awawiw Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Viser til ditt svar 28.9 Hormonprøver ok, testoteron 3,1. Men jeg kan vel være særlig følsom for mannlige hormoner(hirsutisme)? Kan jeg begynne med Diane eller Androkur, selv om at jeg ikke har brukt p pille før? Jeg er 41 år, ikke røker og ellers fysisk frisk.Hårveksten på armer og underkropp bare tiltar.Har kun vært hos prim.lege. Anbefaler du flere instanser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129184-u%C3%B8nsket-h%C3%A5rvekst-hva-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 For vurdering må jeg ha alle dine hormonsvar, ikke bare testosteron. Jeg ber også om at du legger ditt gamle spørsmål og mitt svar inn på nytt da jeg har problem med å finne svar i det system jeg ’operer’ i. Du skal ikke bli belastet med ny betaling, legg det i vanlig forum i løpet av de nærmeste dager, så skal jeg svare deg i neste uke (tirsdag). Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129184-u%C3%B8nsket-h%C3%A5rvekst-hva-n%C3%A5/#findComment-790110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
awawiw Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 For vurdering må jeg ha alle dine hormonsvar, ikke bare testosteron. Jeg ber også om at du legger ditt gamle spørsmål og mitt svar inn på nytt da jeg har problem med å finne svar i det system jeg ’operer’ i. Du skal ikke bli belastet med ny betaling, legg det i vanlig forum i løpet av de nærmeste dager, så skal jeg svare deg i neste uke (tirsdag). Vennlig hilsen Mette H Moen MITT OPPRINNELIGE INNLEGG: Jeg er en dame på 41 år, som har altfor mye svarte stive hår på leggene.Prøvde m laserbeh i fjor, noe ble borte, men det ble verre under knærne, og oppå føttene og tærne. Hårveksten i og rundt underlivet har også tatt seg kraftig opp, bak er det et hygienisk problem, faktisk. Også på armer og lår har lysere hårvekst økt betraktelig. Jeg er mellomblond. Har regelmessig mens, og ikke spes uren hud, men noe overvektig, særlig rundt magen. Har vært operert for tette eggledere. I tillegg sliter jeg med aggresjon og depresjonsproblemer.Hvor bør jeg henv meg? Her i mitt distrikt tror jeg ikke de vet så mye om hormoner og hår. Jeg går forøvrig i terapi for å prøve å få stabilere psyke, og legge om kostholdet til mere protein etc. Kan jeg få øko støtte til hårfjerning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129184-u%C3%B8nsket-h%C3%A5rvekst-hva-n%C3%A5/#findComment-793326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
awawiw Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 MITT OPPRINNELIGE INNLEGG: Jeg er en dame på 41 år, som har altfor mye svarte stive hår på leggene.Prøvde m laserbeh i fjor, noe ble borte, men det ble verre under knærne, og oppå føttene og tærne. Hårveksten i og rundt underlivet har også tatt seg kraftig opp, bak er det et hygienisk problem, faktisk. Også på armer og lår har lysere hårvekst økt betraktelig. Jeg er mellomblond. Har regelmessig mens, og ikke spes uren hud, men noe overvektig, særlig rundt magen. Har vært operert for tette eggledere. I tillegg sliter jeg med aggresjon og depresjonsproblemer.Hvor bør jeg henv meg? Her i mitt distrikt tror jeg ikke de vet så mye om hormoner og hår. Jeg går forøvrig i terapi for å prøve å få stabilere psyke, og legge om kostholdet til mere protein etc. Kan jeg få øko støtte til hårfjerning? DITT FØRSTE SVAR: Hvis du har regelmessig mens er det ikke stor grunn til at det er hormonforstyrrelser som ligger bak, men du kan få sjekket ditt nivå av mannlige hormoner hos din prim lege, som kan henvise deg til gynekolog el endokrinolog. hvis nivået er unormalt. Hvis du har stor overvekt,kan det medføre hormonendringer, så de mannlige hormoner blir mere aktive. Man kan vanligvis bare få støtte til behandling av hårfjerning hvis det er hormonforstyrrelse som ligger til grunn, og bare for hårvekst i ansiktet. Det er ulik vurd fra trygdktr til trygdktr. Spør prim legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129184-u%C3%B8nsket-h%C3%A5rvekst-hva-n%C3%A5/#findComment-793342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
awawiw Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 DITT FØRSTE SVAR: Hvis du har regelmessig mens er det ikke stor grunn til at det er hormonforstyrrelser som ligger bak, men du kan få sjekket ditt nivå av mannlige hormoner hos din prim lege, som kan henvise deg til gynekolog el endokrinolog. hvis nivået er unormalt. Hvis du har stor overvekt,kan det medføre hormonendringer, så de mannlige hormoner blir mere aktive. Man kan vanligvis bare få støtte til behandling av hårfjerning hvis det er hormonforstyrrelse som ligger til grunn, og bare for hårvekst i ansiktet. Det er ulik vurd fra trygdktr til trygdktr. Spør prim legen din. SVAR PÅ HORMONPRØVER: ALAT 16, ASAT 27, DHEA-SO4 4, FSH 6.1, Gamma Gt 11, Kalium serum 4.5, Kreatinin, serum 68, LH 9.1, Natrium serum 141, Progesteron 8, Prolaktin 421, S-Østradiol 0.31, SHBG 63,og Testoteron 3.1. Prøvene er tatt 08.10, fikk neste mens ca. 18.10. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129184-u%C3%B8nsket-h%C3%A5rvekst-hva-n%C3%A5/#findComment-793353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 DITT FØRSTE SVAR: Hvis du har regelmessig mens er det ikke stor grunn til at det er hormonforstyrrelser som ligger bak, men du kan få sjekket ditt nivå av mannlige hormoner hos din prim lege, som kan henvise deg til gynekolog el endokrinolog. hvis nivået er unormalt. Hvis du har stor overvekt,kan det medføre hormonendringer, så de mannlige hormoner blir mere aktive. Man kan vanligvis bare få støtte til behandling av hårfjerning hvis det er hormonforstyrrelse som ligger til grunn, og bare for hårvekst i ansiktet. Det er ulik vurd fra trygdktr til trygdktr. Spør prim legen din. Du har lett forhøyet verdi av testosteron, de andre prøver er normale. Jeg vil anbefale deg en ny test over nyttår. Man kan forsøke å bremse hårveksten med Diane, Marvelon eller Yasmin, men er du overvektig vil man ikke anbefale p-pille. Aldactone (tabletter) kan i noen tilfeller redusere hårvekst. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129184-u%C3%B8nsket-h%C3%A5rvekst-hva-n%C3%A5/#findComment-794969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.