DarkPink Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Hei.. vær så snill og hjelp meg.. Jeg er en jente på snart 18 år, som har vert i fast, herlig forhold i 1,5 år. Vi er veldig glade i hverandre, og vil gjerne ha barn sammen om noen år. (Jeg ønsker meg intenst nå, men alle maser om hvor lite jeg vet om hvordan det vil bli, og hvor dårlig det passer med utdanning, etc.) Jeg gikk på p-piller i over ett år (trinordiol), og dette fungerte helt supert, bortsett fra at jeg ble deprimert og i verste fjortistilstand igjen. Så bytta jeg til conludag minipille, og siden det har mensen vert borte, altså 13 uker. Den siste uken har jeg holdt opp med pillene, men den har fremdeles ikke komt. Jeg ble undersøkt for graviditet og clamydia hos lege/gynekolog pga dette, men de fant ingenting. Han ba meg holde opp med piller i noen mnd, og vente og se. Hva feiler det meg? Jeg blir mer og mer bekymra etter som tiden går, og er livredd for å ikke kunne bli gravid. Jeg har ikke slanket meg i det siste (annet enn godteri), eller trent. Legen der jeg bor er dansk og helt håpløs. Vi forstår hverandre ikke, og han har en holdning som sier "jeg har viktigere ting å bruke tiden min på enn deg" Jeg var tenkt å spørre ham mens jeg var der hvilken prevensjon jeg kunne bruke når mensen forhåpentligvis en gang kommer tilbake, men kom ikke så langt. Jeg er som sagt 17 og ønsker meg barn ihvertfdall om noen år, så jeg er livredd for sånne som nedsetter fruktbarheten. Jeg ønsker ikke noen hormonell prevensjon, for kroppen min blir så påvirket på alle måter, og kjæresten min har latex-allergi, så vi har ikke råd til sånne 15kr'ers kondomer pr stykk. Hva står jeg igjen med da? =( Så de to store ulykkene mine for øyeblikket (foruten at jeg ikke "får lov" av min mor å bli gravid nå) er: Hvorfor får jeg ikke mensen?? og: Hvilket prevensjonsmiddel kan jeg bruke?? Ps! En ting jeg lurer på til dere andre her er hvor dere gjør av spermen? Vi kan liksom aldri ha spontan sex, for det blir sånn "har du tatt med papir/håndkle?" "nei..har ikke du?" og så må vi ut på badet for å hente. Det blir en liten turn off. Vi akn ikke ha tørkle liggende på rommet, spesielt hjemme, for min mor snoker overalt. Og jeg klarer ikke ha det inne i skjeden til jeg kommer ut på badet, det renner ut med en gang. Hva gjør dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132220-uteblitt-mens-og-finner-ikke-passende-prevensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gry-anne Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Vel, få henvisning til gynekolog dersom mensen ikke kommer tilbake innen rimelig tid. 3 mnd (og vær sikker på at du nå ikke ER gravid, ta en clear blue test) Som du selv sa, dere har ikke råd til kondomer, har dere da råd til et barn? Hør på din mor du... Det er tull og vas at hormonell prevansjon utgjør noen fare, eller setter ned fruktbarheten. Prøv deg frem til du finner et p-pille merke du kan leve med (og bruk kondomer i mellomtida, jeg tror glatt mora di betaler for å slippe å bli mormor nå) ;0) Eventuellt er p-sprøyte et alternativ til piller. Og bytt lege hvis du ikke føler at han er til noen hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132220-uteblitt-mens-og-finner-ikke-passende-prevensjon/#findComment-813141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Det er ikke uvanlig at mensen stopper med minipille (conludag), og det kan bare være en fordel. Du bør selvsagt være helt sikker på at du ikke er gravid, evt ta en ny test. Hvis du ikke får menstruasjon i løpet av tre måneder, synes jeg du bør søke lege. Det vil da være aktuelt med en blodprøve som i noen tilfeller kan forklare hvorfor mensen ikke kommer tilbake. Er der minipillen som var årsaken, vil du få blødning i løpet av senest 4 uker. Noen ganger gir man en kortvarig hormonkur for å se om det kommer blødning (men det setter ikke i gang den naturlige syklus). Det finnes ingen prevensjonsmidler som på sikt reduserer fruktbarheten, men hensikten er jo at de skal være effektive mens man bruker dem. Med p-sprøyten som settes hver 3.måned kan det gå lang tid til fruktbarheten kommer igjen, ellers kommer den tilbake meget kort tid etter man slutter med preparatet. Hvis du absolutt ikke vil bruke hormon og ikke kan bruke kondom, så er det pessar tilbake, det må tilpasses av lege som også gir deg instruks i bruken. Hvis alt annet er umulig, kan man sette spiral inn også på kvinner som ikke har født, men da må du være helt sikker på at du ikke har infeksjon. Jeg synes du skal lytte til din mors råd og vente med graviditet til du er mer moden. Jeg vil foreslå at du har en Kleenex eller litt bomull liggende til å bruke etter samleie. Sette det opp i skjeden som en propp og fjern det når du kommer på badet. Ha pakken liggende der dere pleier å ha samleie. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132220-uteblitt-mens-og-finner-ikke-passende-prevensjon/#findComment-814636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tarante Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hørte at min brors kjæreste hadde begynt med noe nytt som het P-ring. Den skulle settes høyt opp i skjeden og tas ut en uke i måneden for å få mensen. Hun har ikke vært fornøyd med noen p-piller hun har brukt, men er veldig fornøyd med denne. Kanskje du kan finne ut mere hvis du søker på nettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132220-uteblitt-mens-og-finner-ikke-passende-prevensjon/#findComment-817648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Det er vel ikke noe rart å ha dopapir på nattbordet? du kan jo være forkjølet og vil pusse nesen om natten. eller så kan du ha slike sminkeservietter eller slikt da vet du, i en pen boks fra H&M. Tror jeg ville begynt med p-ring jeg om jeg var deg, jeg har iallfall fått perfekte regelmessige blødninger av dem! Eller det nye p-plasteret, når det kommer kanskje? Du kan bytte lege forresten, til en som forstår deg og hjelper deg. Ellers tror jeg det er fornuftig å vente med å få barn. Du aner ikke hvor mye du kommer til å forandre deg frem til du blir tyve! Følte meg veldig voksen da jeg var atten selv, men ser nå at de to årene mellom jeg var atten og tyve, var veldig avgjørende for hvem jeg er idag. Det haster jo ikke så fælt! (Men siden du lurer bør du jo kjøpe en graviditetstest på apoteket da.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132220-uteblitt-mens-og-finner-ikke-passende-prevensjon/#findComment-817947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hørte at min brors kjæreste hadde begynt med noe nytt som het P-ring. Den skulle settes høyt opp i skjeden og tas ut en uke i måneden for å få mensen. Hun har ikke vært fornøyd med noen p-piller hun har brukt, men er veldig fornøyd med denne. Kanskje du kan finne ut mere hvis du søker på nettet. www.nuvaring.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132220-uteblitt-mens-og-finner-ikke-passende-prevensjon/#findComment-817950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DarkPink Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Vel, få henvisning til gynekolog dersom mensen ikke kommer tilbake innen rimelig tid. 3 mnd (og vær sikker på at du nå ikke ER gravid, ta en clear blue test) Som du selv sa, dere har ikke råd til kondomer, har dere da råd til et barn? Hør på din mor du... Det er tull og vas at hormonell prevansjon utgjør noen fare, eller setter ned fruktbarheten. Prøv deg frem til du finner et p-pille merke du kan leve med (og bruk kondomer i mellomtida, jeg tror glatt mora di betaler for å slippe å bli mormor nå) ;0) Eventuellt er p-sprøyte et alternativ til piller. Og bytt lege hvis du ikke føler at han er til noen hjelp. Nå er det en måned siden jeg sluttet på pillene, og fortsatt har ingenting hendt.. =( Tok en ny, negativ graviditetstest igår. Når det gjelder valg av prevensjon, sliter jeg fortsatt. Både p-sprøyte, p-ring og p-plaster ville vert fine alternativer, men jeg vil jo ikke ha noe hormonelt siden kroppen min reagerer så mye på det. Blir veldig ustabil i humøret spesielt, og i tillegg blir jeg så kvisete av situasjonen jeg er i nå. Ikke noe gøy, nå i denne russetida =( Pessar er for mye stress og for usikkert, tør ikke ta sjansen på spiral ifall jeg får ingeksjon og blir steril. Ikke for å vere vasnkelig, men. Dette er vanskelig =/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132220-uteblitt-mens-og-finner-ikke-passende-prevensjon/#findComment-836166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.