munchkin Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hei, Jeg er en jente på 27 år, som sluttet med p-piller for ca ett år siden. Har etter dette hatt mensen (eller i hvert fall blødninger) kun tre ganger. Den siste gangen (slutten av september), hadde jeg uvanlig store smerter i forbindelse med mensen. Har også hatt perioder med uvanlig mye, og veldig slimaktig, utflod i løpet av det siste året. Legen min har tatt hormonprøver av meg, som viste seg å være normale, samt en gynekologisk undersøkelse (uten ultralyd), som heller ikke tyder på at noe er galt. Da jeg spurte om det var noe jeg kunne gjøre for å få regelmessige eggløsninger, henviste legen meg til en full utredning om ufrivillig barnløshet. Selv om jeg har et sterkt ønske om å bli gravid, er jeg usikker på om jeg/vi skal foreta denne utredningen. Jeg vet jo hva som er galt, nemlig at jeg nesten aldri har eggløsning, og synes derfor det virker veldig dramatisk (og unødvendig) at både jeg og samboeren min må gjennomgå en full utredning. Har snakket med både sykehuset og legen min om dette, og de sier kort sagt at det er "alt eller ingenting". Full utredning, eller ikke noe. Det jeg lurer på er om det finnes medisiner jeg kan få for å få regelmessig eggløsning til tross for at hormonprøvene mine var normale, og er det i så fall nødvendig med en full utredning for å få slike medisiner? Hva kan være årsaken til uteblivende eggløsning når hormonnivåene er normale og jeg ikke har cyster? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131857-utredning-av-uregelmessig-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Det er nok så opplagt at du ikke blir gravid når du ikke har eggløsning. Det at hormonprøvene er normale kan bety at det skal være ganske enkelt å forsøke eggløsningsstimulering med tabletter (Pergotime). Jeg gir vanligvis tre slike kurer med kontrollert resultat (temperatur og progesteronmåling i blodet) før parret går videre med ’vanlig utredning’. Årsak til manglende eggløsning (med normale blodprøver) er at det signal som setter eggløsning i gang er uteblitt. Stress, trening, slanking (eller overvekt) kan være årsak, men ofte kan det ikke forklares. Kan du ikke forsøke å få henvisning til gynekolog som er villig til å gjøre det litt enkelt eller evt søke privat og betale litt mer? Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/131857-utredning-av-uregelmessig-eggl%C3%B8sning/#findComment-809876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.