Tine70 Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg er 33 år og har prøvd å bli gravid i 3 år. Jeg har vært gjennom full utredning og til slutt fant man forhøyet FSH og prolaktin som sannsynlig årsak til infertilitet. Gynekologen sa det ikke var noe å gjøre med dette, han nevnte at det kunne skyldes tidlig overgangsalder og henviste meg til IVF-køen. De siste hormonprøvene viste kun for høyt prolaktin. Nå skal jeg starte med IVF-medisinene om et par uker, og bruker i den forbindelse medikamentet Norprolac for å senke prolaktin-nivået. (Jeg vet ikke verdien - fikk bare resepten i posten og har ikke lyktes å få tak i legen på IVF-klinikken.) Jeg har hele tiden hatt regelmessig menstruasjonssyklus på 28 dager samt målt minst et dusin eggløsninger med LH-test. Jeg ble også gravid utenfor livmoren tidligere i år. For meg virker det som det bare er en forholdsvis liten forstyrrelse, siden jeg ikke har PCO-symptomer. Hadde det ikke vært mulig å bare prøve å senke prolaktinet uten å nødvendigvis ta prøverør? Pakningsvedlegget til Norprolac sier at medikamentet kan "gjenopprette fruktbarhetet" og "bruk sikker prevensjon for å unngå graviditet"! Jeg finner utrolig lite informasjon om dette temaet, brosjyren fra IVF-klinikken skrev heller ikke et ord om for høye hormonverdier og infertilitet. For lave hormonverdier virker derimot mye mer utbredt. Håper derfor du kan gi meg litt input om dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129872-h%C3%B8yt-prolaktin-ufrivillig-barnl%C3%B8s/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Prolaktin (PRL) er et hormon som produseres i hypofysen i små mengder, men under graviditet og amming øker det så mye at det kan hindre eggløsning. I sjeldne tilfeller kan det også øke av andre årsaker (ved lavt stoffskifte, en spesiell godartet hypofysesvulst, ved stress og av ukjente årsaker). Hos deg fungerer eggløsning tilsynelatende normalt. Man diskuterer om et lett forhøyet PRL-nivå kan forklare barnløshet. Du sier at du i år har hatt graviditet utenfor livmoren, og da tenker jeg meg at det kan være noe av forklaringen på at du ikke blir gravid, og da er prøverør den beste behandlingen. Ved å gi deg Norprolac er vel hensikten å gi optimale betingelser for å lykkes. I seg selv tror jeg behandling for å redusere PRL har begrenset –om ingen- effekt. Forhøyet FSH ( syklusdag 2-4) kan være et av de første tegn på begynnende overgangsalder. Hvis FSH var '’forhøyet'’ omkring eggløsning, er det normalt. PCOS er noe helt annet (for stor produksjon av mannlige hormoner) Du er på vei mot de 34 år, du har muligens dårligere eggledere (i all fall den du hadde graviditet i), og da mener jeg at prøverør er beste løsning. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen PS fikk du den informasjon du ønsket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129872-h%C3%B8yt-prolaktin-ufrivillig-barnl%C3%B8s/#findComment-794949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tine70 Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Prolaktin (PRL) er et hormon som produseres i hypofysen i små mengder, men under graviditet og amming øker det så mye at det kan hindre eggløsning. I sjeldne tilfeller kan det også øke av andre årsaker (ved lavt stoffskifte, en spesiell godartet hypofysesvulst, ved stress og av ukjente årsaker). Hos deg fungerer eggløsning tilsynelatende normalt. Man diskuterer om et lett forhøyet PRL-nivå kan forklare barnløshet. Du sier at du i år har hatt graviditet utenfor livmoren, og da tenker jeg meg at det kan være noe av forklaringen på at du ikke blir gravid, og da er prøverør den beste behandlingen. Ved å gi deg Norprolac er vel hensikten å gi optimale betingelser for å lykkes. I seg selv tror jeg behandling for å redusere PRL har begrenset –om ingen- effekt. Forhøyet FSH ( syklusdag 2-4) kan være et av de første tegn på begynnende overgangsalder. Hvis FSH var '’forhøyet'’ omkring eggløsning, er det normalt. PCOS er noe helt annet (for stor produksjon av mannlige hormoner) Du er på vei mot de 34 år, du har muligens dårligere eggledere (i all fall den du hadde graviditet i), og da mener jeg at prøverør er beste løsning. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen PS fikk du den informasjon du ønsket? Tusen takk for svar. Jeg ble litt klokere av dette! Men jeg har en kommentar: Legene som opererte meg i forbindelse med graviditet i eggleder, mente at dette ikke hadde forringet mine sjanser for å bli gravid senere. Så den delen av teorien din skjønner jeg ikke umiddelbart. Det jeg da fikk beskjed om var at sjansen for gjentatt graviditet utenfor livmoren er forhøyet, ca. 15% sjanse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129872-h%C3%B8yt-prolaktin-ufrivillig-barnl%C3%B8s/#findComment-796503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Tusen takk for svar. Jeg ble litt klokere av dette! Men jeg har en kommentar: Legene som opererte meg i forbindelse med graviditet i eggleder, mente at dette ikke hadde forringet mine sjanser for å bli gravid senere. Så den delen av teorien din skjønner jeg ikke umiddelbart. Det jeg da fikk beskjed om var at sjansen for gjentatt graviditet utenfor livmoren er forhøyet, ca. 15% sjanse. Kommentar: Du har nå enten bare en eggleder tilbake eller en eggleder som har vært operert. Det vil redusere mulighet for graviditet. vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/129872-h%C3%B8yt-prolaktin-ufrivillig-barnl%C3%B8s/#findComment-797150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.