Gå til innhold

Kan jeg ta Albyl-e når jeg er gravid??

Anbefalte innlegg

Tillik1365380445

Hei!

Er 6 uker på vei i morgen, etter et vellykket prøverørsforsøk med frosne egg i desember (mitt tredje forsøk - third time lucky!). Har tatt Albyl-e i forbindelse med dette forsøket, og hørt at mange tar dette i de tre første månedene av et svangerskap for å bedre blodtilførselen i livmora. Jeg har altså tatt albyl-e (150mg) daglig siden rett før forsøket, men så har jeg lest i det siste at noen advarer mot dette, og sier at det tvert i mot kan være farlig. Nå er jeg veldig forvirret - har tenkt at det sikkert er farligere å slutte med det, siden kroppen nå er vant til at middelet kommer, men så vil jeg jo ikke risikere noe heller. Hva bør jeg gjøre? Har ikke fått medisinene foreskrevet av min fastlege, men kjøpte dem i Danmark i sommmer, hvor de selges reseptfritt.Min fastlege er nemlig mot det meste - inkl "normale" ting som kiropraktor og homeopati, så han kan jeg ikke spørre..), mens legen til min venninne skrev dem ut til henne, og sa at hun ikke visste om det ville hjelpe på å bli gravid, men at "det kan i alle fall ikke skade"...

Veldig takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Albyl-E er et medikament basert på acetylsalisylsyre, noe som ikke er anbefalt at gravide skal bruke, uten etter spesielle avtaler med lege, siden det kan føre til økt blødningstendens. De gangene medikamentet blir anbefalt for kvinner i forbindelse med barnløshet, gjentatte aborter, eller komplikasjoner i svangerskapet, som skulle tilsi at litt "tynnere" blod kan være fordelaktig, er dette alltid nøye vurdert av lege. Jeg vil absolutt ikke anbefale noen å ta slike avgjørelser på egen hånd eller gjøre som en venninne, som tilsynelatende hadde samme problemstilling. Jeg synes uansett at det er litt snodig at en lege sier at dette medikamentet ikke kan gjøre noen skade. Det er ikke for ingenting at disse midlene (Dispril,Albyl-e,Aspirin m.m.)ikke er anbefalt for gravide. Siden du selv har tatt initiativ til å ta Albyl-e, synes jeg du skal kutte det ut nå, eller aller helst snakke med din lege om hvordan du skal forholde deg. Gratulerer med svangerskap og lykke til videre.

• 3 uker senere...

Albyl-E er et medikament basert på acetylsalisylsyre, noe som ikke er anbefalt at gravide skal bruke, uten etter spesielle avtaler med lege, siden det kan føre til økt blødningstendens. De gangene medikamentet blir anbefalt for kvinner i forbindelse med barnløshet, gjentatte aborter, eller komplikasjoner i svangerskapet, som skulle tilsi at litt "tynnere" blod kan være fordelaktig, er dette alltid nøye vurdert av lege. Jeg vil absolutt ikke anbefale noen å ta slike avgjørelser på egen hånd eller gjøre som en venninne, som tilsynelatende hadde samme problemstilling. Jeg synes uansett at det er litt snodig at en lege sier at dette medikamentet ikke kan gjøre noen skade. Det er ikke for ingenting at disse midlene (Dispril,Albyl-e,Aspirin m.m.)ikke er anbefalt for gravide. Siden du selv har tatt initiativ til å ta Albyl-e, synes jeg du skal kutte det ut nå, eller aller helst snakke med din lege om hvordan du skal forholde deg. Gratulerer med svangerskap og lykke til videre.

Hei Tillik!

Jeg ble anbefalt av min gynekolog å fortsette med Albyl-E utover i svangerskapet...husker ikke helt når jeg sluttet, men det var i siste halvdel av svangerskapet. En av grunnene var at blodtrykket mitt var litt høyt. Jeg synes kanskje dosen din var litt høy? Jeg brukte 75mg.

Ønsker deg lykke til med svangerskapet!! :o)

PS: Jeg lyktes også på 3. forsøk :oD

• 1 år senere...

jeg tok Albyl-E gjennom hele mitt svangerskap. Jeg fikk det forskrevet av gynekologen og gikk på dette til et par uker før termin. Det er veldig viktig at du informerer lege eller jordmor at du tar Albyl-E. Det er et blodfortynnende middel. Jordmor/lege må vite at du bruker dette ved evt fødsel/keisersnitt. Dei vet om andre medisiner kan brukes sammen med det eller ikke. ( med tanke på smertelindring mm.)

Men du bør ikke bruke et slikt legemiddel uten at du har snakket med en lege eller jordmor først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...