Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år, som har slitt med angst i de forhold jeg har hatt, og som vet jeg vil få den samme angsten neste gangen jeg involverer meg seriøst med en av det motsatte kjønn. Angsten går ut på at jeg er livredd for å bli forlatt; altså at han skal dumpe meg. I de to siste (seriøse begge to) kjæresteforholdene jeg har hatt har begge endt med at jeg har blitt dumpet. Det skjedde iallfall i det siste tilfellet. men begge gangene har det vært snakk om at kjærligheten har forsvunnet. Alstå at gutten ikke elsker meg lenger.

Hva kan være grunnen til at dette skjer gang på gang? jeg kan nok være litt klengete av og til, men det er bare når jeg merker at følelsene kjølner. Om alt er greit fra hans side oppfører jeg meg normalt.

Jeg er slank og pen, og får ofte kompliment, men sliter med dårlig selvtillit. Jeg innbiller meg at dette er grunnen til at jeg blir forlatt. Altså at gutter ikke vil ha engstelige, pysete jenter (som meg) men tøffe jenter med som vet hva de vil.

Jeg tror ikke jeg vil klare å forandre meg, og er derfor svært redd for å gå inn i et nytt forhold.

Min dårlige selvtillit blir ikke akkurat bedre av å bli dumpet to ganger i løpet av ett år (jeg har blitt mye såret før det også).

Hjelp! det eneste jeg ønsker meg er et trygt, langvarig kjæresteforhold der jeg kan stole på gutten, og vite at han ikke vil forlate meg etter noen måneder. Er dette noe som vil komme med alderen, dvs når guttene som jeg er involvert med blir eldre?

Jeg vil bare ha en mann som elsker meg ubetinget!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13146-jeg-er-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror faktisk at du trenger å

arbeide med deg selv, og bli noe

tryggere i livet.Hva med arbeid,

hobbyer og venner.Tror faktisk det er noe i det du sier at du

satser for mye på forholdet, og

blir for klengete.Livet må du

nødvendigvis leve selv,uannset

om du lever sammen med noen eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13146-jeg-er-redd/#findComment-64146
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei Hedda!

Jeg forstår at du ønsker deg mer selvtillit og trygghet i livet ditt. Det er nok slik du skriver at selvbildet vårt som regel blir bedre med tiden, gjennom de erfaringene vi får, og ved generell modning.

Når du er redd og plages av angst, vil jeg råde deg til å gjøre noe aktivt med det. Vil du overveie å gå i terapi?

Individualsamtaler med en fagperson kan kanskje hjelpe deg til å

få bedre kontroll med angsten og gi deg mer tro på deg selv.

En slik egenutvikling vil også kunne bidra til å gi deg mot i forhold til kjærester.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13146-jeg-er-redd/#findComment-64481
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...