Gå til innhold

Sykepleierutdanning

Anbefalte innlegg

Gjest en drøm
Skrevet

Hei,

Er snart 40, men har ennå ikke gitt opp ønsket om å bli sykepleier. Er det noen her som har fullført/holder på med denne utdanningen som kan fortelle litt?

Er studiet hardt?

Hvis man er flink til å gå på forelesninger, har man gjort mye da? Er det forelesninger(oppmøte hver dag? Hvordan ser en dag/uke ut? Er det vanskelig å kombinere med familieliv? Er det mye hardere enn å jobbe 8-16 hver dag? Har du noen ganger, i ditt stille sinn, angret på hva du gav deg utpå? Hvordan er aldersfordelingen? Og hvordan er strykprosenten blant de godt voksne? Er man så og si garantert plass når man er rundt 40?

Skrevet

Da jeg tok utdannelsen var det veldig mange i 40-årene som begynte samtidig. Eldste var vel 57 tror jeg.

Ja, studiet er ganske hardt om man har lyst til å gjøre det bra. Vi hadde forelesninger eller praksis 4 dager i uken og en lesedag. Når vi hadde teori var dagene bare fra 9-13 så det var kjempegreit. Det krever mye egeninnsats og selvdisiplin, men selv en skippertaks-student som jeg kom gjennom med gode karakterer, så det går an! Hvis det er drømmen din, så sett i gang! Prøver du ikke, vil du hele livet lure på hvordan det hadde vært. Lykke til!

Gjest også godt voksen
Skrevet

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon som du er i. Er snart 40 og ønsker så gjerne å ta sykepleierutdanning. Jeg har 4 barn. Hvilken bakgrunn har du, har du jobbet i mange år, har du generell studiekompetanse eller skal du søke via realkompetanse?

For mitt vedkommende har jeg ikke generell studiekompetanse (har 3-årig helse og sosial på vg nivå).

Jeg har søkt 2 ganger sykepleierhøgskolen via realkompetanse, men har ikke kommet inn med grunnlag "ikke kvalifisert". Men nå skal det sies at jeg bare har søkt ved en skole i landet og alle skolene vurderer selv hvordan de ser på realkompetansen i din søknad. Ellers har jeg jobbet i offentlig sektor i 6 år og har kontorfaglig bakgrunn som skolen jeg søkte på mente ikke var nok relevant til sykepleierstudiet.

Jeg har svært lyst å ta denne utdanningen, men føler kanskje ikke at jeg har tid og råd til å ta alle allmennfagene. Jeg vet selv at jeg absolutt ville greie sykepleierutdanningen, siden dette er av stor interesse. En må nok stå hardt på for å oppnå god karakter og som voksen tar vi jo skoler mer seriøst enn mange unge gjør. Skriv gjerne til meg noen ord, jeg er også kanske oppdatert på hva dette går ut på. Men å være 40 år å ta en utdanning ser jeg bare på som en fordel (0:

Gjest en drøm
Skrevet

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon som du er i. Er snart 40 og ønsker så gjerne å ta sykepleierutdanning. Jeg har 4 barn. Hvilken bakgrunn har du, har du jobbet i mange år, har du generell studiekompetanse eller skal du søke via realkompetanse?

For mitt vedkommende har jeg ikke generell studiekompetanse (har 3-årig helse og sosial på vg nivå).

Jeg har søkt 2 ganger sykepleierhøgskolen via realkompetanse, men har ikke kommet inn med grunnlag "ikke kvalifisert". Men nå skal det sies at jeg bare har søkt ved en skole i landet og alle skolene vurderer selv hvordan de ser på realkompetansen i din søknad. Ellers har jeg jobbet i offentlig sektor i 6 år og har kontorfaglig bakgrunn som skolen jeg søkte på mente ikke var nok relevant til sykepleierstudiet.

Jeg har svært lyst å ta denne utdanningen, men føler kanskje ikke at jeg har tid og råd til å ta alle allmennfagene. Jeg vet selv at jeg absolutt ville greie sykepleierutdanningen, siden dette er av stor interesse. En må nok stå hardt på for å oppnå god karakter og som voksen tar vi jo skoler mer seriøst enn mange unge gjør. Skriv gjerne til meg noen ord, jeg er også kanske oppdatert på hva dette går ut på. Men å være 40 år å ta en utdanning ser jeg bare på som en fordel (0:

Hei igjen,

Jeg må nok søke via realkompetansen. Har gymnaset, og har jobbet med økonomi, data, kundebehandling.

Da jeg skrev dette var jeg veldig gira, i dag har jeg moderert meg litt. Men som UHU skriver, gjør jeg det ikke nå, kommer jeg hele tiden til å angre. Jeg tror uansett jeg kommer til å søke på årets opptak og se hvor det bærer. Vet du når man får svar på om man har kommet med i første runde?

Vet du hvor mange poeng man får for omsorg for egne barn? Får litt kalde føtter når du sier du ikke kom inn. Jeg trodde det nesten det var garantert mtp alder, og poeng for arbeidslivet, pluss omsorgspoeng.

Er det spesielle felt du kune tenke deg å jobbe med? Selv har jeg ikke kommet dit, jeg føler mest for å gjøre noe viktig ut av resten av arbeidslivet mitt. Samtidig ser jeg på det som en fin jobb å kombinere med familie. Være tilstede når de kommer hjem og kanskje heller ta vakter på kvelden, natten, helger.

Når alt det er sagt, er det også noe som holder meg tilbake. Hva om dette virkelig er skivebom, kanskje jeg ikke takler skolen, kanskje jeg ikke passer til jobben. Men alt i alt så ender jeg på at det er en jobb hvor man får følelsen av å bidra i samfunnet, for andre.

Gjest jeppjepps
Skrevet

Er studiet hardt?

Ja, studiet er hardt. Mange fag å lese på, i tillegg til praksis. Hardt både fysisk og psykisk. Praksisen krever mye av deg, både faglig, sosialt, psykisk og fysisk.

Hvis man er flink til å gå på forelesninger, har man gjort mye da?

Ja, det er jo en fordel å gå på forelesninger, sett at foreleseren er god.

Er det forelesninger(oppmøte hver dag?

Det meste av undervisningen er obligatorisk. Som regel ikke undervisning hver dag. En fridag i uka, kanskje.

Hvordan ser en dag/uke ut? Er det vanskelig å kombinere med familieliv?

Halvparten i kullet mitt hadde familie og barn. Jeg tror nok det krever en strukturert hverdag. Men det går.

Er det mye hardere enn å jobbe 8-16 hver dag?

Nei, det vil jeg ikke si. Det kommer jo an på, selvfølgelig.

Har du noen ganger, i ditt stille sinn, angret på hva du gav deg utpå?

Ja, det har jeg. Jeg avbrøt studiet etter et halvår, fordi jeg fant ut at dette var ikke noe for meg allikevel.

Hvordan er aldersfordelingen?

Det er ganske mange folk over 30 som går sykepleien, mest kvinner. Gjennomsnittsalderen tipper jeg er på en 25-35 år.

Og hvordan er strykprosenten blant de godt voksne? Er man så og si garantert plass når man er rundt 40?

Vanskelig å svare på.

Gjest en drøm
Skrevet

Er studiet hardt?

Ja, studiet er hardt. Mange fag å lese på, i tillegg til praksis. Hardt både fysisk og psykisk. Praksisen krever mye av deg, både faglig, sosialt, psykisk og fysisk.

Hvis man er flink til å gå på forelesninger, har man gjort mye da?

Ja, det er jo en fordel å gå på forelesninger, sett at foreleseren er god.

Er det forelesninger(oppmøte hver dag?

Det meste av undervisningen er obligatorisk. Som regel ikke undervisning hver dag. En fridag i uka, kanskje.

Hvordan ser en dag/uke ut? Er det vanskelig å kombinere med familieliv?

Halvparten i kullet mitt hadde familie og barn. Jeg tror nok det krever en strukturert hverdag. Men det går.

Er det mye hardere enn å jobbe 8-16 hver dag?

Nei, det vil jeg ikke si. Det kommer jo an på, selvfølgelig.

Har du noen ganger, i ditt stille sinn, angret på hva du gav deg utpå?

Ja, det har jeg. Jeg avbrøt studiet etter et halvår, fordi jeg fant ut at dette var ikke noe for meg allikevel.

Hvordan er aldersfordelingen?

Det er ganske mange folk over 30 som går sykepleien, mest kvinner. Gjennomsnittsalderen tipper jeg er på en 25-35 år.

Og hvordan er strykprosenten blant de godt voksne? Er man så og si garantert plass når man er rundt 40?

Vanskelig å svare på.

Takk for svar.

Har du lyst å fortelle hvorfor du fant ut at det ikke var noe for deg allikevel?

Gjest jeppjepps
Skrevet

Takk for svar.

Har du lyst å fortelle hvorfor du fant ut at det ikke var noe for deg allikevel?

Jeg bare følte at dette var feil. Jeg klarte ikke å skille mellom jobb og fritid, tok med meg jobben hjem. Følte at jeg slet meg ut både fysisk og psykisk. Mest psykisk.

Det er en hard jobb, som jeg føler jeg får lite igjen for. Dårlig lønn, og stor belastning både fysisk og psykisk. Jeg vil ikke ha en slik jobb, med så mye slit.

Følte bare at det ikke var tingen for meg.

Gjest en drøm
Skrevet

Jeg bare følte at dette var feil. Jeg klarte ikke å skille mellom jobb og fritid, tok med meg jobben hjem. Følte at jeg slet meg ut både fysisk og psykisk. Mest psykisk.

Det er en hard jobb, som jeg føler jeg får lite igjen for. Dårlig lønn, og stor belastning både fysisk og psykisk. Jeg vil ikke ha en slik jobb, med så mye slit.

Følte bare at det ikke var tingen for meg.

Et spørsmål til...må man ha matte 5 timer og naturfag 5 timer for å komme inn?

Gjest jeppjepps
Skrevet

Et spørsmål til...må man ha matte 5 timer og naturfag 5 timer for å komme inn?

Er ikke sikker. Man må ha generell studiekompetanse som regel. Artium. Vet ikke om det innebærer de to, men regner med det. Naturfag og matte er på GK (grunnkurs, 1. år) på videregående iallefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...