Gå til innhold

Er dette akseptabelt? (fysisk maktbruk)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bravura

21

• serendipity

10

• petter smart

10

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

Han har problemer med sinne og frustrasjon, fordi dette ikke var aksepterte følelser i hans familie. Det er derfor jeg vil tråkke varsomt når jeg tar dette opp med han, jeg vil nødig at han fortrenger agresjonen sin.

Jeg mener du begår en stor feil, om du lar han fortsette å være fysisk, for det. Kjenner jo ikke dere, men det minner om en typisk start på fysisk mishandling.

I mitt, og de fleste andres forhold er hans oppførsel helt uhørt, hvorfor føler lar du det passere? Pass deg, så du ikke gjør deg/dere en bjørnetjeneste.

Husk at han må slutte å være fysisk, for å føle behovet for å få ut aggresjonen på andre måter....

Jammen et godt råd. Jeg har en gammel grønn hatt som åpoden kler seg ut med. Den skal heretter bli "lyttehatt". Men det spørs da om jeg får sagt noe uten å begynne å le. *S*

Det var ikke meningen å "tulle til" innlegget ditt altså!! Men jeg syntes bare Uleven sitt tips om "lyttehatt" var så artig.

Humor hjelper, men jeg har fått beskjed av familieterapauten vi går til at samboeren min ikke tar hintet når jeg sier noe uten alvorlig mine og helst tårer i øynene *L* Hun har forsåvidt rett. Bruker jeg humor, så ler han og glemmer det.

Det var ikke meningen å "tulle til" innlegget ditt med det jeg skrevt litt lenger ned her altså!! Men jeg syntes bare Uleven sitt tips om "lyttehatt" var så artig.

Du er som meg du. Veldig flink til å unnskylde ham i forkant av at du skal si noe du vet ikke er rett. Ble du redd for kjæresten din? Da vet nok innerst inne at det han gjør ikke er forsvarlig og at du må/ skal/ bør sette foten ned NÅ.

Han har inge rett eller lov til å gjøre dette. Be ham gå til en foreløpig uforpliktende samtale hos noen av de hyggelige og IKKE-dømmende som jobber hos Alternativ til vold.

Lykke til.

Hvis jeg blir skremt når samboeren min bruker brødkniven for å skjære opp brød, bør hun da ta turen til en terapeut e.l.?

Det var ikke meningen å "tulle til" innlegget ditt altså!! Men jeg syntes bare Uleven sitt tips om "lyttehatt" var så artig.

Nei, herregud, jeg tar da ikke meg selv så seriøst at dere ikke får diskutere _noe_ annet enn meg i innlegget. Synes lyttehatten var en morsom idè, jeg, og kanskje kjæresten min burde få lov å sette en slik på meg :)

Annonse

Nei, herregud, jeg tar da ikke meg selv så seriøst at dere ikke får diskutere _noe_ annet enn meg i innlegget. Synes lyttehatten var en morsom idè, jeg, og kanskje kjæresten min burde få lov å sette en slik på meg :)

Fint ;-) Men du tok opp et alvorlig tema og så tullet jeg det til og det var ikke vondt ment, og det forstod du heldigvis....

Han trenger å ha deg der, å gjøre opp ved å snakke og være sammen. Ved å gå din vei under eller etter en krangel, setter du en stopper for det. Det er liksom en "hevn" å gå, å forlate partneren sin når han trenger deg mest.

Han høres ut til å være desperat, ikke voldelig, når han holder deg igjen. Jeg synes du skal prøve å tenke på andre måter enn å gå din vei. Du kan tilby han å være med, for eksempel, men at han ikke får lov å si et ord mens dere trasker avgårde? Sett som betingelse at han ikke får si noe før du velger å si noe på turen? På den måten møtes dere på halvveien?

Det var en kjempegod idè, molli. Tusen takk :)

Det skal jeg foreslå i kveld, når jeg tar opp problemet med han. Kanskje vi sammen kan finne fram til en handlingsplan som vi kan ty til neste gang de vonde følelsene blir litt for sterke :)

Og du har helt rett, han er desperat og ikke voldelig.

Fint ;-) Men du tok opp et alvorlig tema og så tullet jeg det til og det var ikke vondt ment, og det forstod du heldigvis....

Neida, synes bare det er fint om man får lov til å spore av litt her på DOL. Ellers blir jo alt så fryktelig seriøst :)

Etter min mening er psykisk maktbruk minst like ille som fysisk. Å vende ryggen til og bare gå kan gjøre mye større skade enn en blåveis.

Det er helt riktig. Nå mener ikke jeg å såre han ved å gå, men det føles nok som om jeg forlater han hver gang det skjer. Og _det_ er en vond følelse, det.

Annonse

Jeg forstår at dette er mye mer komplekst problem enn jeg forsto utifra ditt første innlegg.

Likevel mener jeg at du ikke skal behøve å bli redd. Han må lære seg og utrykke sinne uten at du føler det tråkket på og redd.

Ofte er det slik at det ligger andre følelser enn sinne bak noe slikt.

Jeg tror heller han føler seg tråkket på når han prøver å få fram sitt syn, og så går hun bare. Han føler seg hjelpesløs og usikker. Og så vet han ikke hva han skal gjøre og ender opp med å holde henne tilbake.

Jeg mener du begår en stor feil, om du lar han fortsette å være fysisk, for det. Kjenner jo ikke dere, men det minner om en typisk start på fysisk mishandling.

I mitt, og de fleste andres forhold er hans oppførsel helt uhørt, hvorfor føler lar du det passere? Pass deg, så du ikke gjør deg/dere en bjørnetjeneste.

Husk at han må slutte å være fysisk, for å føle behovet for å få ut aggresjonen på andre måter....

Det er ikke en start på fysisk mishandling. Jeg kan mye om dette emnet og psykologi generelt, og vet at det aldri vil gå lengere enn dette.

Men vi skal få en orden på det nå, det har jeg bestemt meg for :)

mil1365380270

Det er ikke en start på fysisk mishandling. Jeg kan mye om dette emnet og psykologi generelt, og vet at det aldri vil gå lengere enn dette.

Men vi skal få en orden på det nå, det har jeg bestemt meg for :)

Kjempebra! Aldri mere holde igjen, og aldri gå, før alle har fått sagt sitt :-)

Men han må trene seg opp til å si ting med en gang, ikke etter en halv time.

Han er sannsynligvis skamfull over oppførselen sin, så han blir nok glad for at dere skal finne andre måter....

Han er sannsynligvis skamfull over oppførselen sin, så han blir nok glad for at dere skal finne andre måter....

Ja, han føler seg veldig dum etterpå. Det gjør forsåvidt jeg også, da jeg undrer på hvordan i all verden to intelligente mennesker som oss kan ende opp i en fysisk krangel :P

Tusen takk for innspill :)

Gjest Johnny B

"Men han må trene seg opp til å si ting med en gang, ikke etter en halv time."

Det kan man selvsagt ikke forlange i et parforhold! Du trenger gjerne litt tid til å la ting synke og få overblikk over situasjonen. Bedre det enn å reagere instinktivt.

"Men han må trene seg opp til å si ting med en gang, ikke etter en halv time."

Det kan man selvsagt ikke forlange i et parforhold! Du trenger gjerne litt tid til å la ting synke og få overblikk over situasjonen. Bedre det enn å reagere instinktivt.

Vel, han kan da si noe i mellomtiden. For eksempel: "Nå tenker jeg på...", "For øyeblikket vurderer jeg..." eller bare rett og slett: "Jeg trenger en pause for å kommentere noe angående denne situasjonen, kan vi lage middag i mellomtiden". Ikke bare la partneren sitte der og være lei seg og fortvilet.

*L* Godt at noen ikke overdramatiserer dette :)

Problemet når noen legger fram sine historier her inne er at enkelte maler fanden på veggen. Røm, stikk av, anmeld fyren, virker som de eneste rådene enkelte evner å komme med.

Dette skyldes gjerne egne negative erfaringer, men det blir feil å projisere dette på andre.

Du kommer med noe som er et problem for deg, og ønsker en løsning, da du vil fortsette å leve med denne mannen. Da bør rådene være i henhold til dette.

Ikke alle menn er voldelige psykopater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...