Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er nå på dag 30 i syklus.

Normalt har jeg 28 dager syklus med småblødninger 4-6 dager før mensen starter for fullt. Småblødningene kommer som regel 9 dager e.eggløsning og jeg har vanligvis eggl. rundt dag 14 i syklusen.

Siden jeg forsøker å få barn nr.2 har jeg tatt eggl.tester hver måned.Disse slår normalt ut 2-3 dager midt i syklusen.

Deretter stiger temperaturen noen grader frem til mens.

I forrige syklus fikk jeg mensen noen dager for sent og den varte i 11 dager og var veldig kraftig.

Denne syklusen har jeg hatt 16 dager sammenhengende med positiv eggløsningstest (tatt på riktig måte) har til og med forsøkt forskjellige merker men de gir positivt utslag alle sammen.

Det betyr vel at LH hormonet er forhøyet?

Har enda ikke fått mensen men har rikelig utflod og ømme bryster (er ikke gravid)

Er det sjans for at jeg er kommet i overgangsalderen?

Min mor kom i overg.aldren rundt 43-46 år. Jeg er 39?

Tok blodprøver på østrogen, fsh, progesteron og prolaktin da mensen var forsinket forrige syklus (tatt ca dag 30) alt var normalt.

Var plaget av nattesvette mellom eggl. og mens forrige syklus og har også hatt det nå i ca 1 uke.

Er livredd for å ha kommet i overgangsalderen....kan man ha midlertidige hormonforstyrrelser, eller andre årsaker til forhøyet LH??

Pcos etc? (ikke overvektig, kraftig hårvekst etc.)

Har lavt stoffskifte (går på thyroxin, tar ofte kontrollprøver)

Ellers ingen sykdommer eller plager og har alltid hatt regelmessige menstruasjoner.

men har hatt 3 spontanaborter og 1 missed abortion i løpet av de siste 4 årene.

Er til regelmessig undersøkelse hos gynekolog hvert år, 1 år siden nå.

Skal bestille time hos gynekolog men det tar litt tid så er takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131388-kluss-med-syklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Er du helt sikker på at du ikke er gravid da?? Eller at du kanskje har hatt en svært tidlig abort i forrige syklus side menstruasjonen varte så lenge? Lh hormonet kan være svært så likt hormonet en produserer ved en graviditet(beta kjede)...dermed vil en El test også kunne slå ut på en graviditet. Videre er det helt naturlig at LH forekommer i kroppen under hele syklusen i mer eller mindre grad og derfor kan slå ut på testen slik at du får to streker.(dvs da ser ikke testen "helt positiv ut",men resultatstreken er der)

Er jo videre vanlig at en kan gå et par dager over før en før menstruasjonen uten at noe er galt.Prøvene du har tatt tilsier jo at alt skulle være ok!

Håper iallefall ikke du nærmer deg overgangsalderen....kan jo være heeeelt andre årsaker til svetten! Eller bare rett og slett at menstruasjon nærmer seg...

Ved PCOS innbiller jeg meg du ville fått problemer med å fange opp/få eggløsning, dessuten ville du sannsyligvis hatt mye lengre sykluser mht problemer med eggløsning ved PCOS.

Ønsker deg lykke til! Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131388-kluss-med-syklus/#findComment-806028
Del på andre sider

Hei!

Er du helt sikker på at du ikke er gravid da?? Eller at du kanskje har hatt en svært tidlig abort i forrige syklus side menstruasjonen varte så lenge? Lh hormonet kan være svært så likt hormonet en produserer ved en graviditet(beta kjede)...dermed vil en El test også kunne slå ut på en graviditet. Videre er det helt naturlig at LH forekommer i kroppen under hele syklusen i mer eller mindre grad og derfor kan slå ut på testen slik at du får to streker.(dvs da ser ikke testen "helt positiv ut",men resultatstreken er der)

Er jo videre vanlig at en kan gå et par dager over før en før menstruasjonen uten at noe er galt.Prøvene du har tatt tilsier jo at alt skulle være ok!

Håper iallefall ikke du nærmer deg overgangsalderen....kan jo være heeeelt andre årsaker til svetten! Eller bare rett og slett at menstruasjon nærmer seg...

Ved PCOS innbiller jeg meg du ville fått problemer med å fange opp/få eggløsning, dessuten ville du sannsyligvis hatt mye lengre sykluser mht problemer med eggløsning ved PCOS.

idag var endelig eggl.testen

negativ, på dag 17!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131388-kluss-med-syklus/#findComment-806042
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar!

Jeg fikk tatt hcg blodprøve i forrige syklus da mensen ikke kom, den var negativ,

Det er dessuten 31 dager siden mensen kom så en tidlig abort ville nok ikke gitt utslag så lenge etter...

Resultatstreken på eggl.testen har vært klart mye sterkere enn kontrollstreken så det har ikke vært noe tvil om resultatet på testene...men altså idag negativ,

så krysser fingrene for at det nå retter seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131388-kluss-med-syklus/#findComment-806043
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som du selv er klar over gir eggløsningstesten utslag når LH produksjonen er over en viss størrelse. Som du også anfører, er LH forhøyet både i overgangsalderen og ved PCOS, men i det siste tilfelle ligger verdien i blodet omkring 10, ved klimakteriet over 20. Jeg vet faktisk ikke ved hvilke blodverdier testen gir utslag (jeg har ikke klart å finne opplysninger om det). Det er ikke vanlig å få PCOS i din alder, men hormonsvingninger kommer i flere år før klimakteriet, så begynnende overgangsalder er nærmeste forklaring, også utfra at den var relativt tidlig hos din mor (det er i høy grad arvelig). Det betyr ikke at alt håp er ute, det kan endre seg fra måned til måned, men det kan være fare for at timeglasset er ved å løpe ut.

Jeg ville anbefale deg å ta kontakt med et av de private infertilitetssentre (Røde Kors eller Volvat) for en rask utredning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131388-kluss-med-syklus/#findComment-806273
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...