Gå til innhold

Plager med PCOS??

Anbefalte innlegg

Gjest Muligens en PCOS'er selv

Nå er jeg fryktelig nysgjerrig på å høre hva dere har av erfaringer med dette syndromet som kan virke sykdomslignende.

Jeg har fått beskjed om atjeg KANSKJE har PCOS, har ikke lest meg så mye til noe enda, for jeg er redd for å få det jeg kaller lesesyken, altså få alle symptomer som står i en eventuell rapport.

Derfor spør jeg "folket" først.

Har du vært så plaget at det gir deg smerter? og går ut over arbeidet?

Hvordan fikk du påvist pcos?

Hva er det største problemet?

Fortell gjerne og forklar om du vil, dette er med på å hjelpe meg når jeg skal til legen om 1 uke. Metformin har jeg hørt om, men ser at det er så som så om man ikke har tenkt å bli gravid akkurat på nåtiden.

Tusen hjertelig millioner takk for at du delte din erfaring med meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132804-plager-med-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk påvist PCOS etter innvendig ultralyd hos en spesialist innen gynekologi.

Plager: Overvekt ca. 30 kg, skjelden/aldri eggløsning/mens, økt behåring, spesielt på haka ("sjeggstubber").

Har i ettertid også fått påvist sukkersyke type 2, som en "bivirkning" av å ha PCOS.

Har prøvd Metformin og gått ned over 10 kg, som jeg har gått opp igjen etterhvert. Har prøvd Pergotime for å bli gravid, men lykkes ikke. Ble til slutt Laparaskopi som ble redningen, og jeg er nå gravid, 16 fullgåtte uker i dag.

Har hatt endel smerter i eller rundt området der eggstokken er, spesielt på høyre side. Vet ikke om det skyldes PCOS eller om jeg kan ha hatt en cyste der lenge, som jeg har mått fjerne nå i svangerskapet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132804-plager-med-pcos/#findComment-819079
Del på andre sider

Fikk påvist PCOS etter innvendig ultralyd hos en spesialist innen gynekologi.

Plager: Overvekt ca. 30 kg, skjelden/aldri eggløsning/mens, økt behåring, spesielt på haka ("sjeggstubber").

Har i ettertid også fått påvist sukkersyke type 2, som en "bivirkning" av å ha PCOS.

Har prøvd Metformin og gått ned over 10 kg, som jeg har gått opp igjen etterhvert. Har prøvd Pergotime for å bli gravid, men lykkes ikke. Ble til slutt Laparaskopi som ble redningen, og jeg er nå gravid, 16 fullgåtte uker i dag.

Har hatt endel smerter i eller rundt området der eggstokken er, spesielt på høyre side. Vet ikke om det skyldes PCOS eller om jeg kan ha hatt en cyste der lenge, som jeg har mått fjerne nå i svangerskapet.

Lykke til!

Hei tarante, jeg lurte på om jeg kunne stille deg noen spørsmål. Så på innlegget ditt nedenfor og har noen spørsmål ang. det. Du trenger ikke svare, bare hvis du vil.

Jeg har også nettopp fått påvist PCOS ( under tvil) og holder på med mitt 2 ivf forsøk. Begynte på metformin for 4 mnd siden. Har ikke gått ned mer enn 3 kg. Hvor lang tid brukte du på dine 10 kg ?

Jeg har også en del behåring på haken og nakken men mye er jeg skyld i selv fordi jeg var tidlig ute med " napperen". Har du alltid hatt det slik, eller har du også nappet mye hår?

Syntes du at metforminen forverret hårproblemet?

Jeg føler nemlig at hårene vokser fortere og fortere nå og er stivere enn noen gang! Skikkelig surt er det :(

Kjempe flott å høre at du er gravid. HVor mange forsøk tok det deg for å få det til?

Tok det lang tid før de skjønte at du skulle få lapraskopi? Lurer nemlig på om jeg vil få tilbudet?

Når du sier at du er 30kg overvektig , hvilken BMI har du da? Jeg har 30 i BMI men synes ikke at jeg er så overvektig som legene skal ha det til.....

Lykke til i svangerskapet og videre!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132804-plager-med-pcos/#findComment-821526
Del på andre sider

Hei tarante, jeg lurte på om jeg kunne stille deg noen spørsmål. Så på innlegget ditt nedenfor og har noen spørsmål ang. det. Du trenger ikke svare, bare hvis du vil.

Jeg har også nettopp fått påvist PCOS ( under tvil) og holder på med mitt 2 ivf forsøk. Begynte på metformin for 4 mnd siden. Har ikke gått ned mer enn 3 kg. Hvor lang tid brukte du på dine 10 kg ?

Jeg har også en del behåring på haken og nakken men mye er jeg skyld i selv fordi jeg var tidlig ute med " napperen". Har du alltid hatt det slik, eller har du også nappet mye hår?

Syntes du at metforminen forverret hårproblemet?

Jeg føler nemlig at hårene vokser fortere og fortere nå og er stivere enn noen gang! Skikkelig surt er det :(

Kjempe flott å høre at du er gravid. HVor mange forsøk tok det deg for å få det til?

Tok det lang tid før de skjønte at du skulle få lapraskopi? Lurer nemlig på om jeg vil få tilbudet?

Når du sier at du er 30kg overvektig , hvilken BMI har du da? Jeg har 30 i BMI men synes ikke at jeg er så overvektig som legene skal ha det til.....

Lykke til i svangerskapet og videre!!!!!!

Hei!

Tror jeg brukte rundt 5 til 6 måneder på å gå ned de 10 kiloene.

Jeg begynte å nappe hår lenge før jeg fikk påvist PCOS. Vet ikke om plagene blir verre av å nappe eller ikke, men jeg er nødt til å gjøre det fordi jeg synes det er helt for jævlig å kjenne at hårene er der, og å se de i speilet. La ikke merke til noen spesiell forandring når jeg gikk på Metformin.

Jeg fikk tilbud om lapraskopi etter at jeg hadde prøvd endel kurer med Pergotime uten at det hadde lykkes.

Vi begynte på p-piller etter en eller to måneder med egen blødning etter lapraskopien, fordi det ble litt mye for oss med all prøvinga. Gikk på de rundt ett år. Når jeg slutta kom jeg rett inn i egen syklus, og det klaffet på andre syklus, etter naturmetoden.

Er ikke helt sikker på BMI-tallet mitt, tror kanskje det ligger mellom 32 og 34 et sted. Er 163 høy og ca 95 kg.

Lykke til med prøvinga!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132804-plager-med-pcos/#findComment-821985
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...