darlington Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Hei, jordmor! Jeg haaper du kan hjelpe meg! Jeg skriver paa vegne av tvillingsoesteren min som er gravid i 37. uke. Hun har faatt vite via scan at babyens mageomkrets er for stor, paa stoerrelse med en baby seks og en halv uke eldre enn hva babyen er. Maalinger av hodet og bena viser at disse er normale og ikke i samsvar med mageomkresten. Hva kan vaere aarsaken til dette? Vi bor i England og konsulenten paa det lokale sykehuset innroemmer at dette er unormalt, men vil samtidig ikke gi noe informasjon paa hva som kan vaere galt med babyen. Min soester er voldsomt bekymret og vil gjerne vite hva som skjer med babyen hennes, om foedselen boer fremskyndes, hva kan hun forberede seg paa? Kan hun be om en ny scan? Boer hun se en annen konsulent? Haaper du kan gi oss noe informasjon som vi kan forholde oss til. Vi er forberedt paa mindre positive svar ogsaa - de er bedre enn ikke aa vite i det hele tatt. Vennlig hilsen Bente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131698-for-stor-baby-hva-kan-det-skyldes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg har full forståelse for at dere nå er bekymret, men jeg undrer meg over at din søster ikke har fått informasjon om hva det høye magemålet til barnet kan skyldes. Det blir galt av meg å gå inn på hva som kan være galt, hvis noe skulle være unormalt med barnet. Jeg er ikke lege, og jeg vet heller ikke hva som evt. ble sett på ultralydundersøkelsen forøvrig. Jeg antar at legen som undersøkte din søster, tok en grundig gjennomgang av alle organene til det lille barnet. Det hender at enkelte former for sykdomstilstand kan gjøre at det samles væske i magen til barnet og dermed medføre økt omkrets av magen. Det kan selvsagt også være mulig at barnet er helt friskt, men av andre årsaker har et større magemål enn forventet. Hvis legene mistenker at noe er galt, vil det normalt være slik at man snakker nøye om situasjonen med foreldrene, planlegger fødselen, evt. vurderer keisersnitt eller igangsetting av fødselen før termin. Jeg synes ikke det er noen god ide at din søster ber om en ny scanning hvis den hun har gjennomgått ble utført av spesialist på sykehuset. Er det imidlertid en privatpraktiserende lege som har har gjort undersøkelsen og ikke henvist henne videre i systemet, må hun selvsagt be om en second opinion på sykehuset hun hører til. Det er alltid vanlig at det sykehuset hvor man planlegger å føde har ansvaret når det gjelder oppfølging av de svangerskap hvor man mistenker sykdom hos mor eller barn. Når hun nå har kommet til uke 37, sier det seg selv at det haster med å få avklart situasjonen. Har hun allerede vært i kontakt med spesialavdeling på sykehuset og fremdeles ikke føler at hun har fått den informasjonen hun trenger, kan hun selvsagt ringe eller be fastlege/jordmor om å ta kontakt for en samtale med lege. Dette for å få svar på de spørsmålene hun måtte ha og på den måten få den tryggheten hun og familien trenger før fødselen. Ønsker dere lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131698-for-stor-baby-hva-kan-det-skyldes/#findComment-808137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.