bravura Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 En venninne av meg fikk nettopp vite at hun lider av PCO. Hun skal tilbake og snakke med legen, naturligvis, men nå er hun nysgjerrig på hva som kommer til å skje. Jeg har lest om syndromet (?), men finner ingen informasjon om hva slags behandling (eventuelt hjelp) man trenger for å få barn. Også kom jeg på dere her på Doktor Online, dere vet jo så mangt Kanskje noen kan hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130459-pco-hva-m%C3%A5-man-gj%C3%B8re-for-%C3%A5-f%C3%A5-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tarante Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Man starter vanligvis med noen piller som modner egg, f.eks Pergotime. Det er vanlig å prøve dette i noen måneder. Det finnes også sprøyter som gjør samme jobben, men i tillegg er det vanlig å sette eggløningssprøyte når egget er modent nok. Neste skritt er laparoskopi. En kikkehullsoperasjon, hvor de brenner bort de cystene som er på eggstokkene for at kroppen lettere skal kunne slippe egg spontant. Det er vanlig å få igjen syklus av dette. Prøverør med hormonstimulering og befruktning av egg utenfor kroppen er neste og siste skritt på den lange veien. I tillegg vil jeg nevne at dersom hun er overvektig, kan en medisin som heter Metformin hjelpe henne til å gå ned i vekt, og flere har også fått tilbake syklus og blitt gravide etter å ha brukt dette over en tid. Det er egentlig en medisin som brukes på diabetikere, men personer med PCO har som regel noe som kalles insulinresistens... og har økt sjanse for å utvikle diabetes type 2 lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130459-pco-hva-m%C3%A5-man-gj%C3%B8re-for-%C3%A5-f%C3%A5-barn/#findComment-798604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bravura Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 Man starter vanligvis med noen piller som modner egg, f.eks Pergotime. Det er vanlig å prøve dette i noen måneder. Det finnes også sprøyter som gjør samme jobben, men i tillegg er det vanlig å sette eggløningssprøyte når egget er modent nok. Neste skritt er laparoskopi. En kikkehullsoperasjon, hvor de brenner bort de cystene som er på eggstokkene for at kroppen lettere skal kunne slippe egg spontant. Det er vanlig å få igjen syklus av dette. Prøverør med hormonstimulering og befruktning av egg utenfor kroppen er neste og siste skritt på den lange veien. I tillegg vil jeg nevne at dersom hun er overvektig, kan en medisin som heter Metformin hjelpe henne til å gå ned i vekt, og flere har også fått tilbake syklus og blitt gravide etter å ha brukt dette over en tid. Det er egentlig en medisin som brukes på diabetikere, men personer med PCO har som regel noe som kalles insulinresistens... og har økt sjanse for å utvikle diabetes type 2 lykke til! Tusen takk for godt og utfyllende svar Jeg skal sende det videre til venninnen min. Hun er overvektig, men har i det siste klart å gå ned fem kilo uten hjelp fra medisiner eller leger. Hun har fremdeles femten kilo igjen, men om hun klarer det, så har hun altså større sjanse til å bli gravid på egen hånd? Det er visst helst det hun vil høre, at hun kan klare det uten hjelp om hun og ektemannen prøver selv et par år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130459-pco-hva-m%C3%A5-man-gj%C3%B8re-for-%C3%A5-f%C3%A5-barn/#findComment-799001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tarante Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Tusen takk for godt og utfyllende svar Jeg skal sende det videre til venninnen min. Hun er overvektig, men har i det siste klart å gå ned fem kilo uten hjelp fra medisiner eller leger. Hun har fremdeles femten kilo igjen, men om hun klarer det, så har hun altså større sjanse til å bli gravid på egen hånd? Det er visst helst det hun vil høre, at hun kan klare det uten hjelp om hun og ektemannen prøver selv et par år. Legene sier at dersom man klarer å gå ned 5% av kroppsvekten, så har man øket sjansen for å bli gravid med ganske mange prosent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/130459-pco-hva-m%C3%A5-man-gj%C3%B8re-for-%C3%A5-f%C3%A5-barn/#findComment-800091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.