Gå til innhold

Tips for å lage aioli?

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg synes det er veldig godt med aioli når jeg får det "hjemmelaget" på restaurant. Liker ikke den man får kjøpt på butikken.

Jeg har prøvd å lage det hjemme, men jeg får det ikke til. Det går bra så lenge jeg bare har halvparten av oljen i, men det blir bare suppe til slutt. Trodde det største problemet var at det kunne skille seg, men det går greit. Har dere noen tips?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131956-tips-for-%C3%A5-lage-aioli/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visp sammen eggeplommer og hvitløk.

Spe forsiktig med olje og smak til med salt, pepper og litt presset sitronsaft. Til 3 plommer tar du 3 fedd hvitløk om inntil en halv liter olje.

Du trenger selvsagt ikke å tilsette all oljen - du sper med oljen til du synes den er "passe".

Visp sammen eggeplommer og hvitløk.

Spe forsiktig med olje og smak til med salt, pepper og litt presset sitronsaft. Til 3 plommer tar du 3 fedd hvitløk om inntil en halv liter olje.

Du trenger selvsagt ikke å tilsette all oljen - du sper med oljen til du synes den er "passe".

Hei,

oppskriften jeg prøvde med hadde 2 eggeplommer og 5 dl olje. Synes det er rart at jeg bare skulle bruke halvparten av oljen. Og så visste jeg jo ikke helt når det var passe :-) Hva bruker du når du lager aioli, stavmikser eller noe annet?

Hei,

oppskriften jeg prøvde med hadde 2 eggeplommer og 5 dl olje. Synes det er rart at jeg bare skulle bruke halvparten av oljen. Og så visste jeg jo ikke helt når det var passe :-) Hva bruker du når du lager aioli, stavmikser eller noe annet?

En elektrisk håndmikser er best. Visper du for hånd blir du fort sliten, bruker du hurtigmikser eller food processor synes jeg aïolien har en tendens til å bli veldig tynn. Og ikke alle stavmiksere tåler å vispe så lenge som trengs for å lage aïoli/majones.

Jeg vil bare også si at jeg synes en blanding (omtrent 50/50, men jeg måler aldri) av god olivenolje og en nøytral olje er best.

Hei,

Som Tornerose skriver: Håndmixer.

Selvsagt veit du at egg og olje bør være romtemperert...

(Stavmixer er stort sett ubrukelig - til det alle meste)

Hei igjen,

takk for tipsene. Jeg brukte faktisk håndmikser og ingrediensene var romtempererte :-) Jeg skal prøve igjen, og heller slutte med oljen før det skjærer seg. Men jeg vet jo ikke når det skjærer seg, og da er det vel for sent? Har du mikseren på full guffe, eller? Har det noe å si?

Annonse

Akkurat det med romtemperert tviler jeg sterkt på at er så viktig. Jeg har laget aïoli og majones millioner av ganger, eggene er alltid rett fra kjøleskapet mens oljen har romtemperatur og jeg kan ikke huske sist gang den skilte seg.

Hei igjen,

takk for tipsene. Jeg brukte faktisk håndmikser og ingrediensene var romtempererte :-) Jeg skal prøve igjen, og heller slutte med oljen før det skjærer seg. Men jeg vet jo ikke når det skjærer seg, og da er det vel for sent? Har du mikseren på full guffe, eller? Har det noe å si?

Når du ser at den skiller seg så har du i litt sitronsaft med en gang, da går det gjerne bra. Hvis ikke knekker du en eggeplomme i en ny bolle, visper inn den "ødelagte" aïolien, skje for skje, og fortsetter så med oljen. Når det gjelder hastigheten tror jeg ikke det er så viktig, det vil nok bli for tungt for den laveste hastigheten, jeg synes den andre er best, mens den tredje er litt for rask

Hei igjen,

Jeg tar eggeplommene i mixebollen, og visper denne noen sekunder for seg. Så tilsetter jeg olje, noen dråper om gangen og øker på litt etter litt. Jeg bruker lav hastighet. Når jeg har hatt i litt under halvparten av oljen tilsetter jeg et par spiseskjeer med sitronsaft og rør inn til majonesen blir glatt. Så har i litt mer olje - tynn-tynn stråle. Når majonesen tykner må du være forsiktig. Jeg pleier å stoppe når den virker som kjøpe-majones. Skulle den spekke (skille seg) er det bare å starte på nytt. Du får den aldri sammen igjen... Etterpå krydrer jeg opp med salt/pepper/hvitløk.

Akkurat det med romtemperert tviler jeg sterkt på at er så viktig. Jeg har laget aïoli og majones millioner av ganger, eggene er alltid rett fra kjøleskapet mens oljen har romtemperatur og jeg kan ikke huske sist gang den skilte seg.

Viktig og viktig... Den har lettere for å sprekke om det er stor temperatur-forskjell.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...