Gå til innhold

Sosial fobi. En innbilt sykdom?!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

På Mental Helse sitt nettsted er det en link som omtaler bl.a. sosial fobi som en innbilt sykdom. Linken går til Forbrukerrapporten.

Kanskje noen av dere som sliter med denne lidelsen bør skrive til redaktøren i Mental Helse + til journalisten i Forbrukerrapporten og fortelle litt om hvordan det er å ha/innbille seg å ha denne lidelsen som visstnok ikke finnes.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1071150828.59

http://www.mentalhelse.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/130014-sosial-fobi-en-innbilt-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedfokuset i artikkelen er koblingen mellom komersielle interesser og konstruksjonen/etableringen av psykiatriske diagnoser, ikke at folk flest innbiller seg lidelser.

Psykiatriske diagnoser er i stor grad bestemt av historiske og kulturelle faktorer; hvis en ser på psykiatriens historie framgår det klart hvordan noen diagnoser har forsvunnet, mens nye har oppstått. I en slik kontekst er det viktig å være kritisk til hvilke ikke-vitenskapelige interesser som kan ligge bak konstruksjonen av diagnoser.

Hovedfokuset i artikkelen er koblingen mellom komersielle interesser og konstruksjonen/etableringen av psykiatriske diagnoser, ikke at folk flest innbiller seg lidelser.

Psykiatriske diagnoser er i stor grad bestemt av historiske og kulturelle faktorer; hvis en ser på psykiatriens historie framgår det klart hvordan noen diagnoser har forsvunnet, mens nye har oppstått. I en slik kontekst er det viktig å være kritisk til hvilke ikke-vitenskapelige interesser som kan ligge bak konstruksjonen av diagnoser.

Denne gangen er jeg mer enig med NHD enn med tod.

Artikkelen mener at "...å overbevise mediene, leger og forbrukere, om at sosial fobi, tidligere kjent som sjenanse, er en sykdom." - det må være svært etisk tvilsomt.

Sosial fobi = sjenanse, det er vel som å si at

lett forkjølelse = kraftig lungebetennelse.

Jeg blir så skuffet over media med lav kompetanse. Fint at de er kritiske mot legemiddelindustrien, for det trenger den, men de bør gjøre det med litt IQ, da, ellers dummer man seg jo bare ut.

En helt annen sak er det om sosial fobi bør behandles (bare) med medisiner - der er vel folk mer uenige.

Når det er snakk om vitenskap har jeg forstått det slik at nødvendige betingelser for viten er at en har gode grunner til å tro at noe er sant, men det er umulig å gi absolutte sannheter, verifikasjonsproblemet, fordi mange hypoteser passer inn.

Jeg kan tenke meg til at kanskje spesielt i psykiatrien er vanskelig å stille diagnoser. Hva er egentlig en diagnose? Er det et stempel, em rettningslinje for å finne frem til rett behandlingsype? Et hjelpemiddel. Hvem har lov til å gi diagnoser? Vil noen tjene penger på dette (ja, det vil det alltid være). Kommer diagnosen til å forfølge deg resten av livet. Og noen (eller mange?) opplever også å bli feil diagnostisert.

Jeg opplever mange diagnoser som difuse.

Over til sosialfobi, i den grad det kan kalles en sykdom, mener jeg absolutt ikke den er innbildt. Jeg mener at f.eks barn og unge med sosial fobi potensialer ofte blir oversett: "Hun er bare sjenert". Hensikten er ikke å gjøre barn redde ved å stille diagnoser som absolutte sannheter, men til hjelp for mestring av fobien. For det er mulig å komme over fobier hvis en blir gjort oppmerksom på dem, slik at de ikke gror inn i personligheten. Å si at sosial fobi er innbildt ser jeg nærmest på som en oppfordring på dette.

Gjest irritabel tarm

Irritabel tykktarm er visst også en innbildt lidelse, i følge samme artikkel. Det kan jeg underskrive på at det fanken ikke er! Skulle jeg liksom ha innbildt meg at jeg er syk alle de gangene jeg har måttet løpe til nærmeste toalett rett etter middagen og blitt der resten av kvelden? Har jeg måttet vrenge bilen kjapt innom nær sagt alle bensinstasjoner og rasteplasser på vei fra a til b, fordi jeg har en innbildt diare? Joda...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...