Gå til innhold

for mye sykepenger?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan ha fått for mye utbetalte sykepenger. Slik jeg forsto det skal trygdekontoret betale sykepenger til arbeidsgiver som så betaler lønn til meg. Når jeg sjekket bankutskriftene mine for det siste året, så jeg at det var kommet inn overføringer fra rikstrygdeverket, mens jeg har sendt inn timelister til arbeidsgiver (jobb 1). I lønn har jeg fått mer enn jeg har fått fra trygdeverket. Jeg har to jobber, og den ene har jeg ikke klart å jobbe så godt i(jobb 2), mens denne jobben er stillesittende og krever så lite at jeg har klart å komme de fleste dager. Jeg var svært usikker da jeg skulle begynne igjen- om jeg klarte det, men har vært mer på jobb enn jeg har vært borte. Jeg syntes på min side at det var OK å fortsette i sykemelding pga at da fikk arbeidsgiver dekket sykedagene mine som jeg har innimellom, og har derfor ikke hatt dårlig samvittighet for å ikke komme på jobb de dagene jeg har vært dårlig. Slik jeg fikk beskjed på trygdekontoret skulle jeg sende inn kravet om sykepenger til dem, og de skulle overføre pengene til arbeidssgiver. På timelistene har jeg også ført opp de dagene jeg har vært borte uten egenmelding, fordi jeg egentlig var sykemeldt. Jeg har lite kontakt med arbeidsgiver (jobber som pers. ass. - lønnes av kommunen) Kommer trygdekontoret til å oppdage dette, når og hvordan? Kan jeg risikere å bli straffet? Jeg har ikke et øre igjen, da jeg er svært dårlig med den økonomiske styringen av livet mitt. Kan jeg ta opp et forbrukslån for å betale tilbake, og i tilfelle blir jeg da renvasket? Jeg har handlet i god tro på at jeg gjorde slik jeg hadde fått beskjed om. Men jeg regner med at jeg har misfortått reglene. Kan nevne at jeg har mottat ca. 40000 kr. i sykepenger denne perioden, og ca. 70000 i lønn. Jeg er fortsatt sykemeldt. Synes også det hadde vært vanskelig å ikke ha vært sm. i jobb 1, pga at jeg har hatt så vanskeligheter med å gjennomføre jobb 2.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12912-for-mye-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg kan ikke vurdere her om du har fått for mye. Du er pliktig til å oppgi hvilke timer du har jobbet til trygdekontoret, og hvis du tror du kan ha fått for mye bør du ta dette opp med trygdekontoret snarest.

Dersom dere blir enige om at du har fått for mye skal trygdekontoret vurdere hvor mye du må betale tilbake. Her kan det tenkes at du slipper å betale alt, og hvs det er Tk som har gjort feil og du ikke kan lastes i det hele tatt, så kan det tenkes at du ikke må betale noe tilbake.

(men du trenger ikke stole på at TK finner dette ut av seg selv, du er i din fulle rett til å argumentere med dem i forhold til skyldspørsmålet).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12912-for-mye-sykepenger/#findComment-63456
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...