-73 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Hei, ser nedover siden her at det er mange som har vært på Maigaard med positivt resultat etter hatching, og har noen spørsmål i den forbindelse... Vi har hatt ett forsøk der med ICSI/TESA. Dette gikk veldig bra, men jeg er ikke gravid. (Egg "ramla ut" etter ca. 3 uker). Nå planlegger vi neste forsøk, tenkte at april kunne by på fin vårstemning i Århus! Hører at noen "ber om hatching" og så får de det. Betyr dette at man ikke må betale noe ekstra for dette???? Hørtes utrolig ut for mine ører... Vi har forøvring betalt for en 3-pack. Noen som veit? Ev. hva koster det ekstra, og må dette planlegges? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132381-hatching-p%C3%A5-maigaard/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tillajo Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Dette skriver Maigaard om Ass. Hatching: Når det befrugtede æg efter oplægning i livmoderen har delt sig til mange celler, "revner" membranen rundt om ægget, som herefter får mulighed for at sætte sig fast i livmoderslimhinden og etablere en graviditet. Denne klækning (hatching) af ægget kan være vanskeliggjort af en for sej eller tyk membran, og noget tyder på, at dette specielt kan være tilfældet hos kvinder over 38-40 år. Man kan her bruge Assisted Hatching også kaldet AHA, altså hjælpe med klækningen. Dette gøres ved at "ætse" eller "bore" et hul i det befrugtede ægs membran ca. 2 timer før ægget oplægges i livmoderen. Tilbagelægning af ægget til livmoderen foretages i sådanne tilfælde altid på 3. dagen efter ægudtagning. Vi udfører ofte AHA hvis kvinden er mere end 38-40 år, eller vi skønner at ægmembranen virker tyk og sej. Det skal understreges, at effekten af AHA indtil videre er usikker, men det er vores opfattelse, at vi hos udvalgte patienter forbedrer graviditetschancen ved at udføre AHA. ------ Når det gjelder deres tilfelle, er det vel ikke indikasjoner på at dere trenger det. Egget festet seg jo på første forsøk, så det er ingen grunn til å tro at dere har problemer med å få knust skallet. Du kan jo diskutere det med dem om de synes det har noe hensikt. Man betaler 1000 kr. ekstra for å få foretatt hatching. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132381-hatching-p%C3%A5-maigaard/#findComment-814619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninni0 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Dette skriver Maigaard om Ass. Hatching: Når det befrugtede æg efter oplægning i livmoderen har delt sig til mange celler, "revner" membranen rundt om ægget, som herefter får mulighed for at sætte sig fast i livmoderslimhinden og etablere en graviditet. Denne klækning (hatching) af ægget kan være vanskeliggjort af en for sej eller tyk membran, og noget tyder på, at dette specielt kan være tilfældet hos kvinder over 38-40 år. Man kan her bruge Assisted Hatching også kaldet AHA, altså hjælpe med klækningen. Dette gøres ved at "ætse" eller "bore" et hul i det befrugtede ægs membran ca. 2 timer før ægget oplægges i livmoderen. Tilbagelægning af ægget til livmoderen foretages i sådanne tilfælde altid på 3. dagen efter ægudtagning. Vi udfører ofte AHA hvis kvinden er mere end 38-40 år, eller vi skønner at ægmembranen virker tyk og sej. Det skal understreges, at effekten af AHA indtil videre er usikker, men det er vores opfattelse, at vi hos udvalgte patienter forbedrer graviditetschancen ved at udføre AHA. ------ Når det gjelder deres tilfelle, er det vel ikke indikasjoner på at dere trenger det. Egget festet seg jo på første forsøk, så det er ingen grunn til å tro at dere har problemer med å få knust skallet. Du kan jo diskutere det med dem om de synes det har noe hensikt. Man betaler 1000 kr. ekstra for å få foretatt hatching. Heisann! Da vi hadde vårt tredje forsøk hos Maigaard foreslo de på klininnen hatching for oss. Vi takket ja til det. Jeg var ikke over 38 år, og de kunne ikke si om det var tykke "skall" på våre egg. De sa at de gjerne kunne gjøre det forsi man rett og slett ikke visste om dette ("tykkt skall/vegg") var grunnen til at eggene våre ikke festet seg i tidligere forsøk. Og som Maigaard sa, det kan ikke bevises om det hjelper. Blir du gravid tror vi det var derfor, blir du ikke gravid tror vi ikke det hjelper, he he. Vel, jeg ble gravid, begge eggene festet seg, men vi aner jo ikke om det var pga hatching. Prat med dem på klinikken. Det kan dere gjøre mens dere er der, for det er jo ikke noe anderledes som skal gjøres på forhånd. Lykke lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132381-hatching-p%C3%A5-maigaard/#findComment-814662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninni0 Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Heisann! Da vi hadde vårt tredje forsøk hos Maigaard foreslo de på klininnen hatching for oss. Vi takket ja til det. Jeg var ikke over 38 år, og de kunne ikke si om det var tykke "skall" på våre egg. De sa at de gjerne kunne gjøre det forsi man rett og slett ikke visste om dette ("tykkt skall/vegg") var grunnen til at eggene våre ikke festet seg i tidligere forsøk. Og som Maigaard sa, det kan ikke bevises om det hjelper. Blir du gravid tror vi det var derfor, blir du ikke gravid tror vi ikke det hjelper, he he. Vel, jeg ble gravid, begge eggene festet seg, men vi aner jo ikke om det var pga hatching. Prat med dem på klinikken. Det kan dere gjøre mens dere er der, for det er jo ikke noe anderledes som skal gjøres på forhånd. Lykke lykke til. Postet det feil, under det fra tillajo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132381-hatching-p%C3%A5-maigaard/#findComment-814665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmor Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Heisann! Vi hadde også Hatching på Maigaard på 3. forsøk. Ble jo gravid på 2. forsøk uten hatching også,men mistet i uke 9. Vi spurte Svend om det kunne ha noe for seg med hatcing, og han sa at det ikke skadet å prøve. Jeg var "bare" 34 år og eggene hadde ikke spesiellt tykt skall, men vi ville prøve det likevel. Og jeg ble som kjent gravid igjen, og har nå en fin gutt på 9 mnd. Men om det er pga av hatching, vet vi jo ikke, fr jeg ble jo gravid uten også.... Til sommeren blir det kanskje fryseforsøk ) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132381-hatching-p%C3%A5-maigaard/#findComment-814676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larisa Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi fikk utført hatching uten å be om det - og uten å betale ekstra! Resultatet er en fantastisk jente på litt over et år. Var 39 under forsøket. De tok det på sparket, sa at skallene virket litt tykke. Må altså ikke planlegges - de ser jo ikke hvordan de aktuelle eggene er før der og da uansett. Min erfaring er at Maigaard er en utrolig hyggelig og faglig dyktig klinikk - dessuten ikke opptatt av å suge ut siste krone av pasientene, man kan få ting "inkludert" som man må betale for i dyre dommer andre steder. Valgte også 3-pack. (Vi har også testet ut Ciconia i Århus, som var litt mer pengeorientert etter min smak.) Nyter iallfall hver dag for tiden med dette mirakelbarnet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132381-hatching-p%C3%A5-maigaard/#findComment-817548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-73 Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Vi fikk utført hatching uten å be om det - og uten å betale ekstra! Resultatet er en fantastisk jente på litt over et år. Var 39 under forsøket. De tok det på sparket, sa at skallene virket litt tykke. Må altså ikke planlegges - de ser jo ikke hvordan de aktuelle eggene er før der og da uansett. Min erfaring er at Maigaard er en utrolig hyggelig og faglig dyktig klinikk - dessuten ikke opptatt av å suge ut siste krone av pasientene, man kan få ting "inkludert" som man må betale for i dyre dommer andre steder. Valgte også 3-pack. (Vi har også testet ut Ciconia i Århus, som var litt mer pengeorientert etter min smak.) Nyter iallfall hver dag for tiden med dette mirakelbarnet... Takk for svar alle sammen! Er vel litt for ung til å trenge dette ennå, regner med at de hadde sagt fra om de rådet meg til det. Men det er allikevel godt å vite at man har "litt å gå på"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132381-hatching-p%C3%A5-maigaard/#findComment-817792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.