over førti Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Når jeg tørket meg etter å ha tisset om morgenen for to dager siden så jeg at det var friskt rødt blod på papiret, dekket ca. 3x5 cm. Ikke noe mer blod har kommet siden. Har undersøkt urin ved prøve = ikke blod. Blodet kom ca. en uke før forventet mens, men det lignet ikke slik blodet pleier å være når mensen starter. Jeg er 42 år. Har ikke kjønnssykdommer, har ikke hatt samleie, har ingen rifter. Tok celleprøve for et år siden, bør det tas på nytt? Har ikke hemorider somjeg vet om, bør det sjekkes? Tror du dette er noe alvorlig? Blodet var friskt og rødt og ikke slik som mensblod pleier å være når det starter. Hva kan grunnen være til dette blodet? Kan høyresidig koloncancer gi slikt symptom eller vil da blodet være mørkere? (har lenge verket på høyre side i overgang tynn/tykktarm + i ryggen, men ingen funn ved ultralyd eller røntgen med kontrast for et år siden. Bør det sjekkes igjen? Gynekol. ultralyd des.2002 viste alt ok. Bør jeg sjekke igjen? Hvor vanlig er det at man kan oppdage slikt rødt friskt blod som bare dukker opp og ikke kommer igjen. Er det andre som har opplevd dette? Kan det være et forvarsel til overgangsalder å få en slik blødning før mensen? Tror du det er livmorhalskreft? Kan det utvikle seg så raskt siden alt var ok på celleprøve for et år siden? Bør det da komme mer blod? Hva kan dette være? Engstelig, og takknemlig for raskest mulig svar.(jeg har fått time hos fastlege, men ønsker i tillegg svar fra gynekolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129443-bl%C3%B8dning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg skal forsøke å besvare alle dine spørsmål i tur og orden. 1. Tok celleprøve for et år siden, bør det tas på nytt? Svar: Hvis blødningen ikke kommer tilbake, synes jeg ikke det er nødvendig med ny celleprøve. Du har time hos legen og legen vil se om det er noe unormalt ved livmorhalsen. Hvis du aldri har hatt samleie, er risiko for livmorhalskreft minimal. 2. Har ikke hemorider somjeg vet om, bør det sjekkes? Svar: Da vil du kunne vente blod ved avføring eller når du tørker deg . 3. Tror du dette er noe alvorlig? Svar: Nei, en slik utidig blødning opplever de fleste kvinner. 4. Blodet var friskt og rødt og ikke slik som mensblod pleier å være når det starter. Hva kan grunnen være til dette blodet? Det kan være f.eks. hormonforstyrrelse, en rift, blødning fra en polypp (det ser legen). 5. Kan høyresidig koloncancer gi slikt symptom eller vil da blodet være mørkere? (har lenge verket på høyre side i overgang tynn/tykktarm + i ryggen, men ingen funn ved ultralyd eller røntgen med kontrast for et år siden. Bør det sjekkes igjen? Svar: Blødning fra en høyresidig cancer vil ikke vise seg som frisk blod. 6. Gynekol. ultralyd des.2002 viste alt ok. Bør jeg sjekke igjen? Svar: Det vil man få lite ut av. 7. Hvor vanlig er det at man kan oppdage slikt rødt friskt blod som bare dukker opp og ikke kommer igjen. Er det andre som har opplevd dette? Svar: Det opplever mange. 8. Kan det være et forvarsel til overgangsalder å få en slik blødning før mensen? Svar: Hormonforstyrrelser ses i årene før overgangsalderen 9. Tror du det er livmorhalskreft? Svar: se tidligere svar 10. Kan det utvikle seg så raskt siden alt var ok på celleprøve for et år siden? Svar: Kreft kan i meget sjeldne tilfeller oppstå mellom rutineprøver. 11. Bør det da komme mer blod? Svar: Det kunne man forvente 12. Hva kan dette være? Svar: Det har jeg tidligere svart på. Vennlig hilsen Mette H Moen PS jeg synes du skal ta det helt med ro 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129443-bl%C3%B8dning/#findComment-794883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.