Gå til innhold

P-piller og smertestillende tabletter, svar jenter

Anbefalte innlegg

Gjest respekt for tabletter

Datteren min på 17 år begynte med p-piller (yasmin) for et halvt år siden.Hun er ikke i et fast forhold. Det som forundrer meg er at hun aldri før har hatt slike menssmerter som nå (altså den uka hun ikke tar piller). Hun går til stadighet å maser om å få smertestillende tabletter, noe jeg er litt tilbakeholden med. I dag fikk jeg høre at hun spør andre familie og venner om å få tabletter fordi hun har vondt i magen i forbindelse med mens. Hun ligger ikke hjemme og ynker seg av smerter, hun er på farten hele tiden, så jeg lurer jo på om hun virkelig har så vondt som hun sier. Kan noen fortelle meg om de er blitt verre av å begynne med p-piller.

- respekt for tabletter

Fortsetter under...

Hei på deg :)

Du har helt rett i å ikke overdrive bruken av smartestillende pga at de er som regel meget vanedannende og dermed kan datter din risikere å få et avhengihets forhold til smertestillende !

Vasku Varsku !!

Istedet foreslår jeg at hun tar en tur til legen, beskriver problemet og evt. bytter til et annet merke :)

Dette er ingen hokus pokus, men som regel meget effektit, og iallefall bedre en å fortsette med piller !!

Hun burde også prøve varmeflaske på magen når smertene er som værst :)

Lykke til med dattern din og deg selv :)

jule klem fra

Hei du!

Er en ung legestudent som skal prøve å svare så godt jeg kan.

Vanlige menssmerter skyldes prostaglandinger. P-piller hindrer eggløsning, og hindrer livmoren å lage prostaglandiner.

Så menssmerter skal stort sett forsvinne ved p-pillebruk, i allefall bli vesentlig redusert. Nå finnes det jo andre typer menssmerter, men ingen skal øke ved p-pillebruk.

Så lenge hun er ute og farter, så er det vel ikke behov for å bruke smertestillende heller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...