Gå til innhold

islam og demokrati

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Nei, de fleste vegger er mer intelligente enn deg.

Du er mer interessert i meg enn sak du?

Jeg er ikke homofil, så jeg kan ikke hjelpe deg.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• Grip

13

• Ulv I Faarikaal

10

• Juneau

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I kristendommen opereres det med et skille mellom kirke og samfunn forøvrig. I islam er det motsatt.

Derfor har delingen fungert i vestlige land, mens den klamme islamske hånd har kvalt all utvikling i islamske land.

DIn sammenligning er absurd og ikke korrekt.

Dessverre, Grip - du fremviser bare din uvitenhet.

Svært mange kristne grupper sloss for å oppheve skillet mellom kirke og stat i USA.

Og makten som kirken utøvde (inkl. med lover) beviser også at du tar feil.

Skrevet

Du er mer interessert i meg enn sak du?

Jeg er ikke homofil, så jeg kan ikke hjelpe deg.

I motsetning til deg har jeg argumenter, istedet for dine svar som "Du snakker til "veggen" :)"

Skrevet

Dessverre, Grip - du fremviser bare din uvitenhet.

Svært mange kristne grupper sloss for å oppheve skillet mellom kirke og stat i USA.

Og makten som kirken utøvde (inkl. med lover) beviser også at du tar feil.

Martin Luther la vekt på dette skillet og den lutherske lære har siden vært retningsgivende i de vestlige land. Den har tillatt skillet mellom kirke og stat.

At noen ønsker det annerledes, er så sin sak...de er kanskje ikke engang lutheranere for det jeg vet.

De tidlige vestlige demokratier bygger alle på et skille mellom kirke og stat...i luthersk ånd.

I islamske land er det omvendt.

Skrevet

*ler*

Jeg forstår eksempelet er plagsomt, men det er meget illustrativt. Å holde muslimer ansvarlige for terrorisme er som å holde kristne ansvarlige for nazisme.

Det hadde vært eksepsjonelt interessant å se deg diskutere temaet som her var nettopp islam og demokrati, UTEN å komme "dreganes" med kristendom og nazisme. Sistnevnte var faktisk ikke temaet her.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Men hva med før de siste 100 årene. Det var da akkurat den samme bibelen som kristendommen kom fra...

Forskjellen er nemlig HUMANISMEN.

I koranen frarådes vennskap med jøder, kristne og andre vantro.

Situasjonen med religions- og kjønnsapartheid i de 57 landene som er medlemmer av Organization of Islamic conference er ikke akkurat lys.

Skrevet

Det hadde vært eksepsjonelt interessant å se deg diskutere temaet som her var nettopp islam og demokrati, UTEN å komme "dreganes" med kristendom og nazisme. Sistnevnte var faktisk ikke temaet her.

Slapp av. Når sør føler at det blir "trangt", kommer nazismen på bordet.

Det kan gå enda lengre; korstogene, vikingtiden etc har også vært benyttet.

Vietnamkrigen er jo også en klassiker.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

I motsetning til deg har jeg argumenter, istedet for dine svar som "Du snakker til "veggen" :)"

"Argumenter" ja.

Skrevet

Oki.... :-) Korstogene neste.

Skrevet

Hva skjedde med den svært populære frasen om at han hadde "jaget motstanderen opp i et tre og satt fyr på" ?

Gikk den av moten ?

Gjest optimisten
Skrevet

While one historian of religion, writing in 1942, finds the fact that the career of Muhammad, the Prophet, presents " certain analogies to that of a nationalist leader nearer to our own day ", disturbing, so many others in the West find this very absoluteness, self-confidence and authoritarianism of Islam appealing.. For example in a remarkable passage from a book written in about 1910, J. M. Kennedy first deplores the quietism of the Buddhists and the theosophists, castigates the Jews for being too soft, and then accuses Christianity of

" inoculating as much of the world as it can reach with the degenerate principles of humanitarianism, let us be thankful that there are many millions of Moslems to show us a religion which is not afraid to acknowledge the manly virtues of war, courage, strength, and daring __ a religion which does not seek new followers by means of cunning dialectics, but which boldly makes converts with the sword

Skrevet

Hva skjedde med den svært populære frasen om at han hadde "jaget motstanderen opp i et tre og satt fyr på" ?

Gikk den av moten ?

Den er det lenge siden vi har hørt.

Jeg synes forresten det blir lengre mellom hver gang sørs apekatter, papegøyer og klakkører kommer ilende til med støtte til ham nå? Det var jo tidligere jevnt med ulike kasus som slikket ryggen hans i bytte mot en kuratorklem.

Jaja, verden går fremover.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Oki.... :-) Korstogene neste.

Si noe pent om jøder. Det hater han.

Jødene har 133 nobelprisvinnere, mens islamistene bare har 9. Nå er det noen flere islamister på jorda, kanskje de ikke har satset så mye på utdanning?

Skrevet

Den er det lenge siden vi har hørt.

Jeg synes forresten det blir lengre mellom hver gang sørs apekatter, papegøyer og klakkører kommer ilende til med støtte til ham nå? Det var jo tidligere jevnt med ulike kasus som slikket ryggen hans i bytte mot en kuratorklem.

Jaja, verden går fremover.

Du har helt rett. De er borte de fleste.

Noen har vel åpnet vinduet, sett verden, og tatt til vettet. Andre har antagelig funnet en kurator de kan klemme på i RL, utenfor cyberspace.

Atter andre fulgte Sør sitt råd, giftet seg med en muslim, og har fått pc'en knust av ektemannen...:-)

Skrevet

Si noe pent om jøder. Det hater han.

Jødene har 133 nobelprisvinnere, mens islamistene bare har 9. Nå er det noen flere islamister på jorda, kanskje de ikke har satset så mye på utdanning?

Det er notert :-)

Skrevet

Du har helt rett. De er borte de fleste.

Noen har vel åpnet vinduet, sett verden, og tatt til vettet. Andre har antagelig funnet en kurator de kan klemme på i RL, utenfor cyberspace.

Atter andre fulgte Sør sitt råd, giftet seg med en muslim, og har fått pc'en knust av ektemannen...:-)

Hehe...ja, jeg tror neppe de kvinner som har underlagt seg en muslim, har anledning til å sitter her og diskutere islam, kjønnsbarbering og stram forhud.

Skrevet

Hehe...ja, jeg tror neppe de kvinner som har underlagt seg en muslim, har anledning til å sitter her og diskutere islam, kjønnsbarbering og stram forhud.

I beste fall kanskje stille noen spørsmål og lytte til taler av Krekar mens han ennå var operativ på nett....og da neppe om barbering. Det ser det nemlig ut som han selv ikke vet særlig mye om:-)

Skrevet

Da får du heller ta utgangspunkt i situasjonen i de landene hvor islam dominerer.

Det er mulig du setter pris på slike samfunn, men de fleste av oss vil mene at de fremviser en verdiløs kultur.

Det er videre mulig at muslimer ser det annerledes, og da får de organisere sine samfunn som de ønsker, Jeg setter imidlertid ikke pris på at de får påvirke styringen av vårt land.

Du repeterer deg selv.

Skrevet

Martin Luther la vekt på dette skillet og den lutherske lære har siden vært retningsgivende i de vestlige land. Den har tillatt skillet mellom kirke og stat.

At noen ønsker det annerledes, er så sin sak...de er kanskje ikke engang lutheranere for det jeg vet.

De tidlige vestlige demokratier bygger alle på et skille mellom kirke og stat...i luthersk ånd.

I islamske land er det omvendt.

Luther (og hans etterfølgere) er faktisk kun en midretallig utbrytergruppe fra kristendommen og den katolske kirke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...