Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min skal nå endelig på utredning i Porsgrunn. Har derfor tusen spørsmål:) Hva skjer første gang? Blir det bestemt der og da om det blir evnt. prøverør? Jeg har gått på hormoner leeenge, men ikke så langt som til prøverør.

Så gruer jeg meg veldig da jeg er overvektig om de vil nekte meg evnt. prøverør.. Noen som har erfaring med det?

Tar imot alle råd og erfaringer med et stort takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132610-lurer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei linjo!

Forstår deg sånn at det er vanlig utredning dere skal på, og ikke førstegangskonsultasjon på klinikken der?

Dere utredes for å finne årsaken til at dere ikke blir gravide på vanlig vis. Han trenger bare å avlegge sædprøve (doktoren kan se om det er celler nok, om de beveger seg godt nok eller om det er andre forhold i sæden som forklarer barnløsheten).

For ditt vedkommende blir det mer dill; doktoren spør om syklus, blødning og eggløsning, det tas vanlig GU og blodprøve for å sjekke hormonnivået ditt. Dessuten er det vanlig å henvise til laparoskopi (kikkhullsoperasjon) for å undersøke om det er passasje i egglederne og om det eventuelt er cyster og denslags i livmoren.

Det er ikke utenkelig at det ender med prøverør, siden dere har prøvd hormoner. Ligger årsaken i sæden, kan løsningen være ICSI (en sædcelle sprøytes da direkte inn i et egg), ligger problemet hos deg (eller at de ikke finner noen grunn til barnløsheten), blir løsningen gjerne vanlig prøverør (IVF).

Jeg har aldri hørt om noen som er blitt nektet behandlig på grunn av overvekt. Men det er dokumentert at overvekt reduserer muligheten til å bli gravid.

Lykke til :-)

Hilsen

Jeg og samboeren min skal nå endelig på utredning i Porsgrunn. Har derfor tusen spørsmål:) Hva skjer første gang? Blir det bestemt der og da om det blir evnt. prøverør? Jeg har gått på hormoner leeenge, men ikke så langt som til prøverør. Så gruer jeg meg veldig da jeg er overvektig om de vil nekte meg evnt. prøverør.. Noen som har erfaring med det? Tar imot alle råd og erfaringer med et stort takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132610-lurer/#findComment-817069
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...