Gå til innhold

Kjæreste på tvers av Norges kulturer...

Anbefalte innlegg

Gjest sarah K

Lurer på hva folk her mener om det å finne "den rette" og hvor denne personen evt er fra? Litt knotete sagt, men det jeg mener er altså følgende (for å ta eksempel fra eget liv): Jeg er en østlending som bor på vestlandet. Har vært sammen med en haug av vestlands-gutter men det fungerer jo bare ikke. Ikke snakker vi samme språk, ikke er humoren match og ja, stort sett går det alltid galt.

Så har jeg prøvd sørlendinger. Det blir på sett og vis bedre match, men ikke helt. Har omsider nå endt opp med en østeldneing og har det helt supert.

Dette har flere av mine venninner også erfart, at av og til har "kulturer" noe å si. En sørlending passer kanskje best sammen med en sørlending etc, pga det å snakke samme språk, den sørlandske mentalitet etc etc. Skjønner dere?

Og jeg lurer på, hva mener dere om dette? er det tull eller er det noe i det?

iallefall opplever jeg det slik at det er ikke alle landsdeler jeg har like god "kontakt" i ;-) For all del alle er forskjellige, og jeg har jo ikke testet så mange, men det er uansett mitt hovedinntrykk - like barn leker best...også i fht landets forskjellige kulturer?

Tenk, det skal vel noe til, for en daff sørlending å tåle en nordlending som snakker rett fra levra?

Diskusjon?

Fortsetter under...

Fint og orginalt tema.

Selvsagt har landsdelen betydning. Jeg tror ikke det hadde hjulpet noe hvor pen-søt-kjekk-snill og god dama hadde vært hvis jeg hver dag hadde våknet opp til: GOD MÅÅREEEN på kav bergensk .-)

Teller ikke Bergen som utlandet?

Annonse

Ja dere er to skikkelige gledesspredere her inne....det skal dere ha :-D

Javisst. Våre varierte og intellektuelle tråder, frie fra gjentagelser og lettvint omgang med materiet er en pryd for DOL, og et funn for dem som leter etter dyptpløyende materiale til f.eks en hovedoppgave..

Vi bør begynne ta oss betalt.

Javisst. Våre varierte og intellektuelle tråder, frie fra gjentagelser og lettvint omgang med materiet er en pryd for DOL, og et funn for dem som leter etter dyptpløyende materiale til f.eks en hovedoppgave..

Vi bør begynne ta oss betalt.

Ja nei, tja - kanskje...æææææhhhh....

Rent bortsett fra det, så er jeg fullstendig i den "Gooooooooood mårrrrrrrrrrrrren" greia....*grøss*

Gjest finnmarking

Det er ikke enkelt å forene kulturer, selv ikke innen vårt land.

Selv opplevde jeg at min humor og ikke minst selvironi ikke passet seg i omgang med østlendinger.

Enkelte steder har jo også en veldig ukjent kultur for oss som ikke er derfra, merkelige danser (der de hopper etter den hatten) og sang (stev? og joik)

Selv er jeg som sagt nordfra og trives absolutt best sammen med folk som snakker samme dialekt som meg. Marerittet må jo være å våkne opp sammen med en bergenser.

Annonse

Jeg er sørlending, og gift med en vestlending (ikke bergenser da, men fra de indre bygder).

Vi har det fint sammen, men jeg ser at det er mange ting vi ser ulikt på, og som vi har ulik erfaring på. Som regel går det greit, men det kan bli litt konflikter innimellom.

Humoren er temmelig lik, tror jeg. Det jeg ser som største problem, er at vi bor så langt fra den ene famlien (45 mil mellom oss), og slik vil det alltid være... Heldigvis har vi telefon og veiene over fjellet er stort sett åpne.

Jeg tror det er mye sant i det du skriver - det er gjerne visse trekk i humor og lynne som er typisk for de ulike landsdeler, selvom det finnes mange unntak.

Men det er ikke dermed sagt at man trives best blant sine "egne". Jeg har erfaring med mange fylker (liker å reise, hehe), men må konkludere med at både når det gjelder humor, lynne og sex er nordlendinger best. Med nordlendinger mener jeg da hele Nord-Norge.

Og jeg er ikke nordfra selv.

Gjest tromsværing

Det er ikke enkelt å forene kulturer, selv ikke innen vårt land.

Selv opplevde jeg at min humor og ikke minst selvironi ikke passet seg i omgang med østlendinger.

Enkelte steder har jo også en veldig ukjent kultur for oss som ikke er derfra, merkelige danser (der de hopper etter den hatten) og sang (stev? og joik)

Selv er jeg som sagt nordfra og trives absolutt best sammen med folk som snakker samme dialekt som meg. Marerittet må jo være å våkne opp sammen med en bergenser.

Er født og oppvokst i Troms, men bor nå på østlandet og er gift med en østlending.

Trives i grunnen bedre sammen med østlendinger og trøndere enn folk fra Nord-Norge.

Spesielt Finnmarkinger har jeg alltid syntes var litt sære. :-)

*ler*

Noen har et snevrere perspektiv enn andre skjønner jeg.

Selv er jeg 1/2 trønder, 1/4 nordlending og 1/4 sunnmøring så kanskje det er derfor jeg ikke har merket noe til ulikhetene? Men jeg måtte ut av landet før jeg fant mannen i mitt liv. ;-)

*ler*

Noen har et snevrere perspektiv enn andre skjønner jeg.

Selv er jeg 1/2 trønder, 1/4 nordlending og 1/4 sunnmøring så kanskje det er derfor jeg ikke har merket noe til ulikhetene? Men jeg måtte ut av landet før jeg fant mannen i mitt liv. ;-)

Er det ikke slik at min blir mer åpen, jo mer blandet man er selv? Synes de mest harmoniske menneskene ofte er de som er litt shaket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...