Gå til innhold

Erstatte creme fraiche med noe magrere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn Kvarg (eller hva det heter, finnes i en mager varinat), men jeg vet ikke hvor godt egnet den er om den skal varmes opp.

Ellers er jo Rømmekolle edel magrere. Og er det kladt kan du jo blande yoghurt naturell med Rømmekolle. Det bruker jeg når jeg lager dip.

Sånn Kvarg (eller hva det heter, finnes i en mager varinat), men jeg vet ikke hvor godt egnet den er om den skal varmes opp.

Ellers er jo Rømmekolle edel magrere. Og er det kladt kan du jo blande yoghurt naturell med Rømmekolle. Det bruker jeg når jeg lager dip.

Cottage Cheese!

Den serendipidy mener heter Kesam, kan godt varmes, men jeg ville ikke latt den koke. Men det gjør jeg ikke med Creme Fraiche heller. Men den smaker litt vel youghurt-aktig til pasta. Ville nok bare laget hvit saus med lettmelk og tatt i litt parmesan-ost.

Cottage Cheese!

Den serendipidy mener heter Kesam, kan godt varmes, men jeg ville ikke latt den koke. Men det gjør jeg ikke med Creme Fraiche heller. Men den smaker litt vel youghurt-aktig til pasta. Ville nok bare laget hvit saus med lettmelk og tatt i litt parmesan-ost.

Takk ;-) Kesam var det den het ja.

Annonse

Akkurat det samme med rømme og youghurt - de sprekker ved koking.

Creme Fraice er tilsatt stabilisator (som binder fett og vann) og tåler koking.

Yoghurt har jeg ikke hatt i varm mat, men rømmme går fint. Men tar det i på slutten og lar det ikke koke..

Annonse

Kesam kan nok brukes for å erstatte det. Men kesam brukes kun i kalde sauser og dressinger. Du kan ikke bruke det i varm saus, da blir den ikke tykk...

Husker ikke helt jeg, er lettrømme "værre" en creme fraiche?

Verre i hvilken sammenheng? Creme fraiche er verre enn lettrømme når det gjelder fettinnhold, 35 mot 20%.

Creme fraiche er derimot bedre når det gjelder egenskaper, særlig i varme retter (tåler koking).

For øvrig kan man bruke Kesam i bakst (pai, kaker osv.), men ikke i andre varme retter.

Masse info og oppskrifter på www.tine.no

Kesam tåler ikke varme

Den er super å bruke i paideig som delvis erstatning for smør. Hvis man i tillegg pensler den forstekte paibunnen med eggehvite blir den sprø også.

Smaken blir mye bedre enn ved bruk av vanlig paideig, synes jeg. Jeg bruker et halvt beger med kesam i paideigen og kun 60 g smør tror jeg.

Den er super å bruke i paideig som delvis erstatning for smør. Hvis man i tillegg pensler den forstekte paibunnen med eggehvite blir den sprø også.

Smaken blir mye bedre enn ved bruk av vanlig paideig, synes jeg. Jeg bruker et halvt beger med kesam i paideigen og kun 60 g smør tror jeg.

Det hører til sjeldenhetene at jeg lager pai, men jeg skal huske på tipset ditt.

Når jeg forstekler bunnen legger jeg alu-folie på over bunnen og fyller opp med tørre bønner. Så forsteker jeg, og unngår da at bunnen "bobler" opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...