Gjest bofssi Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Noen som vet? ...teller kalorier for tiden... Skal brukes til pasta. 0 Siter
serendipity Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Sånn Kvarg (eller hva det heter, finnes i en mager varinat), men jeg vet ikke hvor godt egnet den er om den skal varmes opp. Ellers er jo Rømmekolle edel magrere. Og er det kladt kan du jo blande yoghurt naturell med Rømmekolle. Det bruker jeg når jeg lager dip. 0 Siter
Minigullet Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Sånn Kvarg (eller hva det heter, finnes i en mager varinat), men jeg vet ikke hvor godt egnet den er om den skal varmes opp. Ellers er jo Rømmekolle edel magrere. Og er det kladt kan du jo blande yoghurt naturell med Rømmekolle. Det bruker jeg når jeg lager dip. Cottage Cheese! Den serendipidy mener heter Kesam, kan godt varmes, men jeg ville ikke latt den koke. Men det gjør jeg ikke med Creme Fraiche heller. Men den smaker litt vel youghurt-aktig til pasta. Ville nok bare laget hvit saus med lettmelk og tatt i litt parmesan-ost. 0 Siter
Gjest kakel Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Da bør du ikke ha pasta heller KESAM heter det - fårs i to utgaver 1 og 8% fett 0 Siter
serendipity Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Cottage Cheese! Den serendipidy mener heter Kesam, kan godt varmes, men jeg ville ikke latt den koke. Men det gjør jeg ikke med Creme Fraiche heller. Men den smaker litt vel youghurt-aktig til pasta. Ville nok bare laget hvit saus med lettmelk og tatt i litt parmesan-ost. Takk ;-) Kesam var det den het ja. 0 Siter
Vincent Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Takk ;-) Kesam var det den het ja. Kesam tåler ikke varme 0 Siter
serendipity Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Kesam tåler ikke varme Takk.. Har ikke prøvd nemlig. Kun i dresseinger og til dip. 0 Siter
Vincent Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Takk.. Har ikke prøvd nemlig. Kun i dresseinger og til dip. Akkurat det samme med rømme og youghurt - de sprekker ved koking. Creme Fraice er tilsatt stabilisator (som binder fett og vann) og tåler koking. 0 Siter
serendipity Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Akkurat det samme med rømme og youghurt - de sprekker ved koking. Creme Fraice er tilsatt stabilisator (som binder fett og vann) og tåler koking. Yoghurt har jeg ikke hatt i varm mat, men rømmme går fint. Men tar det i på slutten og lar det ikke koke.. 0 Siter
Vincent Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Yoghurt har jeg ikke hatt i varm mat, men rømmme går fint. Men tar det i på slutten og lar det ikke koke.. Jeg er klar over det, men noen ganger holder ikke bare med slutten. 0 Siter
serendipity Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Jeg er klar over det, men noen ganger holder ikke bare med slutten. He he.. Ikke for et realt festmåltid iallefall... 0 Siter
Vincent Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 He he.. Ikke for et realt festmåltid iallefall... Jeg skulle gjerne hatt en spann eller to med tyrkisk youghurt. 0 Siter
serendipity Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Jeg skulle gjerne hatt en spann eller to med tyrkisk youghurt. Har de det i innvandrerbutikker tro? Den smaker jo lagt bedre og så slipper man alt det der sølet med kaffefiltre og sånn. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Jeg skulle gjerne hatt en spann eller to med tyrkisk youghurt. Det er bare å stikke på sultan på Grünerløkka det ) 0 Siter
Vincent Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Det er bare å stikke på sultan på Grünerløkka det ) Ikke bare-bare det 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Ikke bare-bare det Nei, hvis du bor langt unna er det ikke så lett ) 0 Siter
snilen Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Kesam kan nok brukes for å erstatte det. Men kesam brukes kun i kalde sauser og dressinger. Du kan ikke bruke det i varm saus, da blir den ikke tykk... Husker ikke helt jeg, er lettrømme "værre" en creme fraiche? 0 Siter
Gemini Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Kesam kan nok brukes for å erstatte det. Men kesam brukes kun i kalde sauser og dressinger. Du kan ikke bruke det i varm saus, da blir den ikke tykk... Husker ikke helt jeg, er lettrømme "værre" en creme fraiche? Verre i hvilken sammenheng? Creme fraiche er verre enn lettrømme når det gjelder fettinnhold, 35 mot 20%. Creme fraiche er derimot bedre når det gjelder egenskaper, særlig i varme retter (tåler koking). For øvrig kan man bruke Kesam i bakst (pai, kaker osv.), men ikke i andre varme retter. Masse info og oppskrifter på www.tine.no 0 Siter
Babette Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Kesam tåler ikke varme Den er super å bruke i paideig som delvis erstatning for smør. Hvis man i tillegg pensler den forstekte paibunnen med eggehvite blir den sprø også. Smaken blir mye bedre enn ved bruk av vanlig paideig, synes jeg. Jeg bruker et halvt beger med kesam i paideigen og kun 60 g smør tror jeg. 0 Siter
Vincent Skrevet 9. januar 2004 Skrevet 9. januar 2004 Den er super å bruke i paideig som delvis erstatning for smør. Hvis man i tillegg pensler den forstekte paibunnen med eggehvite blir den sprø også. Smaken blir mye bedre enn ved bruk av vanlig paideig, synes jeg. Jeg bruker et halvt beger med kesam i paideigen og kun 60 g smør tror jeg. Det hører til sjeldenhetene at jeg lager pai, men jeg skal huske på tipset ditt. Når jeg forstekler bunnen legger jeg alu-folie på over bunnen og fyller opp med tørre bønner. Så forsteker jeg, og unngår da at bunnen "bobler" opp. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.