Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet til deg før ang. samvær med barn på 8 mnd. Datteren vår er nå 14 måneder. Vi har bodd mer eller mindre fra hverandre fra hun var 8 mnd. I begynnelsen var far sammen med henne hjemme hos meg, så begynte hun å være hos ham på dagtid, så en overnatting i uken og nå to. Natt til tirsdag og en natt i helgen, enten fredag eller lørdag. I tillegg har han henne torsdag ettermiddag hos meg eller hos søsteren sin (som også er dagmamma'n hennes), men hun sover hjemme. Hun er en veldig kvikk unge, trygg og god (og veldig pappadalt). Hun både spiser og sover godt hos ham. Jeg må allikevel si at jeg synes å merke at hun trenger en times "avklimatisering" når hun kommer hjem til meg igjen. Han vil nå at hun også skal sove hos ham på torsdager også. Magefølelsen min tilsier at det ikke er så lurt, for da pendler hun i realiteten fram og tilbake mellom to hjem nesten annenhver dag,mandag hos meg, tirsdag hos ham, onsdag hos meg, torsdag hos ham, samt fredag eller lørdag hos ham og jeg er redd dette blir stressende for henne (jeg innbiller meg at jeg ville synes det var stressende, ihvertfall). Så derfor lurer vi på om du har noen andre forslag og om du vet om noen rutiner som du har hørt funker bra for alle parter, men med hovedfokus på barnet. selvfølgelig. Ingen av oss har tro på 50% deling og et annenhver uke system, så det er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132517-samv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avklimatisering trengte gubbens sønn i mange år. Nå er han 12, og det er ingen problem lenger. Mener han har var "propell" den første timen helt fram til han var ca. 9 år.

Jeg ville aldri valgt at han skulle sove hver annen dag hos dere. Alt for mye stress. Hva med å ta flere dager i slengen? At han f.eks. er hos pappa fra torsdag til lørdag?

Bare tenk deg selv dersom du hele tiden skulle sove på et annet sted enn du sov i går. Problemet blir også etter hvert alle leker/klær/barnehageutstyr som skal fram og tilbake hele tiden.

Det som erfaringsmessig fungerte best hos oss var annenhver uke. Da var gutten glad og fornøyd, og visste hele tiden hvor han skulle være. Nå er det hver 3. uke hos oss, og annenhver helt. Kaos for alle, og det fungerer mye dårligere. (Men det er jo veldig forskjellige aldre vi snakker om her også)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132517-samv%C3%A6r/#findComment-815613
Del på andre sider

Jeg tror du har rett. Det er ihvertfall min erfaring, at enkeltdager virker forvirrende.

Nå har jeg ikke erfaring med så små barn og samvær. Men det som har fungert best for oss, er langhelger. Torsdag til tirsdag annenhver helg. Ingen enkeltdager.

Men for en på 14 måneder kan det kanskje bli litt lenge borte fra både deg og pappaen.

Hva med å utvide helgen ? At det er samvær både fredag og lørdag ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132517-samv%C3%A6r/#findComment-815641
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Å bytte hus og seng annenhver natt er klart slitsomt for oss voksne. For barn som har vendt seg til denne stadige flyttingen, vil det ikke opplevles som en så stor og vanskelig forandring.

Det høres ut som om barnet deres har knyttet seg godt til begge sine foreldre. Og at dere er flinke til å samarbeide for barnets beste.

Likevel vil jeg si at det høres mye ut for familien som helthet å bytte såpass ofte. Siden barnet lite, enda ikke er 1 1/2 år, er det viktig for barnet å ha jevnlig nærhet til sine omsorgspersoner. Det er for tidlig å la barnet være 1 uke hos mor og 1 uke hos far. Det kan være aktuelt først i 2-3 års alderen.

Jeg kan tenke meg å foreslå at barnet er to netter hos far i trekk, altså ikke en natt midt i uken og en natt i helgen, men samle samværet til to netter. De øvrige nettene bor barnet hos mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132517-samv%C3%A6r/#findComment-815790
Del på andre sider

Hjelpe og trøste, her kunne det ligge an til langt fremskredent stress i 3-årsalderen. Det der hadde jeg knekt sammen av før en måned hadde gått.

Hvordan i all verden har dere greid å knote det til sånn?

Forstår det slik at du har hovedomsorg?

Glem alt om ettermiddager her og der. Samværsettermiddager er stress og ikke annet enn stress for alle. Pappa skal hente, handle, lage middag, dernest kommer barne-tv og så er det hjem.

Forslag:

Bestem sammen hvor mange døgn / overnattinger barnet skal være hos pappa. La oss si at det skal være 8 i måneden. Da passer det feks med torsdag til mandag hos pappa, annenhver helg. Mamma leverer i barnehage på torsdag, pappa henter. Pappa leverer i barnehage på mandag, mamma henter.

Ferdig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132517-samv%C3%A6r/#findComment-815803
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...