kjære ikke vil ha sex - og har vondt inne i seg bare av å tenke på det.

Unnskyldning godtatt, og sender en tilbake.

Det er et omdiskutert tema hvorvidt kvinner tar for lite initiativ til sex eller om de faktisk også har mindre lyst enn menn. Men de fleste kvinner jeg kjenner har lyst til å ha sex!

Enkelte har mer eller mindre lyst enn snittet, av ulike årsaker. Traumer fra voldtekter og misbruk som barn er for mange et hinder for senere sexliv. Jeg vil tro at det er grunnen også for dere to, med fare for å virke som en hobbypsykolog.

Å støtte henne og la henne være trygg på at hun ikke skal bli presset til å gjennomføre noe hun rett og slett ikke orker, tror jeg er rette holdningen. At det er frustrerende for deg, klart det. Men har dere prøvd eksperthjelp for dere begge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788058
Del på andre sider

Unnskyldning godtatt, og sender en tilbake.

Det er et omdiskutert tema hvorvidt kvinner tar for lite initiativ til sex eller om de faktisk også har mindre lyst enn menn. Men de fleste kvinner jeg kjenner har lyst til å ha sex!

Enkelte har mer eller mindre lyst enn snittet, av ulike årsaker. Traumer fra voldtekter og misbruk som barn er for mange et hinder for senere sexliv. Jeg vil tro at det er grunnen også for dere to, med fare for å virke som en hobbypsykolog.

Å støtte henne og la henne være trygg på at hun ikke skal bli presset til å gjennomføre noe hun rett og slett ikke orker, tror jeg er rette holdningen. At det er frustrerende for deg, klart det. Men har dere prøvd eksperthjelp for dere begge?

Takk for svar!

Med fare for å virke banal; du skriver de fleste du kjenner har lyst på sex. Betyr det alle?

For selvfølgelig kjenner jeg til utfordringen med at menn og kvinner på et generelt statistisk grunnlag har litt forskjellig sexlyst. Det er det som er kimen til min frustrasjon . Er dette en normal "mann har mere lyst enn kvinne" situasjon eller er det noe annet (som jeg egentlig tror at det er).

Og, ja vi har prøvd eksperthjelp en periode tidligere - og holder forsåvidt også på nå. Men det tar så forferdelig laaaaang tid før vi ser resultater. Og nå er det helt "krise".

Så til sist: hvor ofte har du lyst / ønsker du å ta initiativ til sex?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788070
Del på andre sider

Gjest i 40-årene

Jeg tror at kvinner har like mye lyst som menn. Det som ofte ødelegger lysten vår er som i din samboers tilfelle - misbruk.

Kvinner føder også barn, og har i perioder mindre lyst på sex. Press fra menn i disse periodene kan være med på å ødelegge lysten. Sex blir en plikt og ikke en forlystelse.

Personlig synes jeg lysten bare øker og øker med årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788074
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Med fare for å virke banal; du skriver de fleste du kjenner har lyst på sex. Betyr det alle?

For selvfølgelig kjenner jeg til utfordringen med at menn og kvinner på et generelt statistisk grunnlag har litt forskjellig sexlyst. Det er det som er kimen til min frustrasjon . Er dette en normal "mann har mere lyst enn kvinne" situasjon eller er det noe annet (som jeg egentlig tror at det er).

Og, ja vi har prøvd eksperthjelp en periode tidligere - og holder forsåvidt også på nå. Men det tar så forferdelig laaaaang tid før vi ser resultater. Og nå er det helt "krise".

Om alle jeg kjenner har lyst? Tja, vanskelig spørsmål. Av de jeg kjenner veldig godt, så er det bare ei venninne som ikke ser det helt store i sex.

Har menn større drifter enn kvinner? Vet du hva, jeg tror faktisk ikke det. Med hånden på hjertet og alt det der. Bare les i dette forumet, så er det haugevis av jenter som ønsker å ha sex.

Det vil alltid være perioder med lite sex, jeg for min del ble helt fortvilet da det skjedde med meg og min samboer. Men ting tar seg som regel opp igjen, så om dere ikke får det til å fungere noen gang, så tror jeg ikke det ligger i at det er den tradisjonelle "ikke i kveld kjære, jeg har slik hodeverk". Jeg vet ikke, men jeg tror.

Kanskje kjæresten din ville vært av den litt tilbakeholdne typen uansett, umulig å vite. Det som faktisk er aktuelt er at hun sliter med et traume, og du må forholde deg til det.

Og så var det meg,da. Personlig tenker jeg fortsatt på sex nesten hver kveld. Ikke det at jeg da alltid tar initiativ, men jeg ser interessen an hos ham. Er han trøtt, går det bra det og. Jeg er fornøyd med to-tre ganger i uken i perioder, og noen ganger en gang i uken. Blir det mindre enn det, så synes jeg det er lite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788085
Del på andre sider

Gjest ikke signert

Takk for svar!

Bryter inn her;

Jeg kunne godt tenke meg sex nesten hver dag - men det er ikke alltid sexen er tilgjengelig akkurat når jeg har lyst. Og innen vi har anledning, er det gjerne blitt så sent, at kroppen bare vil sove.. :)

Så lenge kjæresten din ikke får bearbeidet det hun har vært utsatt for, vil nok ikke situasjonen bedre seg.

Hvis det ikke føles som om terapien hun får nå går noe sted, kan hende hun skal prøve en annen "ekspert."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788089
Del på andre sider

fuji1365380447

Hei UTop

Jeg har stor forståelse for at du føler deg avvist og såret når din kjære ikke vil ha sex - og atpåtil forteller at hun blir uvel av tanken. Det er jo som om hun sier at hun blir uvel av deg...

Men jeg tror ikke det hjelper deg noe å få vite at andre kvinner har stor sex-lyst, nå DIN kvinne ikke har det. Statistikk er ikke til mye help for deg.

Dette handler om et dypt traume hos henne, og på mange måter er det nok sant som hun sier: det har ikke noe med deg og gjøre. Det ville nok vært likedan sammen med en annen mann, men det går jo likefult ut over deg.

Fortell henne hvordan hennes avvisninger får deg til å miste selvtillit og gjør at du føler deg lite verdilfull.

Foreslå at dere går til terapi sammen, forsikre henne om at du ikke vil presse henne (alt for mye - litt press må kanskje til...?) men at du trenger en visst minimum av nærhet og fysisk kjærlighet for å fungere.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788147
Del på andre sider

Dette har jo ikke noe med kvinner generelt å gjøre. Hadde du spurt om dette gjalt mennesker som var seksuelt misbrukt generelt, så tror jeg du ville fått et helt annet svar.

Og jeg tror svaret er at ja, mennesker som har blitt seksuelt misbrukt, har større problemer med å ha sex, og vanskligere for å ha glede av sex.

Derfor vil jeg tro dette er noe både offeret og partneren bør få hjelp til å takle utenifra, både for å få større forståelse for hverandre, men også gjensidig trygghet og respekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788380
Del på andre sider

Jeg tror at kvinner har like mye lyst som menn. Det som ofte ødelegger lysten vår er som i din samboers tilfelle - misbruk.

Kvinner føder også barn, og har i perioder mindre lyst på sex. Press fra menn i disse periodene kan være med på å ødelegge lysten. Sex blir en plikt og ikke en forlystelse.

Personlig synes jeg lysten bare øker og øker med årene.

"Personlig synes jeg lysten bare øker og øker med årene."

Huff, jeg håper nesten ikke det skjer meg... Har allerede mer lyst enn kjæresten min og menns sexlyst avtar vel litt med alderen? For min del kunne vi gjerne hatt sex hver gang vi sover sammen, både og morgen og kveld, men det vil ikke kjipingen være med på;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788682
Del på andre sider

Partneren din har blitt misbrukt og det gjør straks det seksuelle ved forholdet deres mer komplisert, Du skriver ingenting om hvorvidt hun får profesjonell hjelp eller ikke. Det må hun ganske sikkert ha for at dere skal kunne utvikle sexlivet.

Jeg har selv blitt seksuelt misbrukt og vet så alt for godt hvor vondt det er. Kanskje spesielt når man har funnet en person man elsker, noen man vet ikke vil deg noe vondt, men allikevel er det ingen glede og lyst forbundet med sex. Hovedproblemene for meg var skyldfølelsen (det er en skam å like sex og dermed kan man ikke ta initiativ eller innrømme hva som føles godt) og flashbacks.

Men jeg er beviset på at det finnes håp. Jeg trengte kun 7 måneder med terapi (men dette inkluderte mye "hjemmearbeid" fra min og samboeren min sin side) og nå har vi et fantastisk sexliv. Jeg har fremdeles dager hvor jeg ikke ønsker sex, men de blir mer sjeldne ettersom tiden går. Jeg har lært meg å skille mellom hva en ekkel nabo gjorde mot meg 15 år siden og det fine jeg og kjæresten min har sammen.

Kjæresten din sin manglende sexlyst har ingenting med kvinner generelt å gjøre. Og det er lys i enden av tunnelen for henne også, men da må hun jobbe aktivt med problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788926
Del på andre sider

Partneren din har blitt misbrukt og det gjør straks det seksuelle ved forholdet deres mer komplisert, Du skriver ingenting om hvorvidt hun får profesjonell hjelp eller ikke. Det må hun ganske sikkert ha for at dere skal kunne utvikle sexlivet.

Jeg har selv blitt seksuelt misbrukt og vet så alt for godt hvor vondt det er. Kanskje spesielt når man har funnet en person man elsker, noen man vet ikke vil deg noe vondt, men allikevel er det ingen glede og lyst forbundet med sex. Hovedproblemene for meg var skyldfølelsen (det er en skam å like sex og dermed kan man ikke ta initiativ eller innrømme hva som føles godt) og flashbacks.

Men jeg er beviset på at det finnes håp. Jeg trengte kun 7 måneder med terapi (men dette inkluderte mye "hjemmearbeid" fra min og samboeren min sin side) og nå har vi et fantastisk sexliv. Jeg har fremdeles dager hvor jeg ikke ønsker sex, men de blir mer sjeldne ettersom tiden går. Jeg har lært meg å skille mellom hva en ekkel nabo gjorde mot meg 15 år siden og det fine jeg og kjæresten min har sammen.

Kjæresten din sin manglende sexlyst har ingenting med kvinner generelt å gjøre. Og det er lys i enden av tunnelen for henne også, men da må hun jobbe aktivt med problemet.

Hei bravura,

Dette var oppmuntrende lesning! Vi går til samtale, og hun har gått til noe terapi, men du er jo et bevis på at det funker så derfor har jeg lyst til å spørre om du har forslag til noen steder å anbefale for slik terapi?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-788982
Del på andre sider

Annonse

Hei bravura,

Dette var oppmuntrende lesning! Vi går til samtale, og hun har gått til noe terapi, men du er jo et bevis på at det funker så derfor har jeg lyst til å spørre om du har forslag til noen steder å anbefale for slik terapi?

På forhånd takk!

Vi har gått til tre forskjellige steder. Til å begynne med snakket jeg (vi) med en kvinnelig psykolog hos Akutt-teamet i Tromsø. Det viktige her var å dempe de ekstreme reaksjonene jeg fikk ved oppstarten på sexlivet vårt. Det var veldig avgjørende at jeg likte henne jeg snakket med godt og hadde tillit til hva hun sa.

Deretter kontaktet vi SMI og jeg gikk til samtaler der. Det å snakke med noen som har vært igjennom det samme og nå lever et godt liv, hjalp mye. De kan dele av erfaringer, kjæresten din får hjelp til å sette ord på følelser og de er ganske rett på sak. Det meste går i hennes eget tempo. Du kan også snakke med noen der om dine opplevelser, hvordan det føles å være pårørende og hva som er tungt for deg. Kanskje kan de gi råd om hvordan du kan hjelpe kjæresten din til et bedre sexliv.

Det tredje stedet vi har fått hjelp er familievernkontoret. Der gikk vi til parterapi og jeg fikk satt lys på hvordan min bakgrunn som sexmisbrukt påvirker forholdet vårt. Hvilke problemer som er dagligdagse og hvilke som er en direkte årsak av at jeg har problemer med nærhet, kropp og sex.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-789041
Del på andre sider

Vi har gått til tre forskjellige steder. Til å begynne med snakket jeg (vi) med en kvinnelig psykolog hos Akutt-teamet i Tromsø. Det viktige her var å dempe de ekstreme reaksjonene jeg fikk ved oppstarten på sexlivet vårt. Det var veldig avgjørende at jeg likte henne jeg snakket med godt og hadde tillit til hva hun sa.

Deretter kontaktet vi SMI og jeg gikk til samtaler der. Det å snakke med noen som har vært igjennom det samme og nå lever et godt liv, hjalp mye. De kan dele av erfaringer, kjæresten din får hjelp til å sette ord på følelser og de er ganske rett på sak. Det meste går i hennes eget tempo. Du kan også snakke med noen der om dine opplevelser, hvordan det føles å være pårørende og hva som er tungt for deg. Kanskje kan de gi råd om hvordan du kan hjelpe kjæresten din til et bedre sexliv.

Det tredje stedet vi har fått hjelp er familievernkontoret. Der gikk vi til parterapi og jeg fikk satt lys på hvordan min bakgrunn som sexmisbrukt påvirker forholdet vårt. Hvilke problemer som er dagligdagse og hvilke som er en direkte årsak av at jeg har problemer med nærhet, kropp og sex.

Håper dette hjelper :)

Takk!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-789871
Del på andre sider

Hei UTop

Jeg har stor forståelse for at du føler deg avvist og såret når din kjære ikke vil ha sex - og atpåtil forteller at hun blir uvel av tanken. Det er jo som om hun sier at hun blir uvel av deg...

Men jeg tror ikke det hjelper deg noe å få vite at andre kvinner har stor sex-lyst, nå DIN kvinne ikke har det. Statistikk er ikke til mye help for deg.

Dette handler om et dypt traume hos henne, og på mange måter er det nok sant som hun sier: det har ikke noe med deg og gjøre. Det ville nok vært likedan sammen med en annen mann, men det går jo likefult ut over deg.

Fortell henne hvordan hennes avvisninger får deg til å miste selvtillit og gjør at du føler deg lite verdilfull.

Foreslå at dere går til terapi sammen, forsikre henne om at du ikke vil presse henne (alt for mye - litt press må kanskje til...?) men at du trenger en visst minimum av nærhet og fysisk kjærlighet for å fungere.

Lykke til

"Fortell henne hvordan hennes avvisninger får deg til å miste selvtillit og gjør at du føler deg lite verdilfull"

Vil ikke dette få henne til bare å få mer dårlig samvittighet. Det har hun sikkert allerede, for det er vel ingen ønskelig situasjon å ikke klare å ha sex med en du elsker pga noe som har skjedd tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129096-har-kvinner-lyst/#findComment-789878
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...