Gå til innhold

Hvorfor treffer jeg ingen som liker meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Experten

Så veeeldig ung er jeg ikke. Jeg er 23, og om noen år en del av helsevesenet du mener "vet ufattelig lite om overvekt og overvektige". Hvordan du kan garantere meg at det ikke hadde eksistert overvekt om alle hadde spist sunt og mosjonert, er ganske snodig. Hva kommer overvekt av da (nå snakker jeg ikke om stoffskiftesykdommer, det er en helt annen gruppe), sunt kosthold og mosjon? At det kan være svært vanskelig å gå ned i vekt betviler jeg ikke, men det er langt fra umulig. Mange greier det, det gjelder å få nye vaner. Å sammenligne det med narkotikaavhengighet er ganske latterlig. Men du har kanskje ikke hørt om fysisk avhengighet vs psykisk? Hvis man ikke greier å la være å overspise er man syk og trenger hjelp. Det er ikke det samme som usunt kosthold og fysisk inaktivitet, som er et stadig økende globalt problem. Det er det jeg snakker om her. Hvem er den store tosken? Tenk deg litt om, "expert"

23 år? Altså VELDIG ung... Det at du er på "tur inn i helsevesenet" er flott - du får se en annen del av livet der, jobber selv innen helsevesenet.

Overvekt kommer for det meste av overspising, derav følger nedsatt aktivitetsnivå. Det stemmer også at noen blir overvektige av stoffskiftesykdommer og f ex medikamentbruk. Jeg skrev vel ikke noe annet i innlegget mitt?

Grunnen til at jeg vet mye om dette er at jeg jobber tett sammen med en av de få her i landet som forsker på overvekt/spiseforstyrrelser. Når jeg sier at du kan sammenlikne det med alkholisme f ex så er dette ikke "tull" - det er faktisk helt reelt. Det er også hevet over enhver tvil at det er snakk om psykisk avhengighet og ikke bare fysisk.

Det er sant som du sier at mange greier å slanke seg, men det er dessverre like sant at de fleste av disse innen 5 år er tilbake i utgangsvekt, en del til og med mer.

Det er dessverre mye "synsing" omkring temaet - som det også er omkring andre temaer som er aktuelle i samfunnet. Det som er ille er at slike utsagn som du her kommer med rammer stygt en meget sårbar gruppe.

Fortsetter under...

Gjest Experten

For det første undervurderer du psykiske problemer, som kan være minst like alvorlig som somatiske sykdommer. Hva som her er årsaken til overvekten vet jeg ingenting om.

For det andre har overvekten trolig svært lite med saken å gjøre. Jeg kjenner mange overvektige personer som har kjærester og få problemer med å tiltrekke seg det motsatte kjønn. Ofte er de vel så sjarmerende, fordi de har lært seg til å spille på annet enn utseendet.

Jeg skrev ingenting om psykisk sykdom i innlegget mitt, men at det å gå opp igjen etter en slankekur har stor innvirkning på psyken til vedkommede.

Jeg tok ikke opp tråden i hovedinnlegget om hvorvidt overvektige er sjarmerende osv.

Mitt innlegg var kun et svar til Night Flyer.

Gjest Night Flyer

23 år? Altså VELDIG ung... Det at du er på "tur inn i helsevesenet" er flott - du får se en annen del av livet der, jobber selv innen helsevesenet.

Overvekt kommer for det meste av overspising, derav følger nedsatt aktivitetsnivå. Det stemmer også at noen blir overvektige av stoffskiftesykdommer og f ex medikamentbruk. Jeg skrev vel ikke noe annet i innlegget mitt?

Grunnen til at jeg vet mye om dette er at jeg jobber tett sammen med en av de få her i landet som forsker på overvekt/spiseforstyrrelser. Når jeg sier at du kan sammenlikne det med alkholisme f ex så er dette ikke "tull" - det er faktisk helt reelt. Det er også hevet over enhver tvil at det er snakk om psykisk avhengighet og ikke bare fysisk.

Det er sant som du sier at mange greier å slanke seg, men det er dessverre like sant at de fleste av disse innen 5 år er tilbake i utgangsvekt, en del til og med mer.

Det er dessverre mye "synsing" omkring temaet - som det også er omkring andre temaer som er aktuelle i samfunnet. Det som er ille er at slike utsagn som du her kommer med rammer stygt en meget sårbar gruppe.

Jeg ser ikke helt hva du er så uenig med meg i, bortsett fra utgangsinnlegget mitt. Men jeg lurer fortsatt på dette med fysisk avhengighet av mat utover behovet, det hadde vært fint om du hadde en link eller litt info til meg. Jeg synes det er underlig at man skriker opp om stoffskifteforstyrrelser og spiseforstyrrelser med en gang det blir snakk om overvekt. Langt de fleste overvektige i verden lider hverken av det ene eller det andre, årsaken til deres overvekt er overernæring og fysisk inaktivitet.

Gjest you can do it!

Jeg er ganske så enig med Night Flyer. Det er mulig å gjøre vekt problemene mindre enn de er. Jeg har selv gått ned rundt 15 kg, og selv om jeg ikke akkurat var overvektig før så var jeg ihvertfall tjukk. Det har krevd en ganske stor viljestyrke fra meg, mye trening og helt endret kosthold. Folk som lider av sykdommer, de må også trene o.l for at kroppen skal fungere. Sånn er det med overvektige mennsker også, vil de ned i vekt så nytter det ikke å sitte i en stol å trykke 1 liter cola og brus i trynet. En får som regel aldri noe gratis. Jeg har jammen følt det har vært urettferdig mange ganger, jeg kan nesten ikke spise noenting før jeg legger på meg, mens andre kan hive innpå av hva de måtte ønske. Likevel har jeg insett at jeg bare må forandre kostholdet mitt, og jeg må drive med trening skal jeg orke leve med kroppen min. Jeg har aldri vært så feit at jeg har vært stygg å se på, men likevel slet jeg med dårlig selvtillit. Livet mitt har vel blitt enklere nå på mange måter, men det er ingen garanti for at man blir lykkelig bare man blir tynn.

Du sier ikke noe om at du er dirkete missfornøyd med kroppen din, ingenting er bedre enn at du kan akseptere deg slik som du er, men jeg tror kanskje også du må være klar over da, at det kan være vanskelig å vekke interesse hos det motsatte kjønn. Det er faktisk slik at noen ganger må man jobbe litt ekstra for å oppnå det man ønsker...

Gjest uten navn

Kanskje det ikke er så mange som liker store damer, da? Hva med å begynne å trene litt og spise litt sunnere?

Hvis det hadde vært så lett å bli tynn, så hadde vel bare jorda bestått av tynne mennesker. Tenk litt lengre enn nesa di rekker, Night Flyer

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Jeg ser ikke helt hva du er så uenig med meg i, bortsett fra utgangsinnlegget mitt. Men jeg lurer fortsatt på dette med fysisk avhengighet av mat utover behovet, det hadde vært fint om du hadde en link eller litt info til meg. Jeg synes det er underlig at man skriker opp om stoffskifteforstyrrelser og spiseforstyrrelser med en gang det blir snakk om overvekt. Langt de fleste overvektige i verden lider hverken av det ene eller det andre, årsaken til deres overvekt er overernæring og fysisk inaktivitet.

La meg blande meg inn i denne diskusjonen. Overvekt er i høy grad genetisk styrt. Ofte ligger tendensen til familien.

Man kan kjenne igjen de samme mønstrene. Men det er klart at inntak av mat, med tilhørende kalorier, fører til vektøkning hvis man ikke forbruker energien som kroppen tilføres.

Kaloriene omdannes til fett, som legger seg rundt omkring på kroppens edlere og mindre edle deler.Men det er store forskjeller ute og går her. Noen kan spise nærmest ubegrenset uten å legge på seg og uten særlig mye mosjonering, mens andre blir tjukke av "bare luft".

Annonse

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

For det første undervurderer du psykiske problemer, som kan være minst like alvorlig som somatiske sykdommer. Hva som her er årsaken til overvekten vet jeg ingenting om.

For det andre har overvekten trolig svært lite med saken å gjøre. Jeg kjenner mange overvektige personer som har kjærester og få problemer med å tiltrekke seg det motsatte kjønn. Ofte er de vel så sjarmerende, fordi de har lært seg til å spille på annet enn utseendet.

Det er klart at overvekt kan være et betydelig psykologisk problem sett i forhold til en partner. Vi kan ikke legge skjul på det. Kroppsopplevelsen og kroppsfølelsen har noe med selvbildet og tryggheten på egen person å gjøre.

Med overvekt følger gjerne følelsen av mindreverd. Man opplever seg som et dårlig menneske fordi man ikke har klart å holde orden på kroppen, fordi man har spist for mye, ikke giddet å holde seg i form osv.

Kort sagt, det blander seg en masse moral inn i bildet. Men som jeg har nevnt tidligere - overvekt er i stor grad et genetisk betinget problem. Det har ikke noe med dårlig karakter å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...