Gå til innhold

Er dette akseptabelt? (fysisk maktbruk)

Anbefalte innlegg

Min mann har problemer med sinne og frustrasjon på helt samme måte - (igjenholding osv) - og han er vokst opp i en familie hvor slike ting var tillatt.

Så ikke skyld hans oppførsel over på at slike ting ikke var "tillatt" i hjemmet.

Det tror jeg er en unnskyldning for deg selv.

Hvis han er så sint og ugrei så er det jo en mørk flekk inni kroppen hans. Det hjelper ikke at han får lov til å vise ukontrollert sinne.

Han trenger hjelp til å kontrollere sine følelser, om det er mangel på følelser, eller om det er å kontrollere en voksende agressivitet.

Begge deler er like ille, og hvis du mot formodning ikke er utdannet innen sosiom-retningen, så anbefaler jeg han/dere om profesjonell hjelp til det.

Takk for svar :)

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bravura

21

• serendipity

10

• petter smart

10

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

Dette er overhodet IKKE akseptabel oppførsel, og jeg ville satt foten alvorlig ned nå, hvis jeg var deg.

Det er jo ganske enkelt: DU BLIR REDD! Og ingen skal behøve å være redd selv om de krangler med kjæresten sin.

Og du sier jo selv at det eskalere (om han ikke har slått deg ennå, så tror jeg kanskje ikke at det er så langt unna. Kommer han i en skikkelig presset situasjon, kan dette går galt!

Stopp ham nå, mens det ennå ikke har gått alt for langt. Fortell ham at gjør han det en gang til,så er det slutt!

Hvilken forutsetninger har du for å si at han sannsynligvis vil slå henne, og at det ikke er langt unna?

Ulv I Faarikaal

Humor hjelper, men jeg har fått beskjed av familieterapauten vi går til at samboeren min ikke tar hintet når jeg sier noe uten alvorlig mine og helst tårer i øynene *L* Hun har forsåvidt rett. Bruker jeg humor, så ler han og glemmer det.

Da funker det ikke, oppskrifter er ikke alltid for alle.

Ei venninne har en avtale om at hun kan iføre mannen en "lyttehatt", når hun setter på han den får han ikke lov å gå eller gjøre noe annet enn lytte før hun tar den av. For meg høres det morsomt ut, men de sier det funker. Han blir så veldig lett distrahert, og det irriterer henne noe enormt.

Mulig du opplever dette ekstra sterkt pga tidligere opplevelser, men dette tror (og håper) jeg de fleste ville reagert på.

Går du før han føler han er ferdig med diskusjonen?

Kanskje han er redd for at du ikke skal komme tilbake (om enn i overført betydning)?

Kanskje han vil bli venner igjen før dere skilles, men ikke er så flink med ord?

Kanskje provoserer du han, men han har uansett ikke lov å gjøre noe slikt.

Mulig du opplever dette ekstra sterkt pga tidligere opplevelser, men dette tror (og håper) jeg de fleste ville reagert på.

Går du før han føler han er ferdig med diskusjonen?

Kanskje han er redd for at du ikke skal komme tilbake (om enn i overført betydning)?

Kanskje han vil bli venner igjen før dere skilles, men ikke er så flink med ord?

Kanskje provoserer du han, men han har uansett ikke lov å gjøre noe slikt.

Takk for godt svar :)

Det er nok akkurat slik han føler det. Jeg vet jeg ikke burde gå midt i en diskusjon, men jeg blir så lei meg og frustrert over hans mangel på ord. Han kan være helt stille i en halvtime, hvorpå jeg reiser meg for å gå ut, og først da har han masse å si (slik at han påstår han må holde meg igjen).

fuji1365380447

Jeg kan ikke fortelle han at om han holder meg igjen en gang til, så slår jeg opp. For det har jeg faktisk ikke tenkt å gjøre.

Jeg vil ikke gå i fellen hvor jeg overdramatiserer oppførselen hans, men jeg ønsker å få slutt på den på ett eller annet vis. Samtidig vil jeg at han skal akseptere sinne som en genuin følelse som det er lov å uttrykke.

Jeg forstår at dette er mye mer komplekst problem enn jeg forsto utifra ditt første innlegg.

Likevel mener jeg at du ikke skal behøve å bli redd. Han må lære seg og utrykke sinne uten at du føler det tråkket på og redd.

Annonse

fuji1365380447

Hvilken forutsetninger har du for å si at han sannsynligvis vil slå henne, og at det ikke er langt unna?

Jeg VET jo ikke hva som kommer til å skje, og jeg har nå leste oppfølgingssvarene til bravura, og forstår at situasjonen er kompleks.

Men hun sa selv at det hadde blitt verre, og at sist gang ble hun redd. Ingen skal behøve å være redd når man krangler med kjæresten.

Gjest Johnny B

Jeg VET jo ikke hva som kommer til å skje, og jeg har nå leste oppfølgingssvarene til bravura, og forstår at situasjonen er kompleks.

Men hun sa selv at det hadde blitt verre, og at sist gang ble hun redd. Ingen skal behøve å være redd når man krangler med kjæresten.

"Ingen skal behøve å være redd når man krangler med kjæresten."

Jeg er alltid redd når jeg krangler med kjæresten. Livredd for at hun skal gå fra meg.

Teller det?

Da funker det ikke, oppskrifter er ikke alltid for alle.

Ei venninne har en avtale om at hun kan iføre mannen en "lyttehatt", når hun setter på han den får han ikke lov å gå eller gjøre noe annet enn lytte før hun tar den av. For meg høres det morsomt ut, men de sier det funker. Han blir så veldig lett distrahert, og det irriterer henne noe enormt.

Jammen et godt råd. Jeg har en gammel grønn hatt som åpoden kler seg ut med. Den skal heretter bli "lyttehatt". Men det spørs da om jeg får sagt noe uten å begynne å le. *S*

Gjest ikke signert

Denne reaksjonen er tydelig motivert av det samme som når menn/kvinner banker opp kjæresten sin; Behov for kontroll. Det er ikke sinne, men redsel for å miste, som gjør at han reagerer sånn. Du blir redd - du fikk ikke puste - å hindre noens lufttilførsel er i og for seg vold. Han burde absolutt få hjelp til å jobbe med denne siden av seg selv. Man skal ikke gå rundt å være redd den man deler seng med.

Ønsker deg lykke til!

Gjest - Foreløpig Anno Nym

Jeg er alltid redd når jeg krangler med kjæresten. Livredd for at hun skal gå fra meg.

Teller det?

Jeg syns at man skal kunne krangle heftig uten å være redd for at den andre skal gå...

Da vil jeg påstå at det ligger en usikkerhet i bunnen som ikke er bra for forholdet i det store og hele (i verken gode eller onde dager)...

fuji1365380447

Teller det?

Det er ikke noe hyggelig å være redd for at kjæresten skal gå fra deg.

Men jeg mente fysisk redd, redd for sin sikkerhet, redd for at han skal gjøre noe mer...

Gjest Johnny B

Det er ikke noe hyggelig å være redd for at kjæresten skal gå fra deg.

Men jeg mente fysisk redd, redd for sin sikkerhet, redd for at han skal gjøre noe mer...

For å si det sånn: Jeg ville mye mye mye heller fått meg en på trynet!

Annonse

fuji1365380447

For å si det sånn: Jeg ville mye mye mye heller fått meg en på trynet!

Det er jo nettopp derfor så mange kvinner blir i voldelige forhold: fordi de vil heller bli slått enn å bli forlatt...

Frykten for å bli forlatt kan være ganske destruktiv, og gjøre at mange finner seg i mye mer enn de burde.

Jeg vet ikke om dette er tilfelle med deg, men det er et betenkelig tankemønster mener nå jeg...

Ulv I Faarikaal

Jammen et godt råd. Jeg har en gammel grønn hatt som åpoden kler seg ut med. Den skal heretter bli "lyttehatt". Men det spørs da om jeg får sagt noe uten å begynne å le. *S*

Bare en måte å fukusere på, hjernen trenger ofte slike enkle midler.

Jeg forstår at dette er mye mer komplekst problem enn jeg forsto utifra ditt første innlegg.

Likevel mener jeg at du ikke skal behøve å bli redd. Han må lære seg og utrykke sinne uten at du føler det tråkket på og redd.

Takk for svar :)

Ja, du har helt rett og jeg skal ta det opp med han. Jeg ønsket bare litt generelle reaksjoner og innspill på situasjonen, slik at jeg ikke overdramatiserer eller bagatelliserer problemet. Få litt mer balanse i oppfatningene mine, for å si det sånn :)

Gjest Johnny B

Det er jo nettopp derfor så mange kvinner blir i voldelige forhold: fordi de vil heller bli slått enn å bli forlatt...

Frykten for å bli forlatt kan være ganske destruktiv, og gjøre at mange finner seg i mye mer enn de burde.

Jeg vet ikke om dette er tilfelle med deg, men det er et betenkelig tankemønster mener nå jeg...

Etter min mening er psykisk maktbruk minst like ille som fysisk. Å vende ryggen til og bare gå kan gjøre mye større skade enn en blåveis.

Han trenger å ha deg der, å gjøre opp ved å snakke og være sammen. Ved å gå din vei under eller etter en krangel, setter du en stopper for det. Det er liksom en "hevn" å gå, å forlate partneren sin når han trenger deg mest.

Han høres ut til å være desperat, ikke voldelig, når han holder deg igjen. Jeg synes du skal prøve å tenke på andre måter enn å gå din vei. Du kan tilby han å være med, for eksempel, men at han ikke får lov å si et ord mens dere trasker avgårde? Sett som betingelse at han ikke får si noe før du velger å si noe på turen? På den måten møtes dere på halvveien?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...