Gjest lei av dette nå ! Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Jeg hadde hatt treg mage noen dager før jeg lørdag plutselig fikk trang til å gå på do. Da jeg skulle prøve få ut noe var det så vondt at jeg trodde jeg skulle sprenges ! Verre enn å føde var det faktisk ! Etter flere timer med smerter klarte jeg litt etter litt å få ut litt avføring + litt tissing, det var nemlig like vondt samme hva jeg prøvde å få til. Jeg har hatt irritabel tarm i mange år, men dette var noe annet i grusom kombinasjon ! Smerten satt langt nede og var uutholdelig. Problemet var at det faktisk var så vondt at jeg ikke orket tanken på å reise til legevakten engang..å bevege seg var grusomt. Senere på kvelden, i 23 tiden var smertene litt mindre og jeg hadde fått ut mye av tarmene. (kanskje lettet det "presset" ?) Da klarte jeg reise til legevakten og ble lagt inn på sykehuset. Gynekologen fant to cyster der den ene var gått hull på men fremdeles var 3-4 cm. Han så også blod i buken og skjønte at det var det som gjorde vondt. Siden han likevel ikke kunne utelukke "vridning" holdt de meg der over natten. Smertene har nå gradvis forsvunnet, og jeg slapp operere, MEN ! Det jeg lurer på er: Hvor lenge er det vanlig å føle seg så oppblåst etter noe slikt ? Jeg føler meg som om jeg er gravid i 7.mnd. Det er blitt litt bedre nå, men fremdeles er jeg hemmet av denne oppblåst-følelsen. Det som bekymrer meg er, etter å ha lest om cyster, at denne cysten må jo ha vært større før den sprakk, og at slike store cyster kombinert med "oppblåst" mage ikke høres så veldig bra ut. Jeg var jo skikkelig "oppblåst" de siste dagene før det skjedde også, men da trodde jeg jo bare det var all julematen som hadde satt spor ) Vil du råde meg til å gå til ny undersøkelse ? Jeg vurderer nemlig å gå til privatpraktiserende lege for å bli undersøkt "grundig". Det med vannansamling i buken f.eks. Ville gynekologen oppdaget det ved innvendig ultralyd ? (han studerte eggstokkene, men ser han "mer" også ?) Og en annen ting: Utelukker man kreft ved blodprøve/celleprøve ? Eller må man undersøke deler av cysten ? På forhånd takk for svar ) Mvh meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131790-cyste-p%C3%A5-eggstokk-og-oppbl%C3%A5st-f%C3%B8lelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har tilsynelatende hatt blødning i en cyste som har sprukket, og det kan være veldig vondt, men det gir seg vanligvis når blodet suges opp og ikke lenger irriterer i bukhulen. Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar, dager til en uke (?) Cyster kommer og går hos alle kvinner i fruktbar alder (du nevner dessverre ikke hvor gammel du er), om den har vært større har ikke noe å si, det er aktuell størrelse som betyr noe, og 3-4 cm er ikke mye. Hvis smertene ikke gir seg i løpet av en måneds tid, kan du søke lege. Du er grundig undersøkt på sykehuset, og hvis det hadde vært minste mistanke om noe farlig som kreft på gang, var du ikke sluppet ut av systemet. Legen kan med ultralyd se om det er væske i bukhulen (det kan ses ved kreft i eggstokkene). Du får ikke noe ut av en ’grundig undersøkelse’ hos din allmennlege i denne forbindelse. Det finnes ingen blodprøve eller celleprøve som utelukket eggstokk-kreft. En blodprøve (CA 125) kan gi utslag ved kreft, men også ved andre godartede tilstander. Du er redd for kreft som de fleste vil være, men jeg kan fortelle deg at kreft sjelden gir et slik bilde med smerter og at kreftcystene ikke viser tendens til å sprekke. Er du beroliget? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131790-cyste-p%C3%A5-eggstokk-og-oppbl%C3%A5st-f%C3%B8lelse/#findComment-809172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av dette nå ! Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har tilsynelatende hatt blødning i en cyste som har sprukket, og det kan være veldig vondt, men det gir seg vanligvis når blodet suges opp og ikke lenger irriterer i bukhulen. Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar, dager til en uke (?) Cyster kommer og går hos alle kvinner i fruktbar alder (du nevner dessverre ikke hvor gammel du er), om den har vært større har ikke noe å si, det er aktuell størrelse som betyr noe, og 3-4 cm er ikke mye. Hvis smertene ikke gir seg i løpet av en måneds tid, kan du søke lege. Du er grundig undersøkt på sykehuset, og hvis det hadde vært minste mistanke om noe farlig som kreft på gang, var du ikke sluppet ut av systemet. Legen kan med ultralyd se om det er væske i bukhulen (det kan ses ved kreft i eggstokkene). Du får ikke noe ut av en ’grundig undersøkelse’ hos din allmennlege i denne forbindelse. Det finnes ingen blodprøve eller celleprøve som utelukket eggstokk-kreft. En blodprøve (CA 125) kan gi utslag ved kreft, men også ved andre godartede tilstander. Du er redd for kreft som de fleste vil være, men jeg kan fortelle deg at kreft sjelden gir et slik bilde med smerter og at kreftcystene ikke viser tendens til å sprekke. Er du beroliget? Vennlig hilsen Mette H Moen Ja, jeg er beroliget ) Takk ! I dag er formen mye bedre. Jeg er litt utålmodig av meg og vil gjerne bli fort frisk igjen, og ble derfor litt "sur" av den oppblåste magen...men idag er den bedre ;o) Kan jeg få spørre om en ting til ? Jeg spiller volleyball og lurer på om jeg kan trene så tidlig som jeg klarer eller om jeg bør holde meg i ro ? Har veldig lyst til å trene skjønner du ) Det kan vel ikke skje noe "farlig" ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131790-cyste-p%C3%A5-eggstokk-og-oppbl%C3%A5st-f%C3%B8lelse/#findComment-809848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.