Gå til innhold

Er dette akseptabelt? (fysisk maktbruk)

Anbefalte innlegg

Problemet når noen legger fram sine historier her inne er at enkelte maler fanden på veggen. Røm, stikk av, anmeld fyren, virker som de eneste rådene enkelte evner å komme med.

Dette skyldes gjerne egne negative erfaringer, men det blir feil å projisere dette på andre.

Du kommer med noe som er et problem for deg, og ønsker en løsning, da du vil fortsette å leve med denne mannen. Da bør rådene være i henhold til dette.

Ikke alle menn er voldelige psykopater.

Helt enig. Så snart en mann tar litt hardt i en kvinne, så er han notorisk mishandler med psykopatiske trekk. Man skulle nesten tro 30 % av de som svarer her på Samliv ikke har gjort en eneste feil i sitt liv eller har måtte løse et eneste problem.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bravura

21

• serendipity

10

• petter smart

10

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

"Men han må trene seg opp til å si ting med en gang, ikke etter en halv time."

Det kan man selvsagt ikke forlange i et parforhold! Du trenger gjerne litt tid til å la ting synke og få overblikk over situasjonen. Bedre det enn å reagere instinktivt.

Man kan ikke forlange at den andre ikke får gå før alt har blitt sagt, hvis man ikke klarer å snakke.

Å snakke, trenger ikke å bety at man kommer med en konklusjonen med en gang. Det var problemet mitt før - jeg trodde jeg måtte ha konklusjonen klar, før jeg åpnet munnen! Å snakke er en måte å unngå at partneren blir superfrustrert, samtidig som man nøster opp floken oppe i sitt eget hode.

Gjest Johnny B

Vel, han kan da si noe i mellomtiden. For eksempel: "Nå tenker jeg på...", "For øyeblikket vurderer jeg..." eller bare rett og slett: "Jeg trenger en pause for å kommentere noe angående denne situasjonen, kan vi lage middag i mellomtiden". Ikke bare la partneren sitte der og være lei seg og fortvilet.

Det er jeg selvsagt enig i.

mil1365380270

Problemet når noen legger fram sine historier her inne er at enkelte maler fanden på veggen. Røm, stikk av, anmeld fyren, virker som de eneste rådene enkelte evner å komme med.

Dette skyldes gjerne egne negative erfaringer, men det blir feil å projisere dette på andre.

Du kommer med noe som er et problem for deg, og ønsker en løsning, da du vil fortsette å leve med denne mannen. Da bør rådene være i henhold til dette.

Ikke alle menn er voldelige psykopater.

Hvordan hadde du reagert, hvis dama la deg i bakken, dro deg etter halsen inn på soverommet, eller rett og slett bare holdt deg igjen, når du ville gå?

Eller hvis en kompis hadde fortalt at dama hans holdt på sånn, hva hadde du sagt til han?

Hvordan hadde du reagert, hvis dama la deg i bakken, dro deg etter halsen inn på soverommet, eller rett og slett bare holdt deg igjen, når du ville gå?

Eller hvis en kompis hadde fortalt at dama hans holdt på sånn, hva hadde du sagt til han?

Har vi lest samme innlegg?

Det han har gjort er å fysisk hindre henne i å gå. Han har ikke lagt henne i bakken, dratt henne etter halsen inn på soverommet.

Jeg har opplevd å bli forsøkt hindret i å gå. Men fordi menn som oftest er fysisk sterkere enn kvinner har det ikke vært noe problem å rive seg løs. Mange kvinner prøver å holde igjen mannen på andre måter, f.eks. ved å gråte.

Jeg tror han ikke er ferdig med diskusjonen, og føler avmakt når hun går (noe som kan oppfattes som utrolig respektløst, en tramper på følelsene til den andre ved å gå og ikke "gidder" å høre på hva denne har å si).

Forøvrig mener jeg, som jeg skrev i mitt første svar til bravura, at dette ikke er akseptabel oppførsel.

Uansett grunn bør en ikke ha det sånn. Det jeg reagerer på er så mange stempler han som psykopat og voldelig, når det sannsynligvis ligger noe helt annet bak.

Dette er noe de kan løse sammen, men da må begge ta noe av skylden og begge gjøre noe for at det skal bli bedre.

Annonse

mil1365380270

Har vi lest samme innlegg?

Det han har gjort er å fysisk hindre henne i å gå. Han har ikke lagt henne i bakken, dratt henne etter halsen inn på soverommet.

Jeg har opplevd å bli forsøkt hindret i å gå. Men fordi menn som oftest er fysisk sterkere enn kvinner har det ikke vært noe problem å rive seg løs. Mange kvinner prøver å holde igjen mannen på andre måter, f.eks. ved å gråte.

Jeg tror han ikke er ferdig med diskusjonen, og føler avmakt når hun går (noe som kan oppfattes som utrolig respektløst, en tramper på følelsene til den andre ved å gå og ikke "gidder" å høre på hva denne har å si).

Sakset fra innlegget:

"...jeg har gjentatte ganger (i rolige perioder) bedt han om å ikke gjøre det."

Men han fortsetter...

"Han skremmer meg i de situasjonene, spesielt når - han holder meg nede ..."

"..holdt armen rundt halsen min (bakfra) og dro meg inn på soverommet. Jeg fikk ikke puste og ble veldig redd. "

Hvis søsteren din hadde fortalt dette om samboeren sin - hvordan hadde du reagert?

Han gjør det fordi han er frustrert, ikke for å være slem, skjønner det. Allikevel må han finne en annen måte¨å reagere på.

Sakset fra innlegget:

"...jeg har gjentatte ganger (i rolige perioder) bedt han om å ikke gjøre det."

Men han fortsetter...

"Han skremmer meg i de situasjonene, spesielt når - han holder meg nede ..."

"..holdt armen rundt halsen min (bakfra) og dro meg inn på soverommet. Jeg fikk ikke puste og ble veldig redd. "

Hvis søsteren din hadde fortalt dette om samboeren sin - hvordan hadde du reagert?

Han gjør det fordi han er frustrert, ikke for å være slem, skjønner det. Allikevel må han finne en annen måte¨å reagere på.

Som jeg har sagt hele tiden, dette er verken normal eller akseptabel oppførsel.

Jeg reagerer på at han stemples som voldsmann (og det som verre er) og at hun rådes til å dumpe han.

Som jeg har sagt hele tiden, dette er verken normal eller akseptabel oppførsel.

Jeg reagerer på at han stemples som voldsmann (og det som verre er) og at hun rådes til å dumpe han.

Det er voldelig oppførsel, da, selv om han ikke gjør det for å være slem. Når en som er mye sterkere enn deg, gjør at du får problemer med å puste, er du ganske overgitt til hans selvkontroll.

De svarene jeg har lest, sier hun skal gå fra ham, om han ikke slutter, og det er jeg enig i. Voldsmann - nei, men potensiell - ja!

Noe av grunnen til at det blir svart så krasst, er for å advare bravura. Hun forsvarer han, uten å se at dette faktisk kan bære helt galt av sted, om de ikke finner en løsning.

Tror de mennene som forsvarer han, er redd for å bli stemplet som voldsmenn, selv.

ALLE kan miste besinnelsen, men det må ikke bli et mønster, og det virker som om det er det for han...

Annonse

Gjest ikke signert

Vi går til familievernkontoret, men har ikke tatt dette opp enda. Kanskje jeg burde gjøre det, men jeg har ikke sett på det som noen stor sak.

At du ser på det som "ikke en stor sak" kan jo være fordi du er vant til voldelighet (fra din far).

For meg ville det å bli holdt fast i bakken, og å få en arm rundt halsen så jeg ikke fikk puste, være en stor sak! Og jeg kunne aldri tolerert det fra en som elsker meg og som jeg elsker.

Ulv I Faarikaal

Nei, herregud, jeg tar da ikke meg selv så seriøst at dere ikke får diskutere _noe_ annet enn meg i innlegget. Synes lyttehatten var en morsom idè, jeg, og kanskje kjæresten min burde få lov å sette en slik på meg :)

I går fikk jeg vite at lyttehatten er smittsom. Han har forlangt likestilling og kjøpt en visstnok forferdelig kreasjon på Fretex. Håper ikke det blir droppa, for jeg tror ikke metoden har godt av å overdrives. Jeg tror det er han som har problemet med lytting og konsentrasjon.

Jeg har også foreslått at de legger/setter seg slik at de ikke ser hverandre rett i ansiktet. Det fjerner også noen distraksjoner.

Naboen har også adoptert ideen, til mannens fortvilelse. Godt at jeg ikke har patentet alene, ellers hadde jeg fått all kjefta.

Vi pønska det ut i fellesskap en sein natt innimellom løsing av verdensproblemer og annet småtteri. Etter 3 flasker rødvin hver blir vi ganske kreative.

• 2 uker senere...

For å ta den biten først: Fysisk maktbruk i en slik situasjon er ikke akseptabel.

Samtidig kan jeg som mann svært godt forstå den reaksjonen.

Det å ta seg en tur ut for å gå; for å roe seg etter en krangel er en fin ting - men det forutsetter at krangelen er ferdig. Slik du beskriver situasjonen er det du som krangler - og deretter går ut før din mann får respondert.

Som mann ville jeg tolket dette som et direkte angrep på min person og mine personlige egenskaper - og et uttrykk for mangel på såvel følelser som respekt for meg og mine følelser.

I en slik situasjon ville jeg ikke selv reagert på en slike måte; jeg hadde derimot blitt sterkt deprimert.

Men okke som: Ut fra din beskrivelse trenger dere begge å jobbe mot å finne en gunstig måte å ta opp samlivsproblemer på - hvor dere begge får gitt uttrykk for hva dere føler om de situasjoner som skal diskuteres. Og med den beskrivelse av personligheter du her gir; må dere begge være innstilt på å endre måten dere diskuterer på.

Hele poenget med å ta opp problemer i forholdet er jo tross alt at begge skal få gitt uttrykk for hva man mener og føler, right?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...