Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen år hatt en muskelknute (ca.7x8 cm iflg gynokologen). Denne medfører noe forstørret mage, spesielt før menstruasjonen, sterke blødninger og trykk på urinblæren. Ifølge min legen vil en fjerning av denne ikke gjøre mulighetene for å få barn særlig store. Er dette riktig? Etter som jeg har forstått kan det være problemer med å bli gravid når man har myomer i livmoren og at faren for abort er større.

Er det noen andre metoder å redusere muskelknuten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129441-muskelknuter-myomer-i-livmoren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Der er fullt mulig å fjerne en muskelknute og bevare fruktbarheten, men litt avhenger av hvor knuten er plassert i forhold til livmorhulen. Hvis den sitter med en stilk eller ytterst i livmorveggen, skulle det ikke skade livmorhulen, men det kan oppstå sammenvoksninger som reduserer mulighet for befruktning. Da kan prøverørsbefruktning komme på tale. Faren for abort og for tidlig fødsel kan være større ved muskelknuter.

Man kan redusere muskelknuters størrelse med medikamenter, men når man slutter vokser de ut igjen (man kan ikke bli gravid når man bruker slike medikamenter). Man kan også redusere knuten ved å blokkere blodforsyningen ved ulike metoder (Rikshospitalet og Ullevål foretar slike inngrep). Vi har liten informasjon om hvordan det går med evt etterfølgende graviditet. Etter operasjon vil det dessverre ofte danne seg ny muskelknute (hos 30-50%), men det kan ta noen tid.

Du opplyser ikke din alder og om du har forsøkt å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...