Gå til innhold

medisinbruk under svangerskap

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid, omtrent 15 uker på vei, og har fått svar fra første svangerskapskontroll. Der stod det bl.a. at det i underlivsprøven var en oppvekst av bakterien gardnerella vaginalis, en vanlig bakterie som jeg kunne behandle med antibiotika i stikkpilleform; nærmere bestemt dalacin. Det som gjør meg bekymret er at det i pakningsvedlegget står at "det er begrenset erfaring ved bruk under de tre første månedene av graviditeten og at man derfor skal rådføre seg med lege.".synes ikke dette høres trygt ut..? ..vil høre fra dere siden jeg føler at legen jeg har ikke er av de dyktigste...Har allerede spurt jordmoren her siden jeg er veldig redd for at noe galt skal skje, men ble henvist hit..i tillegg har jeg spurt en jordmor personlig som mente jeg kunne vente litt...nå er jeg både redd for hva som kan skje dersom jeg ikke tar disse, og hva som kan skje hvis jeg tar...

Sla

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129674-medisinbruk-under-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gardnerella er en bakterie som normalt finnes hos mange kvinner og som ikke krever behandling.

Hos kvinner med tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes denne bakterien i overtall og da er det andre symptomer som spesiell lukt (fiskelukt) av utfloden, høyt pH og et karakteristisk bilde ved mikroskopi. Man har diskutert om tilstanden BV kan være årsak til for tidlig fødsel og om den skal behandles, men det er ikke avklart.

Det at man har påvist gardnerella hos deg og du ikke har symptomer, er altså ikke noe man skal bry seg om, og det er ikke nødvendig med behandling.

Lykke til med svangerskapet

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg fikk påvist samme infeksjon da jeg var rundt 12 uker på vei. Hadde ingen symptomer. Leste også pakningsvedlegget, men fant ut at legen (som jeg anser som meget dyktig) mente at jeg trengte det. Tok kuren, og har ikke tenkt så mye på det etterpå. Men ut fra det svaret som Mette Moen her skriver, var det da trolig unødvendig...

Har også hatt en Selexid-kur mot urinveisinfeksjon et par uker seinere + bruk av paracet/panodil og rinox/otrivin mot forkjølelse og influensa.

De to andre gangene jeg har vært gravid, har jeg omtrent ikke tatt en eneste paracet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...