Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er helt dum, men det er en ting jeg ikke får til å stemme. Kjæresten min sier han er steril etter en skade på fotballbanen. Han har to barn med ekskona. De er prøverørsbarn. MEN hvordan kan de ha fått til prøverørsbarn hvis han er steril? Jeg trodde at det var kvinnen det var noe galt med når prøverørsmetoden ble brukt. Grunnen til at jeg lurer litt på dette nå er at jeg tror jeg er gravid med kjæresten min. Vi har jo ikke brukt prevensjon når han har sagt han er steril.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131480-steril-og-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ta ut sædceller operativt i utlandet.

En annen ting er at jeg ikke hadde stolt på denne typen, høres ut som han prøver å lure deg.

Jeg vet at de ikke har vært i utlandet.Og jeg vet at han ikke prøver å lure meg. Hvilken hensikt skulle han ha?

Annonse

Han kan ha sterkt nedsatt kvalitet og kvantitet, men har han klart å lage to ivf-barn kan han også klare det på naturlig vis.

Jeg er litt usikker på og jeg har ikke villet spørre og grave så veldig om dette, om denne skaden skjedde før eller etter at han fikk barn. Hvis det er skjedd etterpå og han har fått beskjed av legene at han er steril, må det være ekskona som ikke kunne få barn på naturlig vis. Men hvis skaden skjedde før han fikk barn, kan han jo ikke være helt steril.......

Vi hadde jo ikke akkurat planlagt å få barn, men muligheten for at jeg kan være gravid er altså der....?

Jeg vet at de ikke har vært i utlandet.Og jeg vet at han ikke prøver å lure meg. Hvilken hensikt skulle han ha?

Jeg må bare henge meg på Dorthe her. For det første blir man ikke steril av en idrettsskade. Hvis han virkelig var steril, kunne de ikke laget barn uten med operativt sæduttak i utlandet - hvis de ikke har brukt donorsæd.

De eneste forklaringene jeg kan tenke meg er:

1) Han er ikke steril, men har på en eller annen mystisk måte fått nedsatt produksjon slik at de måtte bruke prøverør (IVF)

2) Han bløffer

Gjest jakobina

Det er fullt mulig å gjøre prøverør selv om det ikke er kvinnen det er noe galt med. Han kan ha fått nedsatt sædkvalitet (dvs. redusert fruktbarhet) pga skaden og da kan man få prøverør med noe som kalles for mikroinjeksjon eller ICSI. Dette gjøres i Norge og det fødes ca. 400 barn hvert år i Norge etter denne metoden. Har selv en 2 åring med ICSI.

Ordet "steril" er muligens brukt litt feil i deres tilfelle, men man kan ikke påstå dermed at han lyver. Det er et enkelt ord som sier mye og er kanskje litt kraftig.

Det finnes mange eksempler på at menn med svært dårlig sædkvalitet kan bli far på naturlig måte og hvis man ikke vil bli gravid så bør man bruke prevensjon. Jeg er et godt eksempel på dette - har satt inn spiral fordi jeg ikke ønsker barn akkurat nå (passer dårlig i forhold til andre ting i livet mitt og jeg vil ikke oppleve å bli gravid og tenke "Å nei!"). Dette til tross for at min mann har såpass dårlig sædkvalitet at sjansen er minimal.

Da vi ble sammen sa han til meg at "jeg er ikke særlig fruktbar" og det er nok det som er det riktige med din kjæreste også! Ta en test og sjekk om du er gravid. Blir kjæresten din mistenksom - be han om å ta en sædtest på et godkjent laboratorium eller hos en androlog (mannens motstykke til gynekolog).

Lykke til!

Gjest vil ikke si hvem jeg er idag

Operativt inngrep for å få sædceller er forbudt i Norge.

Og jeg er innmari skeptisk til menn som ljuger.

Jeg vil kverulere litt...!

Operativt uttak av sæd har vel akkurat blitt tillatt i Norge i følge den nye Bioteknologiloven....

Og takk for det!!!!

PS. Det finnes mange som lyver, og det er en uting. Spesielt når en lege sier: Du kan ikke få barn. Prøver bare å fortelle at det trenger ikke være bevisst løgn.

Jeg vil kverulere litt...!

Operativt uttak av sæd har vel akkurat blitt tillatt i Norge i følge den nye Bioteknologiloven....

Og takk for det!!!!

PS. Det finnes mange som lyver, og det er en uting. Spesielt når en lege sier: Du kan ikke få barn. Prøver bare å fortelle at det trenger ikke være bevisst løgn.

Det har jeg ikke fått med meg men ingen ting er bedre enn det. Utrolig, da blir det kanskje mulig å forske på befruktede egg snart også eller må vi fremdeles henge oss på forskning gjort i utlandet og etterpå benytte oss av den. Dobbeltmoral.

Det har jeg ikke fått med meg men ingen ting er bedre enn det. Utrolig, da blir det kanskje mulig å forske på befruktede egg snart også eller må vi fremdeles henge oss på forskning gjort i utlandet og etterpå benytte oss av den. Dobbeltmoral.

Hei Snuppetulle

Har ikke vært på nett på en stund og svarer deg derfor ikke før nå.

Han kan ha fått en skade ved aktivitet f.eks. på idrettsbanen slik du sier han sier. Det han kan ha opplevd er noe som heter testistorsjon eller testikkelvridning. Dette må opereres innen kort tid (6-8 t. tror jeg) for at testikkelen ikke skal ta skade fordi testikkelen vrir seg rundt og stopper blodforsyningen til testikkelen.

Dette kan skje i alle aldre ung som gammel.

Min mann opplevde dette. Det gikk alt for lang tid før det ble tatt affære og han måtte fjerne den ene testikkelen. Operasjonen og etterfølgende infeksjon etter operasjonen medførte tett sædleder på den andre også. Noen er heldige andre ikke.

Vår løsning er operativt uttak av sædceller da sædcellene fremdeles er i den gjenværende testikkelen - de har bare ingen mulighet for å komme ut.

Dette er tillatt i Norge nå - selv om det tar en god stund før klinikkene får godkjennelsen og kan sette i gang her til lands.

Jeg ønsker ikke å dømme ham. Jeg kjenner ham ikke.

Jeg synes du skal ta dette opp med ham - i rolige former.

Ærlighet og oppriktighet er bestandig det beste - selvfølgelig fra begge parter.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...